מערכת העיכול שלנו עלומה ומסתורית. לפעמים כואבת לנו הבטן כשאנחנו עצובים, אנחנו סובלים מבחילה כשאנחנו מזועזעים ולרוב יש לנו חשק בלתי מוסבר למתוק. מה שבטוח הוא שיש מלא מיתוסים ואמונות לגבי הדרך בה העיכול שלנו עובד, כמה מהם נכונים? ומה בעצם קורה אצלנו בבטן?

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

למה בא לנו מתוק אחרי ארוחה?

אם בא לכם קינוח אחרי ארוחה כבדה ואתם מרגישים רע עם זה, כדאי שתדעו שזה לא בהכרח בגלל שאתם חמדנים. "החשק למתוק נובע בדרך כלל מסיבות רגשיות, אבל הוא קשור במה שאכלנו. אם הארוחה לא מאוזנת מבחינת פחמימות, יכול להיות שהגוף יאותת לנו שהוא צריך עוד סוכר", מסבירה ד"ר רויטל קריב, מנהלת תחום גסטרו ארצי במכבי שירותי בריאות, ובמרכז לשירות לאוכלוסיות בסיכון לסרטן במכון גסטרו באיכילוב במרכז סוראסקי. "כשאוכלים יותר מדי פחמימות עולה רמת האינסולין - ההורמון שמוריד את רמות הסוכר - באופן דרסטי, מה שמגביר את החשק למתוק. הגוף שלנו רוצה להביא את הסוכר לרמה מאוזנת".

אבל אם אתם חושבים שזה מתיר לכם לזלול סוכרים, טעות בידיכם. נוח לנו להישען על מיתוסים בשביל לצרוך יותר מתוק, אבל חשוב שנבדוק את הסיבה לכך ובאופן כללי נימנע מצריכה מוגברת של פחמימות וסוכרים.

האם אפשר לצאת לשחות מיד לאחר ארוחה?

אמא תמיד אמרה לנו שלא כדאי לשחות אחרי הארוחה, האם היא צדקה? מסתבר ששחייה לאחר ארוחה כבדה יכולה לעורר בחילות וצרבות, או כאב בטן באופן כללי. "כל פעילות גופנית מאומצת לאחר אכילה כבדה אינה מומלצת משום שלאחר אכילה יש זרימת דם מוגברת למערכת העיכול, וברגע שמפעילים את השרירים הגוף מתבלבל - הוא לא יודע לאן להפנות את האנרגיה, לכן מרגישים הרבה פעמים חולשה או כאבי בטן". אומרת ד"ר קריב.

"בנוסף, למי שסובל מריפלוקס, הפרעה שגורמת לצרבות בגלל שהסוגר בין הקיבה לושט חלש, פעילות גופנית מאומצת יכולה להגביר את התסמינים. הריפלוקס מוחמר לאחר פעילות גופנית מאומצת משום שיש עליה בלחץ התוך בטני. ברגע שהלחץ עולה, יש הגברה במעבר של נוזלי קיבה לעבר הושט".

שחייה בים (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
אמא צדקה, באמת לא כדאי לשחות לאחר ארוחה כבדה | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

למה יש לנו בחילה כשאנחנו רואים משהו מגעיל?

התגובה של מערכת העיכול שלנו לדברים שמגעילים אותנו היא הדרך של הגוף להגן עלינו ממשהו שעלול לפגוע בנו. כשהמוח מקבל סימן ויזואלי לכך שהאוכל שאנו עומדים לאכול יכול להיות רעיל, הוא שולח אותות לקיבה שלנו שמעוררים בנו בחילה. הרפלקס הזה יעיל בהגנה על הגוף מפני חומרים שעלולים לפגוע בבריאותנו. "בחילה היא ביטוי לאפקט של מערכת העצבים האוטונומית- מערכת עצבים אבולוציונית- וזה נקרא תגובה וגאלית", מסבירה ד"ר קריב. "זה קשור הרבה פעמים גם למצבים רגשיים. אז כשיש לנו איזושהי תגובה רגשית, כמו גועל או פחד, היא יכולה לגרום לתגובות וגאליות של בחילה".

