נגיף הקורונה מעורר בנו חרדה רבה עד שהוא מצליחה להוציא משיווי משקל אפילו את האדישים ביותר מבינינו. בתקופה כזו, שבה נראה כאילו כל מי שמסביבנו הולך להדביק אותנו בכל רגע, המתח הנפשי, הלחץ והחרדה שנמשכים לאורך זמן יכולים לגרום למגוון תופעות, החל מחוסר נוחות וכלה בדפיקות לב מואצות, רעד, הזעה וסחרחורת - יכולים להפוך לתופעה מעיקה וקיצונית שפוגעת באיכות החיים.

אז הנה כמה שיטות טבעיות שמתאימות גם לילדים, לא מצריכות יציאה מהבית ויכולות לעזור להתמודד עם הסטרס הנפשי כך שנעבור את התקופה הנוכחית בצורה אופטימלית ככל האפשר.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

פעילות גופנית גם לנשמה

בתקופות לחוצות פעילות גופנית נדחקת לתחתית הרשימה. וחבל, כי היתרונות כל כך גדולים שזה לגמרי שווה את המאמץ. מחקרים רבים לאורך ההיסטוריה הוכיחו שפעילות גופנית קבועה היא בריאה לא רק פיזית אלא גם נפשית. אם אתם סובלים מלחץ, חרדה ומחשבות מטרידות, ספורט יכול לחולל עבורכם פלאים. פעילות גופנית מביאה להפרשה מוגברת של אנדרופינים, הורמונים המכונים לא פעם סמי הרגעה טבעיים וגורמים לעלייה של מצב הרוח. פעילות ספורטיבית בעצימות מתונה תפחית את רמות הורמוני הלחץ, תעלה את יכולות הריכוז, תשפר את איכות השינה ותעשה רק טוב לגוף ולנפש שלנו.

אם קשה לכם להתמיד ואתם מרגישים שאין לכם זמן, הפתרון הוא לשמור על האימונים שלכם מתונים וקצרים יחסית ולהתמקד בעיקר בעקביות וביצירת הרגל. ניתן להתאמן בבית והעיקר שתעלו את הדופק ותזיעו קצת, באופן קבוע. לא רק שהפעילות הספורטיבית שתעשו תהיה בריאה עבורכם, היא גם תספק לכם מעין מקום מפלט מהמחשבות המלחיצות.

מיינדפולנס ומדיטציה – כלי שימושי להפגת לחצים

לאורך ההיסטוריה, המדיטציה והמיינדפולנס היו בעיקרם עיסוקים של נזירים במקדשים נידחים ברחבי המזרח הרחוק. מאז, התרגול המדיטטיבי הספיק להגיע לעולם המערבי והפך בעשורים האחרונים לשיטת טיפול פופולרית שמומלצת על ידי פסיכולוגים רבים. לתרגול המדיטציה יש עוצמה אדירה והוא יכול להפיג דאגות, חששות ולחץ בצורה משמעותית. שיטה זו תאפשר לכם לעצור לכמה דקות את המחשבות המודאגות וגם לעזור לכם להירגע ולהתמקד בדברים הטובים בחייכם במקום בתחושות הלחץ.

אז...איך מתחילים? שבו בצורה שנוחה לכם והתחילו עם כמה נשימות עמוקות, ואז חזרו לנשימה הטבעית שלכם בלי לאלץ אותה. עכשיו, נסו להתמקד בנשימה שלכם, תוכלו להיעזר בספירה של כל נשימה ושאיפה או במנטרה פנימית של "פנימה, החוצה". כשאתם מרגישים שאיבדתם ריכוז והמחשבה התחילה לנדוד, נסו לא לבקר את עצמכם, זה התרגול עצמו – פשוט שימו לב למחשבה והתבוננו בה מתפוגגת, ואז חזרו לנשימה.

כשאתם מרגישים שהלחץ מתעורר או שהמוח שלכם הפך עמוס, עצרו לרגע, עצמו עיניים, קחו כמה נשימות עמוקות והתמקדו בהן ובתחושות שעוברות בגופכם. נסו להיות מודעים להלך הרוח שלכם. אתם לחוצים? נסו להתרכז בתחושות הפיזיות שהלחץ גורם לכם, זה יוכל לעזור לכם להתמודד איתן בצורה טובה יותר. לאחר כמה דקות כאלה תוכלו להרגיש רגועים יותר, ממוקדים יותר וחדים יותר.

