אנשים רבים בוחרים לעבור מסיגריות רגילות לסיגריות מגולגלות, במקרים רבים כיוון שזה משתלם להם יותר כלכלית. אך גם לא מעט מהמעשנים סבורים כי ישנם גם יתרונות בריאותיים לסיגריות המגולגלות. יש הטוענים כי הן פחות ממכרות וכאלה הסבורים כי הטבק טבעי יותר מסיגריה רגילה ולפיכך מזיק פחות. אז האם הם צודקים ומה באמת יש בסיגריות מגולגלות? כל התשובות.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

מיתוס: "טבק לגלגול מסוכן פחות מסיגריות רגילות"

לא נכון. אחד הדברים שאנשים רבים לא יודעים הוא שבטבק עצמו, בתוך הצמח הטבעי, יש הרבה חומרים מזיקים. צמח הטבק סופח את כל מה שנמצא באדמה ולכן הוא גם סופח את החומרים המזיקים שנמצאים בחומרי ההדברה. עובדה נוספת שנוטים להתעלם ממנה היא שהצמח עצמו מכיל באופן טבעי, את הניקוטין הממכר. יתר על כן: היות שבתהליך הייצור צריך לייבש את העלה, מוסיפים אליו עוד חומרים רעילים שצמח הטבק סופח אליו. מכאן שטבק הוא טבק - בין אם זה טבק מגולגל או טבק סיגריה שמיוצרת על ידי חברת הסיגריות.

מיתוס : "אני מעשן מגולגלות כי הן בריאות יותר מאשר סיגריות רגילות"

לא נכון. סיגריה מגולגלת מזיקה לבריאות באותה מידה כמו סיגריה רגילה ויכולה לגרום לאותם סיכונים בריאותיים, כולל סרטן, שבץ, מחלת לב וריאה, אימפוטנציה, עקרות ואפילו פגיעה בכלי הדם של הגפיים עד כדי צורך בקטיעה. למעשה, הפילטרים של הסיגריות המגולגלות הם קטנים יותר, והמשמעות היא שבסיגריה מגולגלת הפילטר מסנן עוד פחות ממה שמסנן הפילטר של סיגריה רגילה, כך שהתוצאה טובה פחות.

מיתוס: "עישון של סיגריה מגולגלת הוא הרבה פחות ממכר"

לא נכון. למעשה (וכפי שצוין למעלה), שני סוגי הסיגריות מכילים טבק, שהוא מכיל בעצמו את הניקוטין הממכר. אין הבדל ברמות ההתמכרות בין סיגריה רגילה לסיגריה מגולגלת.

מיתוס: "סיגריה מגולגלת מסבה נזק דומה לסיגריה רגילה"

נכון. חלק מהנזק העיקרי של הסיגריות נובע מתהליך השריפה. בהתאם לכך, הרי שבאופן עקרוני טבק ללעיסה מזיק פחות מאשר טבק שמעשנים אותו, וזאת מפני  שבמהלך לעיסת הטבק  לא מדליקים אותו ולא שורפים אותו בכלל. טבק בלעיסה מסב לרוב נזק בעיקר לחלל הפה. ברגע שמדליקים את הסיגריה, ולא משנה איזו סיגריה זו, בין אם היא מגולגלת או מוכנה, תהליך הבעירה מייצר חומרים מזיקים, ביניהם פחמן חד חמצני. פחמן חד חמצני מוריד את היכולת של החמצן להגיע לגוף בצורה טובה, ולכן אנשים שמעשנים סובלים מרמות נמוכות יותר של חמצן בגוף לעומת אנשים לא מעשנים.
האנלוגיה הטובה ביותר לכך היא  שזה לא משנה אם אתה נופל מקומה 15 או מקומה 20, אתה עדיין תמות. לכן לא משנה אם אתה מעשן סיגריה מגולגלת או סיגריה רגילה – שתיהן יגבירו בצורה ניכרת את הסיכון שלך למות מוקדם יותר ולחלות במחלות כרוניות קשות.

עוד ב-mako בריאות
>> למה הדיאטה החדשה הזאת שוברת את האינטרנט?
>> כנראה שזמן לא באמת מרפא לב שבור 
>> מי בריאה יותר: אשלי גרהאם או ג'יג'י חדיד?

מיתוס: "הטבק לגלגול הוא טבעי וטהור יותר ולכן מכיל הרבה פחות חומרים מזיקים מאלה המצויים בסיגריות רגילות"

לא נכון. בדומה לסיגריה רגילה, טבק לגלגול מכיל קרוב ל -4,000 כימיקלים רעילים - רבים מהם מסרטנים ומרעילים. הנה כמה רעלים שהופכים כל טבק לרעיל כאשר מעשנים אותו:
• קדמיום - מתכת רעילה ביותר בשימוש בסוללות.
• פורמלדהיד - רעיל מאוד ומשמש לשימור גופות.
• אמוניה - נמצא בנוזלי ניקוי חזקים, מוסף לטבק ע"י חברות הטבק כדי להגביר את ההתמכרות.
• בנזין - משמש כממס בדלק.
• ציאניד - מזהם תעשייתי.
• ארסן - רעל קטלני שנמצא בחומרי הדברה.

מיתוס: "הגלגול גורם לי לעשן פחות סיגריות ולכן הנזק הבריאותי מופחת"

לא נכון. האמת היא, שאם אדם מעשן הוא מעשן. אין דבר כזה סיגריה בטוחה, ועל ידי עישון מגולגלות אתם עדיין חושפים את עצמכם ל -4,000 כימיקלים רעילים - לא משנה כמה אתם מעשנים. ההבדל היחיד הוא שהגלגול לוקח זמן, ולכן אנשים נוטים לעשן פחות סיגריות אם הם רק מגלגלים. מנגד, לא הוכח שהפחתת כמות הסיגריות מועילה לבריאות, כי המעשן מכור לכמות מסויימת של ניקוטין שהמוח שלו חייב לקבל, ואם הוא מפחית מכמות הסיגריות שהוא רגיל לעשן, הוא יעשן את הסיגריות הנותרות בצורה שתאפשר לו להפיק מהם יותר ניקוטין, כמו באמצעות שאיפות עמוקות יותר, עישון הסיגריה עד הקצה וכו'. בפועל, המוח דורש כמות מסוימת של ניקוטין והאדם יעשן בצורה לא מודעת כדי לספק לעצמו את הכמות הנדרשת.

מיתוס: "בגלל שלא מוסיפים לטבק 'חומרי בעירה' הוא פחות מסוכן"

לא נכון. מי שמגלגל את הסיגריה לוקח שאיפות חזקות יותר ועמוקות יותר על מנת שהסיגריה המגולגלת לא תכבה. המשמעות היא שאיפה רבה יותר של רעלים לריאות והתוצאה היא כמובן מזיקה יותר.

לסיכום, הדבר היחיד שהוכח כיעיל וכמפחית סיכון הוא הפסקה מוחלטת של העישון. כיום, ניתן לעשות זאת בקלות באמצעות רופא המשפחה שלך.

ד"ר יעל בר-זאב, מומחית בבריאות הציבור, מנהלת המרכז למניעה ולגמילה מעישון, החטיבה לבריאות בקהילה, הפקולטה לרפואה, אוניברסיטת בן-גוריון.