מלבד הערך המהנה שיש לעיסוי, חשוב להבין את הערך הבריאותי שלו שבא לידי ביטוי ביתר שאת במהלך העונה הסתווית והחורפית. העיסוי, כאשר עושים אותו נכון, יכול לסייע גם לגוף ולנפש להתמודד עם תופעות המאפיינות תקופה זו.

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

העלאת מצב הרוח

הטמפרטורות צונחות, השמיים מעוננים, החשיפה לשמש פוחתת והחשיכה יורדת כבר בשעות אחר הצהריים. התאורה החשוכה הזו גורמת לתחושת עצבות בקרב רבים או בעגה המקצועית - הפרעה רגשית עונתית (Seasonal Affective Disorder, SAD). מדובר במצב רוח קודר, בהתאם לטמרפטורה בחוץ, המתבטא גם ברמות אנרגיה נמוכות, נטייה להתעצבן בקלות, צורך להאריך את שעות השינה ואף עלייה מתונה במשקל.

לעולם הרפואה המשלימה קשת רחבה של טיפולים שעשויים להקל את הסימפטומים ולשפר את מצב הרוח כאשר עיסוי רפואי הוליסטי הוא אחד מהם. עיסוי עשוי להגדיל את הפרשות הסרוטונין והדופמין בגוף, הורמונים שמסייעים לתחושות חיוביות. בנוסף לכך, לעיסוי עשויה להיות השפעה על הפחתת רמות הקורטיזול, הורמון שמופרש מבלוטת יותרת הכליה במצבי לחץ ותורם לתחושות שליליות.

במסגרת טיפולי עיסוי רפואי הוליסטי, ניתן לסייע בהורדת המתח והחרדות ותופעות נוספות שקשורות לדיכאון. המגע האינטנסיבי והממוקד יוצר בידוד בין הגוף לבין העולם החיצוני במהלך הטיפול, ותורם לתחושת הריכוז והאיזון בגוף תוך הניתוק מטרדות היומיום.

שיפור העמידות של מערכת החיסון מול נגיפים ומזהמים שונים

החורף טומן בחובו "הזדמנויות" רבות להידבק בווירוסים שונים וככל שהגוף חזק יותר והמערכת החיסונית איתנה יותר - כך כנראה נסבול פחות מאורחים לא רצויים בגוף. יש מגוון דרכים לסייע לחיזוק המערכת החיסונית, אחת מהן היא המגע. הרעיון הוא קודם כל לאזן את הנפש, להרגיע את הגוף (הרגעה מצמצמת את רמות הקורטיזול שמקשה על הפעילות האופטימלית של מערכת החיסון) ובכך להפוך אותו לקרקע פורייה פחות לקליטת וירוסים. כמו כן, העיסוי מסייע לפעילות המערכת החיסונית באמצעות הזרמת הדם (שמכיל תאים לבנים הנלחמים בפולשים ובמזהמים שונים) בכל הגוף ועידוד תהליך חילוף החומרים.

מסז' (צילום:  Microgen, shutterstock)
חשוב להבין גם את הערך הבריאותי | צילום: Microgen, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> מחקר חדש חושף מידע אופטימי על נוגדנים
>> התלוננה במשך שנתיים לרופאים – עד שמתה מסרטן
>> הטעות הנפוצה שכולם עושים במקלחת

כאבי שרירים

שהות ממושכת בטמפרטורות נמוכות ומעבר חד לחלל מחומם עלולים להשפיע על כאבים באזור הצוואר, הכתפיים והישבן. הגוף גורם לשרירים להתכווץ כשהטמפרטורות נמוכות, וזאת כדי לשמר את חום הגוף. לעתים קרובות לאחר מעבר חד לחלל מחומם, השרירים נותרים מכווצים והדבר גורם לכאבים. העיסוי יכול לסייע בחימום השרירים ובשחרורם ובכך לשוב לתנועתיות רגילה ללא תחושת כאב. תנועות החיכוך של העיסוי יחממו את השריר, ישפרו את זרימת הדם וירפו את רקמת השריר המתוחה. תנועות הלחיצה והלישה ישחררו וירפו את סיבי השריר ויצרו יציבות וגמישות טובות יותר של השרירים.  

כאב כתפיים (צילום:  Seasontime, shutterstock)
עיסויים עוזרים גם לשרירים תפוסים, תופעה נפוצה בחורף | צילום: Seasontime, shutterstock

הגוף שלנו מתמודד עם גורמים חיצוניים רבים – שינויי מזג אוויר, משאות כבדים, משימות חיים, לחצים ומתחים ומה לא – והשרירים שלנו נמצאים שם בחזית המאבק. למען הגדלת העמידות שלהם והרגעת הנפש מומלץ לפנות לעיסוי רפואי הנעשה על ידי מטפלים מקצועיים שיחזקו את השרירים ואת הגוף כולו לקראת העונה הקרה ובכלל.

מאיר רביבו, רכז תחום עיסוי רפואי הוליסטי בכללית רפואה משלימה