אנחנו יודעים שאתם משתדלים לחיות אורח חיים בריא, אבל מתברר שיש לא מעט טעויות יומיומיות שאתם כלל לא יודעים שאתם עושים. אתם כנראה לא חושבים פעמיים כשאתם מחליטים לשים את הטלפון על שקט בעבודה, או כשאתם קונים מיץ טבעי או כשאתם בודקים מיילים. אבל ככל הנראה אתם טועים בכל הפעולות הללו. הנה כמה מההחלטות הגרועות ביותר שאתם עושים מדי יום – וכך תוכלו למנוע אותן.

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

1. מתחילים עם המטלות הקלות יותר

שיטה זו מכונה "לאכול את הצפרדע", כינוי המבוסס על ציטוט שיוחס למארק טוויין: "אכלו צפרדע חיה דבר ראשון על הבוקר ושום דבר גרוע יותר לא יקרה לכם במהלך היום". חוקרים מסוימים טוענים שכוח הרצון שלנו פוחו ככל שהיום מתקדם, לכן זה הגיוני שנעבוד קודם על משימות שדורשות הרבה ריכוז בבוקר. עם זאת, ישנם חוקרים שלא מסכימים עם טענה זו. כך או כך, תמיד עדיף להתחיל במטלה הקשה יותר, כיוון שאין לדעת אילו אילוצים יצוצו מאוחר יותר.

לוח משימות (צילום: Shutterstock)
להתחיל עם המשימות הקשות יותר | צילום: Shutterstock

2. משאירים את הטלפון על שולחן העבודה

נראה שגם כשאתם שמים על "שקט" ואפילו גם כשאתם מכבים את הטלפון – זה לא מספיק. מחקר שפורסם בכתב העת Journal of the Association for Consumer Research  הראה שעצם נוכחות הסלולרי בסמוך אליכם יכולה לפגוע בתפקוד הקוגניטיבי שלכם, גם אם אתם לא מודעים לזה. נראה שאין ברירה אלא להיפרד מהטלפון ולהניח אותו בחדר אחר, אם אתם רוצים להתרכז כראוי.

3. כל הזמן בודקים את המייל

מחקרים מראים שביצוע שני מטלות במקביל (כמו לכתוב עבודה ובמקביל לבדוק מיילים) לוקח לכם 40 אחוז יותר זמן מביצוע מטלה אחת בלבד. גם כשאתם בטוחים שזה עוזר לכם להיות יעילים יותר. אתם כנראה לא. הפסיכולוג רון פרידמן ממליץ לשים את הסמארטפון על מצב "שקט", כך שלא תקבלו התראות, או לסגור את לשונית המייל בדפדפן שלכם בזמן שאתם עובדים על משהו חשוב. קבעו לעצמכם זמנים מוגדרים מראש, שבהם תבדקו מיילים.

אימייל (צילום: amasterphotographer, ShutterStock)
די עם האובססיה למיילים | צילום: amasterphotographer, ShutterStock

4. יושבים כל היום

יותר מחקרים בשנים האחרונות בודקים את ההשפעה של עבודה מרובה בישיבה על הבריאות שלנו. מעבר לכך שישיבה ממושכת וחוסר בפעילות גופנית יכולים לגרום להשמנה, הם גם עלולים לגרום לסיכון מוגבר למחלות לב ואף למוות בטרם עת. חצי הכוס המלאה: מחקרים מראים שגם אם אתם קמים מהכיסא והולכים במשרד כמה דקות ביום, אתם כבר יכולים לשפר את הבריאות שלכם. מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי Journal of the American Heart Association מצא כי אנשים שהיו פעילים כשעה ביום היו בסיכון לתמותה נמוך בחצי בהשוואה לאנשים שלא היו פעילים כלל. וזה לא משנה אם הם היו פעילים בהפסקות של חמש דקות או במשך זמן ממושך יותר.

5. בוהים במסכים במשך שעות ממושכות

לעבודה שעות מול מחשב בלי הפסקה יש השפעה גם על העיניים שלכם. בהייה ממושכת במסכים יכולה לגרום ל"מתח עיני דיגיטלי" (Digital Eye Strain), הגורם לתסמינים כמו יובש בעיניים, ראייה מעורפלת ועוד. תרגלו את השיטה הבאה: כל 20 דקות, הביטו לעבר חפץ הנמצא במרחק של 6 מטרים מכם, במשך 20 שניות לפחות.

איך להיות פרודוקטיביים יותר (צילום: GaudiLab, shutterstock)
תנו מנוחה לעיניים שלכם | צילום: GaudiLab, shutterstock
עוד ב-mako בריאות:
>> האם זו המחלה שגרמה למותו של אביצ'י?
>> בדקו את עצמכם: 8 סימנים שאתם אנשים בריאים
>> האם הדיאטה הזאת היא הפשוטה ביותר בעולם?

