מי לא אוהב אשליות אופטיות? האשליה האופטית החדשה שפורסמה על ידי חוקר יפני, לא רק גורמת לנו להטיל ספק בראייה שלנו – אלא גם עוזרת לנו להבין עד כמה האבולוציה משפיעה על חיי היומיום שלנו.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

הביטו בקווים שבתמונה: אילו קווים אתם רואים? ישרים, זיגזג חדים, או גלים מעוקלים? האם אתם רואים רק סוג אחד, או שני סוגי קווים? האשליה האופטית התגלתה לאחרונה על ידי הפסיכולוג האקספרימנטלי קוסקה טקאשי, מאוניברסיטת צ'ויקו ביפן. היא נקראת "אשליית עיוורון העיקולים" - והיא ממחישה עד כמה אנחנו לא באמת יכולים לסמוך על העיניים שלנו.

אם אתם כמו רוב האנשים, ככל הנראה שתראו גם גלים מעוקלים וגם קווי זיגזג, בשורות מתחלפות – בהנחה שאתם מסכלים על הקווים המצויים על הרקע האפור שבאמצע התמונה.

עיוורון עיקולים (צילום: Kohske Takahashi/i-Perception)
צילום: Kohske Takahashi/i-Perception

עוד ב-mako בריאות
>> מפתיע: רשימת המאכלים שאפשר לאכול בלי הגבלה
>> הטיפ שיגרום לכל היום להיראות אחרת
>> מצאנו את כל הדרכים להיפטר מהנזלת

כעת הסתכלו על הקווים בצד השמאלי העליון של התמונה ובצד הימני התחתון שלה, היכן שהרקע לבן או שחור. האם שמתם לב למשהו שונה? אם הקווים באזורים השחורים והלבנים נראים כמו גלים מעוקלים, אבל אתם עדיין רואים קווי זיגזג בחלק האפור האמצעי: אז אתם כנראה לוקים בעיוורון עיקולים (אל דאגה – לא מדובר במצב רפואי אמיתי). אז למה רבים מאיתנו רואים קווי זיגזג, כשלמעשה כל קו בתמונה הוא גלי?

הכול בגלל האבולוציה

על פי טקאשי, ייתכן שהסיבה לכך טמונה באופן שבו העיניים שלנו מבדילות בין עיקולים לפינות. ככל הנראה הדרך שבה העין מבדילה בין השניים גורמת למעין סתירה במערכת הראייה במוח שלנו. "אנחנו סבורים כי המכניזמים שאחראיים לתפיסת עיקולים ולתפיסת פינות מתחרים אחד בשני בצורה לא מאוזנת", הסביר טקאשי במאמרו. "המכניזם של תפיסת פינות עשוי להיות דומיננטי יותר במערכת הראייה שלנו", הוסיף.

אז למה בכלל הפינות גוברות על הגלים? טקאשי טוען שמדובר בסיבה אבולוציונית. "אנחנו מוקפים בחפצים מלאכותיים, שהם בעלי יותר פינות מהסביבה הטבעית, וזאת הסיבה שהעיניים והמוח שלנו הותאמו לזהות פינות בצורה טובה יותר", הסביר טקאשי.