מסרים בלתי-מילוליים מהווים לא פחות מ-93 אחוזים מהתקשורת הבין-אישית. זוהי הסיבה ששפת גוף מהווה חלק מהותי מאוד מהקשר שלנו עם הסביבה החיצונית. אמנם הרבה מהמסרים הבלתי-מילוליים שלנו הם לא לחלוטין נעשים במודעות מלאה – חשוב שנהיה מודעים לגוף שלנו. לא רק למען תקשורת תקינה יותר עם האנשים שסביבנו, אלא גם למען עצמנו והתדמית שלנו. איך אתם חושבים שאתם נראים כשאתם יושבים שפופים מול מסך המחשב? הנה כמה טיפים חשובים. 

  >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

1. תנוחת מגננה
מגננה (איור: סטודיו mako)
מגננה | איור: סטודיו mako

אנשים רבים משלבים ידיים, רק כי הם לא באמת יודעים מה לעשות עם ידיהם. אמנם זו פעולה כמעט אינסטינקטיבית, אבל מה שהיא משדרת זה אי-נוחות, חוסר אמון ומצב של מגננה. על פי מומחים, תמיד כדאי לוודא שרואים את ידיכם בזמן שאתם מדברים. כשהאדם שמקשיב לכם אינו יכול לראות את ידיכם, הם תוהים מה אתם עלולים להסתיר.  

2. שוכחים לחייך
רצינית (איור: סטודיו mako)
רצינית | איור: סטודיו mako

"חייך אל העולם והעולם יחייך אליך בחזרה" – מתברר שזו לא סתם קלישאה. חיוך משדר ביטחון, פתיחות, חום ואנרגיה. בנוסף, חיוך מפעיל את נוירוני ה"מראה" באדם שמולכם, המאותתים להם לחייך בחזרה. בלי חיוך, אתם עלולים להיראות עגמומיים ומסוגרים. אין צורך לחייך תמידית, זה עשוי להיראות מעט קריפי. אבל לא לשכוח לחייך מדי פעם זה מספיק.

3. משחקים בשיער
משחקת בשיער (איור: סטודיו mako)
משחקת בשיער | איור: סטודיו mako

תעזבו את השיער שלכם במנוחה. באמת, שהוא זקוק לה. כשאתם משחקים בשיער, לא רק שאתם מסיחים את הדעת של האדם שמקשיב לכם -  אלא גם עלולים להזיק לשיער שלכם, אם אתם מתמידים בזה. אם ממש קשה להיגמל מזה, נסו להחזיק כדור לחץ ולשחק איתו, במקום עם השיער שלכם.

4. גוררים רגליים
גרירת רגליים (איור: סטודיו mako)
גרירת רגליים | איור: סטודיו mako

תתפלאו כמה השפעה יכולה להיות לאופן שבו אתם הולכים. כאלה אנחנו בני האדם, שיפוטיים שמייחסים חשיבות גם לדברים הקטנים. על פי דיווח של הביביסי, צורת ההליכה שלנו יכולה להשפיע משמעותית על הסיכוי שישדדו אותנו ברחוב. זה לא קל לשנות אופן הליכה אחרי שכבר התרגלנו לדרך מסוימת, אבל זה חשוב ללכת בביטחון ובלי לגרור רגליים כל הזמן.

עוד ב-mako בריאות
>> מומחית פיענחה את שפת הגוף של טראמפ וזה מטריד
>> עייפים או בדאון? זה מה שאתם צריכים לאכול
>> כך תתאמני כמו איוונקה טראמפ

5. שמיטת כתפיים
שמיטת כתפיים (איור: סטודיו mako)
שמיטת כתפיים | איור: סטודיו mako

כמה פעמים אמא הציקה לכם עם המשפט "שבו זקוף"? אז אמא לא טעתה, יציבה נכונה זה המפתח לשפת גוף טובה. בייחוד אם אתם יושבים כפופים מול המחשב רוב היום. כשאתם כפופים או שמוטי כתפיים, זה גורם לכם להיראות חסרי ביטחון וגם ממש מזיק לגב שלכם. כשאתם זקופים, אתם משדרים מסר של ביטחון עצמי וגם מונעים מעצמכם בעיות בגב, ווין-ווין.

6. מתנועעים בעצבנות
מתנועע בעצבנות (איור: סטודיו mako)
מתנועע בעצבנות | איור: סטודיו mako

אם העירו לכם פעם על כך שאתם מתנועעים בעצבנות – סימן שכדאי להפסיק. לא באותו רגע, אלא לתמיד. מדובר בהרגל קלאסי של אנשים תחת לחץ. ולכן, זה בדיוק מה שזה משדר, שאתם לחוצים וחסרי שליטה.

7. קשר עין
קשר עין (איור: סטודיו mako)
קשר עין | איור: סטודיו mako

אחת הדוגמאות המובהקות לכך שמתינות יכולה לעשות את ההבדל שבין שפת גוף חיובית לשלילית. זה טריקי: כדאי להימנע מקשר עין אגרסיבי מדי. אבל אתם לא יוצרים קשר עין בכלל – זה גם לא סימן טוב. בקיצור, אל תגזימו. כשאתם מדברים עם מישהו, השתדלו ליצור מספר קשרי עין ממושכים במקום לבהות בצורה מוגזמת מדי. בהייה ארוכה ואינטנסיבית יכולה לגרום לאדם שמולכם להרגיש לא בנוח. לחלופין, אם תסיטו מבטכם יותר מדי אתם עלולים ליצור רושם של גועל או חוסר ביטחון.

8. מוסחים בקלות
בהיסח הדעת (איור: סטודיו mako)
בהיסח הדעת | איור: סטודיו mako

אחד הדברים המעצבנים ביקום זה לדבר עם אדם שנראה שדעתו מוסחת והוא לא באמת קשוב. יש אנשים שדעתם מוסחת בקלות ולכן הם מתפתים לבדוק את הפלאפון או להציץ אליו בכל רגע נתון. אנחנו יודעים שלפעמים קשה לעמוד בפיתוי, אבל תשתדלו להתאמץ כשאתם ליד אנשים ובמיוחד כשמדברים אליכם. אחרת, זה יתפרש כחוסר נימוס וחוסר איכפתיות. מי רוצה לדבר עם אדם שלא מקשיב לו?

9. תקשורת מילולית ובלתי-מילולית
תקשורת לא מילולית (איור: סטודיו mako)
תקשורת לא מילולית | איור: סטודיו mako

יכול להיות שהמילים שלכם מדויקות, אבל שפת הגוף שלכם בכלל לא תואמת להן. גם אם תדעו מתי להגיד את הדברים הנכונים, אם הגוף שלכם מאותת משהו אחר – זה לא יעבוד. חוקרים מאוניברסיטת סייקרד הארט הקדישו מחקר שלם לזה. המשתתפים היו זוגות נשואים, אבל הממצאים שלהם רלוונטיים לכל אדם. הם גילו שכאשר אין התאמה בין המסר המילולי למסר הלא מילולי, התקשורת הבלתי-מילולית היא שנושאת את המסר הרגשי.

>> למה מי פה לא באמת יעזרו לכם עם הריח?