6. מאזינים למוזיקה בזמן עבודה

חושבים שאתם יעילים יותר כשיש מוזיקה ברקע? כנראה שלא ממש. מחקרים רבים מראים שבמרבית המקרים, התפקוד האינטלקטואלי שלכם (כמו קריאה וכתיבה) יורד משמעותית כשאתם מאזינים למוזיקה, כך אומר דניאל לוויטין, מדען מוח לביזנס אינסיידר. מתי כן מותר לשמוע מוזיקה? כשאתם עושים עבודות מונוטוניות לאורך זמן כמו נהיגה, או עבודה על פס ייצור. במקרים אלו, האזנה למוזיקה יכולה לעורר אתכם. ואם אתם לא עובדים בעבודות כאלו אבל קשה לכם לוותר על המוזיקה, לוויטין ממליץ על האזנה במשך 15-10 דקות לפני שאתם עושים עבודה שדורשת הרבה ריכוז. זה יעזור לכם לשפר את מצב הרוח ולהירגע.

7. נשארים ערים עד שעה מאוחרת

מדענים זיהו תופעה נפוצה שהם מכנים "השהיית שעת שינה". תופעה זו מתארת מצב שבו אנשים לא מצליחים ללכת לישון בשעה שהם צריכים, כששום גורם חיצוני לא מונע מהם לעשות זאת. לדוגמה: אתם ממשיכים לצפות בעוד פרק ועוד פרק של סדרה שלא הכי מעניינת אתכם. אתם אולי חושבים שזה לא מזיק לדחות את שעת השינה בשעה או שעתיים, אבל למעשה זה יכול להזיק לא מעט. מחסור בשעות שינה יכול להזיק לתפקוד קוגנטיבי, לגרום להשמנת יתר ואף עלול להיות קטלני כמו עישון סיגריות. כבו את הטלוויזיה וודאו שאתם נשכבים בשעה הנכונה. וכן, אתם צריכים גם להניח רחוק מכם את הטלפון. תודו לנו אחר כך.

שלט טלוויזיה (צילום: Piotr Adamowicz, ShutterStock)
פחות נטפליקס אנד צ'יל, יותר שעות שינה | צילום: Piotr Adamowicz, ShutterStock

8. בוחרים במזון שנראה בריא

לפני שאתם עוקבים אחר ההייפ, כדאי שתבדקו את העובדות. לא כל מזון שנראה או משווק כבריא הוא אכן כך, ולא כל מאכל שנחשב לא בריא הוא אכן מזיק. מיצים טבעיים בבקבוק לרוב מלאים בסוכר ובקלוריות. מצד שני, ביצים נחשבות למזון שמעלה את רמת הכולסטרול הרע, אך זה לא נכון אצל רוב האנשים.

9. משוטטים בפסיביות במדיה חברתית

מדענים טוענים שיש שתי דרכים להשתמש בפייסבוק: אקטיבית ופסיבית. משתמשים אקטיביים יוצרים אינטראקציה עם אחרים, כמו לפרסם פוסטים ולהגיב על פוסטים של אנשים אחרים. משתמשים פסיביים רק צורכים מידע, גוללים בניוזפיד. רוב הזמן אנחנו משתמשים בפייסבוק באופן פסיבי. ממחקר פורסם בכתב העת הרפואי Journal of Experimental Psychology: General עלה כי שימוש פסיבי בפייסבוק גורם לנו להרגיש רע יותר. זה ככל הנראה מאחר שאנחנו מקנאים בחיים של אנשים אחרים שבמדיה החברתית תמיד נראים זוהרים יותר מבחיים האמיתיים.

נערה עם טלפון סלולרי (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
רובינו משתמשים פסיביים | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

10. מקבלים המון מאצ'ים בטינדר – אבל לא שולחים הודעה לאף אחד

כשאנחנו מחזיקים את הסמארטפון בידיים, קל לנו לחשוב שדייטינג אונליין הוא כמעט כמו משחק מחשב. לסמן ימינה בשביל הפאן ולקבל כמה שיותר מאצ'ים. אבל אתם עושים טעות גדולה. הבעיה כנראה הכי גדולה באפליקציות דייטינג היא "עומס קוגניטיבי". "המוח לא ממש בנוי לבחור בין מאות או אלפים של אלטרנטיבות", הסבירה הלן פישר, אנתרופולוגית ביולוגית, לאתר ביזנס אינסיידר. היא ממליצה להפסיק לאחר שקיבלתם 9 מאצ'ים ולשקול אותם היטב.

11. מחכים לשעות אחר הצהריים כדי לצאת להפסקה

מחקר משנת 2015 שפורסם בכתב העת הרפואי Journal of Applied Psychology טוען כי ככל שעובר יותר זמן מתחילת יום העבודה, כך ההפסקה שתיקחו תהיה יעילה פחות. הפסקות הנלקחות בשעות מוקדמות יותר של היום יעזרו לכם יותר לחדש מצבורים, להתרענן ולהתרכז. אותו מחקר גילה שההפסקה לא חייבת לכלול פעילות שאינה קשורה כלל לעבודה. אתם רק צריכים לוודא שאתם עושים משהו שאתם אוהבים ובוחרים לעשות. אם למשל יש פרויקט בעבודה שמרגש אתכם, תוכלו להתעסק בו בהפסקה וזה יהיה הרבה יותר אפקטיבי מלשוטט במדיה החברתית.