טנטון (טיניטוס) היא תופעה שבה אדם שומע צליל (לרוב צפצוף או זמזום) שאין לו מקור חיצוני אקוסטי – או במילים אחרות – "צפצופים באוזניים". כ-15 אחוז מהאוכלוסייה סובלים מטנטון, בדרגות חומרה שונות. אצל חלק מהאנשים זה יקרה בתדירות נמוכה, אך אצל אנשים שסובלים מטנטון חמור, זה יכול לפגוע באופן משמעותי באיכות החיים. הסיבות לטנטון יכולות להיות שונות ולכן לעתים קשה לזהות אותן. הוא יכול להיגרם בשל דלקת באוזן, נוזלים באוזן או הצטברות שעווה. אך נראה שבמקרים רבים הטנטון הוא תוצאה של ירידה בשמיעה – ולכן נראה ששכיחותו עולה עם הגיל.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

נראה שעדיין אין תרופה לטנטון, אך קיימות אופציות שונות לטיפול בטנטון, כמו טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, תרופות פסיכיאטריות וטיפולים משלימים וכעת התווסף לרשימה תרסיס אף חדש שפותח על ידי מדענים, המכיל את הורמון האוקסיטוצין.

מדענים מאמינים כי תרסיס אף המכיל אוקסיטוצין, המכונה "הורמון האהבה", יוכל לסייע בהפחתת תסמיני הטנטון. ניסוי ראשוני כבר נעשה וכעת מתוכנן ניסוי נוסף בארה"ב. הניסוי החדש יתבצע באוניברסיטת ניו יורק על 30 מטופלים שחלקם יקבלו תרסיס אף המכיל אוקסיטוצין וחלקם יקבלו פלסבו. הם יתבקשו להשתמש בתרסיס האף ארבע פעמים ביום, במשך שישה חודשים. התוצאות עתידות להתקבל עד יוני 2021.

בדיקת שמיעה, אוזניים (צילום:  Bangkoker, shutterstock)
אין תרופה, אך יש טיפולים שונים להפחתת התסמינים | צילום: Bangkoker, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> האם זו הסיבה לתחלואה העודפת של ערבים וחרדים?
>> 8 מאכלים שיגרמו לכם להיראות זקנים יותר
>> נמאס לכם להתעורר עייפים? זה הפתרון בשבילכם

חדשות טובות עבור הסובלים מטנטון

לא לגמרי ידוע כיצד ההורמון משפיע על הטנטון, אך משערים כי הוא מפחית את הפעילות בשני אזורים במוח – קליפת השמיעה (האחראי על עיבוד אותות קול) והאמיגדלה, שעשויים להיות קשורים בייצור אותם צפצופים באוזניים שחווים הסובלים מטנטון. ד"ר וויל סדלי, נוירולוג וחוקר טנטון באוניברסיטת ניוקאסל, אמר ל"דיילי מייל" כי "אם התרסיס יעבוד, אלה יהיו חדשות טובות. לא רק שהעלות ממוצעת, אלא גם מדובר בתרופה מבוססת היטב שנראה כי היא בטוחה לשימוש".

_OBJ

מחקר שפורסם ב-2017 על ידי האוניברסיטה הפדרלית של סאו פאולו בברזיל ניסו תרסיס אף דומה על קבוצה קטנה של 15 מטופלים שסובלים מטנטון, בניסוי שנמשך כעשרה שבועות. התוצאות פורסמו בכתב העת הרפואי Frontiers in Neurology והן הראו הפחתה בתסמיני הטנטון.