ברכות לכל ההורים שהגיעו עד הלום ובהצלחה לכל הילדים בשנת הלימודים החדשה. זה הזמן של ההורים לנסות לנוח (ממש קצת. תיכף חגים) ושל הילדים להסתגל למצב ישיבה בין ארבע קירות. אנחנו כאן כדי לדבר על אחד מפריטי החובה שיש לכל ילד בילקוט, בקבוק מים. רב פעמי או פלסטיק - איך בוחרים, כל כמה זמן צריך להחליף ועל מה חשוב להקפיד כדי שהבקבוק יישאר נקי ובטוח לשימוש?

שימוש חוזר בבקבוקי פלסטיק: עשו ואל תעשו

בראש ובראשונה, להקפיד על סטריליות מקסימלית ואם הייתם צריכים עוד סיבה לשטוף את הבקבוק, בבקשה. על פי המחקר הזה, לגימה חוזרת מבקבוק פלסטיק אחרי שבוע ללא שטיפה שווה ערך לליקוק מושב האסלה. על פי תוצאות המחקר, אחד מבקבוקי המים הכיל יותר מ-900 אלף מושבות של חיידקים בממוצע לסנטימטר מרובע. זו לא סיבה לזרוק מיד את הבקבוק, אבל כן לשטוף אותו היטב היטב במים חמים ובסבון. אגב, אותו מחקר מצא שכ-25 אחוז מהאמריקאים שוטפים את בקבוקי המים שלהם רק כמה פעמים בשבוע, וכמעט 15 אחוז מהאמריקאים מנקים את בקבוקי המים שלהם רק כמה פעמים בחודש.

במחקר אחר, חוקרים השוו 30 בקבוקי מים חד פעמיים משומשים ל-30 בקבוקי מים חדשים שלא נפתחו. לאף אחד מבקבוקי המים החדשים לא היה זיהום, בעוד ש-90 אחוז מהבקבוקים המשומשים הכילו חיידקים פתוגניים, חלקם שרדו גם אחרי חיטוי לא מושקע מספיק.

שימוש חוזר בבקבוקי מים מפלסטיק מועיל לסביבה אבל האם הוא בטוח? החד-פעמיות של הבקבוקים שמה אותם בסיכון להשפעות חיצוניות ולא מומלצות. עדיף לא לעשות שימוש חוזר בבקבוקי פלסטיק מכל סוג אם הם מראים אפילו סימני בלאי קלים, כמו סדקים או שברים. אלה מאפשרים לכימיקלים לצאת מהם בקלות רבה יותר. כמו כן, אל תתנו לבקבוקי פלסטיק להתחמם, זה מאפשר לכימיקלים לצאת בקלות רבה יותר. לכן, גם עדיף לא לשטוף אותם במדיח כלים או להגזים עם הניקוי במים רותחים לפני המילוי מחדש.

שורה תחתונה: רוב סוגי בקבוקי הפלסטיק בטוחים לשימוש חוזר אם הם נשטפים כראוי במים חמים וסבון, ובכל מקרה, מומלץ לא לעשות שימוש חוזר בבקבוק מים מפלסטיק במשך יותר משלושה או ארבעה שבועות.

ילדה שותה מים (צילום: חדשות 2)
צילום: חדשות 2

בקבוק רב פעמי: כל מה שחשוב לשים לב

החלופה הבטוחה והאסתטית הם כמובן הבקבוקים הרב פעמיים. הם טובים יותר לסביבה, שיקיים וסטריליים יותר כל עוד אתם מקפידים לנקות אותם בקביעות. בקבוקי מתכת או זכוכית לשימוש חוזר, גם קלים הרבה יותר לניקוי הודות למשטח החלק שלהם.

אבל גם בקבוקי מים רב פעמיים יכולים לאכלס חיידקים והמראה המצוחצח מבחוץ יכול להטעות. איתותי אזהרה יכולים לכלול בין היתר ריחות רעים באופן קבוע שעולים מהבקבוק לצד סדקים חיצוניים ופנימיים שמהווים בית חם לחיידקים. חיידקים גדלים בסביבות חשוכות ולחות, מה שהופך את החלק הפנימי של הבקבוק לכר גידול מושלם לחיידקים. בכל מקרה, המומחים ממליצים על תחלופה מינימלית של לפחות פעם בשנה.

לפני מספר חודשים, טיקטוקרית אוסטרלית בשם קיילה חוליהאן בדקה את קשית המתכת בבקבוק שלה ונדהמה למצוא בו הצטברות של עובש שחור. בסרטון ויראלי שפרסמה היא טענה שזו הסיבה לכאבי הבטן המסתוריים שהיא סובלת מהם בשנים האחרונות. המיחושים שמהם היא סבלה הופיעו בעיקר בימי השבוע ולא בסופי שבוע וחגים, כלומר בימים שבהם היא השתמשה בבקבוק בעבודה. לדבריה, היא לא מאשימה את מותג הבקבוקים כיוון שבהוראות שלהם כתוב בפירוש שיש צורך לנקות לאחר כל שימוש, והודתה שלא חשבה בכלל שיש צורך בזה כי היא השתמשה בבקבוק רק לשתיית מים.

@tribeskincare I would be sooo happy if this is the reason I have been sick for 3 years so I can finally get an answer and get better PSA that probably everyone already knows, you have to clean the straw in your water bottle I forgot to explain in the video, I only use my drink bottle on weekdays so maybe that’s why I don’t get sick on weekends and I have often not used it for months at a time which could be when I was feeling better?? Please note, @frankgreen_official ♬ original sound - Tribe Skincare

טיפים לשמירה על בקבוק רב פעמי לאורך זמן:

  • שטפו את בקבוק המים מדי יום, גם אם אתם רק ממלאים את הבקבוק במים. כאמור, לח וקריר שם בפנים, אז זה המקום המושלם לחיידקים. גם עובש וטחב יכולים לצמוח בסביבה כזו.
  • לנקות במים חמים וסבון. אפשר גם מדי פעם להשתמש בחומץ לבן או סודה לשתייה לניקוי עמוק יותר, אם כי לא מומלץ לערבב את שני המרכיבים יחד.
  • השתמשו במברשת שיניים או במברשת ניקוי קטנה כדי להגיע לפנים הבקבוק ולנקות אותו עד לתחתיתו.
  • אל תשכחו לנקות את הפקק או המכסה של הבקבוק. חיידקים, עובש וטחב יכולים לצמוח גם כאן. אם לבקבוק יש קשית, נקו אותה בנפרד.
  • לאחר שטיפת הבקבוק, הניחו לו להתייבש. הכנסתו לארון סגור או למזווה כשהוא רטוב עלול להוביל לחיידקים, עובש וטחב.