עוד ב-mako בריאות:
>> העור יימתח להקשב: 9 מזונות שגורמים לעור פנים צעיר
>> לא התאמנתם כבר שבוע? הלך הכושר 

>> סובלים מחרדות? הנה המדריך השלם להתמודדות טבעית

למה לחץ גורם לנו לשלשל?

יש לכם עבודה להגיש ואתם מבלים את רוב זמנכם בשירותים? יש לכם ראיון עבודה וכואבת לכם הבטן כבר שבוע לפני? כנראה שאתם בלחץ. " מערכת העיכול היא מאוד מחוברת למצב הנפשי שלנו. רוב התלונות בתחום הגסטרואנטרולוגיה הרבה פעמים קשורות לסטרס. לדוגמה, הפרעת המעי הרגיש קשורה הרבה פעמים לתגובה של הגוף לסטרס", אומרת ד"ר קריב. "כיום יש יותר מחקרים שמראים את הקשר בין מערכת העיכול לבין המערכת ההורמונלית. יש מחקרים רבים בנושא הפלורה (אוכלוסיית החיידקים בקיבה) וכיצד מצבם משפיע על מצבנו הנפשי ולהיפך".

למה הבטן שלנו מקרקרת?

אתם יושבים בהרצאה ופתאום הבטן שלכם מתחילה בסימפוניה של קרקורים, אבל אתם בכלל לא רעבים. מסתבר שזה לא בהכרח קשור לרעב וזו בכלל לא הקיבה שלנו אלא תנועות של המעי הדק. "ה'קרקור' של הבטן נקרא ניע, מערכת העיכול היא צינור אחד שנע, בתהליך מורכב מאוד. לפעמים, כבר כשאנחנו מתחילים ללעוס המעי שלנו מתחיל תהליך של תנועה", אומרת ד"ר קריב. "מה שאנחנו שומעים זו תנועה של המעיים, ויש אנשים שהתנועה אצלם יותר ערה מאשר אחרים, זה מאוד סובייקטיבי. קרקורי בטן אינם פתולוגיים בדרך כלל, כלומר אינם מצביעים על מחלה או הפרעה כלשהי. אצל רוב האנשים אלה קולות רגילים שאינם בהכרח קשורים לרעב".

ואם כבר במערכת העיכול עסקינן, הנה עוד כמה טיפים על תזונה שישנו לכם את החיים:

איך נפטרים מהבל פה בריח שום?

ריח השום החריף נובע מרכיבים שמכילים גופרית. משום שהגוף שלנו לא יכול לעכל אותם, הוא מפריש אותם דרך הנשימה שלנו. במחקר שנעשה באוניברסיטת אוהיו נמצא כי המאכל שמשפיע על ריח השום בצורה המשמעותית ביותר מהמאכלים שנבדקו היה תפוח עץ. מלבד זאת, גם פטרוזיליה, תרד, נענע ותה ירוק נמצאו כמשפיעים על עוצמת הריח.

האם סודה מזיקה לבריאות?

זה נכון שסודה לא מכילה סוכר או קלוריות, אבל זה לא בהכרח אומר שזה משקה תמים לחלוטין. מסתבר שסודה יכולה להזיק לשיניים שלנו. סודה, כמו משקאות מוגזים נוספים, מכילה חומצה פחמתית שיכולה לפגוע בשכבת האמייל של השיניים. "אפילו כוס סודה אחת יכולה לגרום לנזקים מיקרוסקופיים בשכבת האמייל", אומר פרופ' אנדרו אדר לדיילי מייל הבריטי, "כאשר אנחנו שותים או אוכלים משהו חומצי, הפה שלנו נשאר חומצי ל-45 דקות לפני שהוא חוזר לרמת החומציות הטבעית שלו. ניתן לפתור את הבעיה על ידי לגימת המשקה בקש, וגם אם שותים את המשקה בליווי אוכל, חומציות הפה תרד".

 >> אתגר האתגרים: אימון למקצוענים: הפלאנק שיפרק אתכם