פסח, כולם יוצאים מהבית. החג הזה אמור להיות נקי ומצוחצח, אך כשאנחנו חומקים מארבעת הקירות שלנו – מה בדיוק קורה שם בחוץ? יצאנו לבדוק מהם הפריטים הכי מזוהמים מחוץ לבית.

הידית של הסופר

אז נתחיל מהידית של עגלת הסופר, שעוברת מיד ליד ללא ניקיון. אח"כ תינוקות שיושבים בתוך העגלה נוגעים בה. גם ישבנם של הילדים והתינוקות שמונחים על התא הקטן בעגלה, תא שאחר כך לקוחות אחרים שמים בו מוצרים כמו לחם או כל דבר אחר. גם דברים קפואים ובשר לא כדאי לשים בתא הקטן של העגלה על מנת שחומרים אורגניים לא יסתובבו להם. "אני ממליץ לבוא עם שקית מבד לסופר לדברים שבתפזורת. ואז, השקית שלכם היא שלכם. גם על זה יש מאמרים רפואיים – צריך לרחוץ את השקית אחת ל-10 שימושים. וכמובן כדאי לנגב את הידית בעגלה", אומר ד"ר שמעון ברק, רופא ילדים.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

מה קורה במסעדות?

מתברר שתפריטים הם בין חמשת הדברים המלוכלכים ביותר מבחינת חיידקים במסעדה. "אם זה מנוילן יש סיכוי יותר גדול לחיידקים מאשר תפריט מנייר, כי משמרים את התפריט להרבה זמן", אומר ד"ר. למקרה שתהיתם, תפריט מפלסטיק במסעדה יותר מזוהם ממושב האסלה.

תפריט (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
עדיף לא לגעת בתפריטים מנוילנים | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

גם פלחי לימון די מלוכלכים. "מסתבר שבפלחי לימון נבגים של קנדידה. למה? ובכן, התשובה היא פשוטה. גם כי הם חתוכים ועומדים הרבה זמן בחוץ, גם כי זה מסוג הדברים שלוקחים בידיים. גם להיזהר בכלל מלבקש מיץ טבעי, כי כשמביאים אותו מחזיקים אותו איפה שאתה הולך לשים את השפתיים שלך.

קטשופ יותר מלוכלך ממלחייה כי יש בו גם חומר אורגני ולרוב זה נוזל מבחוץ (בעלי המסעדות ממלאים את הבקבוקים ידנית). בנוסף, הידית של כוס היין היא הכי מזוהמת כי לא מנקים אותה אבל כולם מחזיקים בה. חיידקים חיים יותר טוב על זכוכית עם חריצים או דוגמה עליה מאשר זכוכית חלקה.

כסף כסף כסף

הגענו לחו"ל – ופה אנחנו נוגעים בכסף. כולנו יודעים שכסף זה דבר מלוכלך. באופן פרדוקסלי, המדינה עם הכסף הנקי ביותר היא הודו והמלוכלך ביותר היא ארה"ב וקנדה, וגם רומניה – זה תלוי בסוג הבד ממנו עשוי הכסף. אגב, הכסף בישראל עשוי מאותו בד של הכסף ברומניה, אז תרגישו בבית.

"חשבון משותף": א'-ג', 15:45

>> וגם: כל כמה זמן אתם מחליפים כריות?