אימון יוגה עם הטלפון
עוד אופציה להירגעות | צילום: kateafter | Shutterstock.com

טיפולי CBT – לומדים להתמודד עם החרדה

טיפול קוגנטיבי התנהגותי הוא תחום טיפול פסיכולוגי המבוסס על שינוי התפיסות שהוטמעו במוחנו לאורך חיינו, ובמקביל, שינוי ההתנהגות שלנו. בשונה מטיפולים פסיכולוגיים אחרים, טיפולי ה-CBT לא יתמקדו בלחקור את הסיבות ללחץ והחרדה אלא יתמקדו בשינוי תודעתי והתנהגותי במטרה לספק לנו כלים פרקטיים להתמודד עם הבעיה שלנו.
טיפול קוגנטיבי-התנהגותי הוכח מחקרית כיעיל במיוחד לטיפול במקרים של חרדה ולחץ והוא נחשב לאחת השיטות הטובות ביותר לטפל במקרים כאלו. יש הרבה סיבות למה הטיפול הזה יעיל כל כך בטיפול במקרים של חרדה ולחץ, כאשר אחת מהן היא העובדה שמדובר בטיפול ממוקד תוצאות בעל מטרה מוגדרת וכמות פגישות מוגבלת.
סיבה נוספת היא אופי הטיפול שכולל שקיפות בין המטפל לבין המטופל ושיתוף פעולה בין השניים. שיתוף הפעולה והשקיפות לא רק גורמים למטופל לקיים דיאלוג כנה ואמיתי עם עצמו שמאפשר לו לשנות את התפיסה שלו לגבי מבחנים ומצבי לחץ, אלא גם מסייעים לו ללמוד דרכי טיפול עצמיות ודפוסי התנהגות שעוזרים לו להרגיע את עצמו ולהתמודד לבדו עם מצבי קיצון, כמו התקף חרדה או רמת לחץ גבוהה.

טיפול בפרחי באך – תנו לטבע להרגיע אתכם

תמציות פרחי באך הן פתרון טבעי לאיזון והרגעה של מגוון תחושות שליליות כמו לחץ, חרדה, קשיי שינה, מחשבות טורדניות שמשתלטות עלינו ועוד. תמציות אלו, העשויות מחומרים טבעיים בלבד, רותמות את כוחות הריפוי של צמחים, פרחים ועצים שונים, ומשתמשות בהם כדי לעזור לנו להתמודד עם קשיים נפשיים ורגשיים. למטפלים מוסמכים בפרחי באך יש ארסנל של 38 תמציות פרחי באך שונות, המותאמות באופן אישי עבור כל מטופל (מתאימות לא רק למבוגרים אלא גם לתינוקות, ילדים ונשים בהריון), במטרה לאפשר להם להתמודד עם הבעיה בצורה יעילה ככל האפשר. הן יכולות להילקח במקביל לכל טיפול רגשי או תרופתי, ושימוש בהן יגרום לכם להרגיש רגועים יותר ומאוזנים יותר מבחינה רגשית, וגם בטוחים יותר ביכולת שלכם להתמודד עם האתגרים שלפניכם בהצלחה.

<< ער"ן השיקה קו חדש לעזרה נפשית בהתמודדות עם נגיף הקורונה

ארומתרפיה

שיטת טיפול ששמה הוא שילוב של המילים ארומה (ריח) ותרפיה (טיפול). בשיטה זו, מפיקים שמן מרוכז מהפרחים, מהגזעים ומהשורשים, אשר משמש לריפוי נפשי ופיזי.

על פי הארומתרפיה, באמצעות העברת סגולות הריפוי של הצמחים אל המטופל אפשר לטפל ברוב הבעיות הפיזיות והנפשיות. מטרת הטיפולים היא להחדיר את השמן אל הגוף דרך מחזור הדם, הריאות והעור, וזאת באמצעות שימוש בשיטות שונות כמו מריחת השמנים על העור, שהייה במים המכילים את השמנים, הרחת השמנים ועוד.

מדובר בטיפולים מרגיעים ונעימים מאוד שיכולים להפחית בצורה משמעותית את רמת הלחץ הנפשי שלכם על ידי הפחתת ההפרשה של הורמוני לחץ כמו קורטיזול.

עוד ב-mako בריאות:
>> 10 מאכלים שישמרו על בריאות הלב שלכם
>> הסיבה שאתם חייבים לשטוף "חסה שטופה"
>> נחשף: כך תדעו מה הגיל הביולוגי שלכם

חשוב לזכור שגם בתקופה הנוכחית המאופיינת ברמות לחץ וסטרס גבוהות מהרגיל ובתחושת חוסר ודאות, יש דברים שנמצאים בשליטתכם. אם תקפידו על פעילות גופנית, תזינו את הגוף שלכם במה שעושה לו טוב ותוסיפו טיפולים טבעיים תוכלו להגביר את החוסן הנפשי שלכם.

 שרון אזולאי מטפלת טבעית הוליסטית בפרחי באך, רוקחות טבעית ומדריכת הורים.