מילא אם הוא מתפתח במהלך היום, או נוצר כתוצאה ממאמץ וריכוז רב מדי, אבל כאב ראש שתוקף בשנייה שפוקחים עיניים בבוקר זה כמו לגלות כתם על בגד חדש או להפיל את הסמארטפון על המדרכה – זה יכול לבאס את כל שאר היום. אם מדובר בהנגאובר אז אין את מי להאשים מלבד את עצמכם, אבל רוב האנשים שמתעוררים עם כאב ראש הם חפים מפשע. מתברר שמדובר בתופעה די ידועה שיש לה כמה וכמה גורמים אפשריים.

קודם כל ולפני הכל, מחקרים הראו כי רוב האנשים שסובלים מכאבי ראש על הבוקר סובלים גם מהפרעות שינה. הסיבה היא שאותו החלק במוח ששולט על השינה על מצב הרוח, שולט גם על יצירת תחושת הכאב. מה שאומר שאם לא ישנים מספיק – הוא בהחלט יודע את זה, ומסוגל לאותת על כך באמצעות הכאב. כמו כן, ככל שישנים פחות ופחות במשך תקופה יחסית ממושכת, כך עוצמת כאבי הראש הולכת וגוברת. זו גם הסיבה שנדודי שינה הולכים בדרך כלל יד ביד עם מיגרנות – המיגרנות עלולות למנוע מאנשים שסובלים מאינסומניה להירדם, ובמקביל להעיר אותם ברגע שהם כבר נרדמים, כך שמדובר במעגל מצער בלתי נגמר.

גם דיכאון וחרדה עלולים להוביל לכאבי ראש כרוניים על הבוקר, שכן הם מתקשרים לרוב לנדודי שינה או הפרעות בשינה, ונוסף לכך גם אנשים שנמצאים בגמילה מחומרים ממכרים כמו משככי כאבים, פטריות או קפאין עשויים להתעורר עם דפיקות בראש. אבל רבים מאלו שסובלים מכך, כאמור, מדווחים במקביל על הפרעות שינה אחרות כמו חריקת שיניים או גפיים רדומות במהלך השינה. מחקרים אף מצאו קשר בין כאבי ראש לבין הפרעות בשעון הביולוגי, נרקולפסיה, סהרוריות (הליכה תוך כדי שינה), ואפילו שינת יתר.

עם זאת, ייתכנו גם גורמים סביבתיים אחרים לכאבי הראש כמו הימצאות של חומרים אלרגניים בחדר השינה, מתחים כתוצאה משינה על כרית שאינה מתאימה לראש ולצוואר, או טמפרטורה קרה מדי בזמן השינה.

כאב ראש (צילום:  TORWAISTUDIO, shutterstock)
יכול להיות שהכרית אשמה | צילום: TORWAISTUDIO, shutterstock

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

איך נפטרים מהכאב?

קומפרס קר – מצמידים למצח קוביות קרח עטופות במגבת או שקית של ירקות קפואים מהפריזר למשך רבע שעה, ולאחר מכן לוקחים הפסקה של רבע שעה נוספת. גם מקלחת קרה יכולה לעזור.

קומפרס חם – אם כאבי הראש מלווים במתחים, אפשר להצמיד מגבת חמה למצח או לעורף, ואפילו לאזור האף אם יש גם צינון. כמו כן, מקלחת חמה.

משחררים את השיער – אם הקוקו מתוח מדי או שהכובע לוחץ מדי על הראש, כדאי להרפות.

>> התרגיל הפשוט שמעלים את כאב הראש

מעמעמים את האורות – אורות בהירים או מרצדים מדי יכולים להיות טריגר למיגרנות, ולכן כדאי להוריד את התריסים או את הווילונות, להוריד את בהירות המסכים ואפילו להרכיב משקפי שמש.

נמנעים ממסטיק – לעיסת מסטיק יכולה להכאיב ללסת ולהגביר את כאבי הראש, כמו גם כסיסת ציפורניים ואכילה של מאכלים דביקים או פריכים מדי.

קפאין – בכמויות קטנות, משקאות המכילים קפאין עשויים להקל כאב הראש ולהגביר את ההשפעה של משככי כאבים. אם כי כמויות גדולות מדי עלולות להפריע לשינה, כאמור.

יוגה – בין שמדובר במתיחות, מדיטציה, פילאטיס או כל פעילות גופנית אחרת ששמה דגש על הירגעות.

הימנעות מאלכוהול – לא באמת צריך להסביר למה, נכון?

עוד ב-mako בריאות:

>> טיפים לירידה במשקל מנשים שעשו זאת והצליחו
>> אלה 5 החומרים הממכרים בעולם
>> מאילו דגני בוקר אתם חייבים להתרחק?

מתי להיוועץ עם רופא?

  • אם יש יותר משתי מיגרנות בשבוע.
  • אם כאבי הראש נהיים תכופים יותר מעל גיל 50.
  • אם כאב הראש מלווה בצוואר נוקשה.
  • אם הראש נפל או נחבט לאחרונה.
  • אם כאב הראש מלווה בחום, בחילה או הקאות שאינן קשורות למחלה אחרת.
  • אם כאב הראש מלווה בחולשה, בלבול, ראייה כפולה, אובדן תחושה באיבר כלשהוא או אובדן הכרה.
  • אם עוצמת ותדירות כאבי הראש משתנה באופן פתאומי.
  • אם כאבי הראש חוזרים בקרב ילדים.
  • אם כאבי הראש מלווים בהתקפים או בקוצר נשימה.
  • אם יש היסטוריה של מחלות איידס או סרטן.