בשבוע שעבר, לאחר שבועות של משא ומתן, משרדי התקשורת והאוצר הגיעו להסכמות עם הנהלת הדואר ונציגות העובדים לקראת הפרטה מלאה של חברת דואר ישראל. במסגרת ההסכמות הדואר יופרט במלואו בשתי פעימות. 1,600 עובדים יפרשו עד 2023 ויקבלו בתמורה חבילת פיצויים משמעותית. 

"אני לא מכיר אפשרות אחרת חוץ מלגרום לדואר להיסגר", אמר יועז הנדל, שר התקשורת. ובאמת נדירים המקרים שבהם דו"ח מבקר המדינה מתייחס שנה אחר שנה לשירות הגרוע שמעניקה חברה ממשלתית.

שש שנים ברציפות זכתה חברת דואר ישראל בתואר המפוקפק של הגוף הסופג את אחוז התלונות המוצדקות הגבוה ביותר. רוב התלונות (כ-75 אחוזים) נמצאו מוצדקות. בין התלונות הנפוצות: חבילות שהולכות לאיבוד, זמני המתנה חריגים, מכתבים שמגיעים באיחור ניכר, דברי דואר שבורים או קרועים, ועוד."

 הממצאים מעלים תמונה עגומה לפיה בעשור שעבר הייתה איכות שירותי הדואר ירודה, והחברה התקשתה לספק שירותי דואר בכל רחבי המדינה בהתאם לתנאי הרישיון שניתן לה. מדובר בליקויים משמעותיים, חלקם אף חמורים, בשירותי הדואר העיקריים"., נכתב בדו"ח שפורסם בשנת 2019.

עד היום הייתה דואר ישראל חברה ממשלתית. ב- 2021 לדוגמא, הדואר הפסיד יותר מ- 175 מיליון שקלים, אף שההכנסות שלו גדלו. מה עושים במצב כזה? אם הדואר הייתה חברה פרטית אז המדינה לא הייתה נאלצת (עקרונית) להזרים כספים, אבל היות וחברת הדואר היא חברה ממשלתית - מי ששילם את ההפסדים היה הציבור.

עובד במרכז הסחר של דואר ישראל (צילום: אייל קרן,  יח"צ)
עובד במרכז הסחר. החבילות יגיעו? | צילום: אייל קרן, יח"צ

איך תעבוד הרפורמה בדואר

התוכנית היא כזו: 1,600 עובדים (כשליש מעובדי החברה) יפרשו, לא לפני שהם יקבלו פיצויים של כ- 1.5 מיליארד שקלים. 40 אחוזים מהחברה יופרטו עד סוף השנה, והיתר בשנה הבאה. אם הכל ילך כשורה, עד סוף 2022, יונפקו 40 אחוזים מדואר ישראל לבורסה, כאשר 60 אחוזים הנותרים  יירכשו על ידי משקיע פרטי אסטרטגי.

עם ההתייעלות מגיעה הרפורמה עמוקה בשירותים שהדואר נותן: השירותים בדואר יועברו לפעילות דיגיטליות ברובן, במקום הגעה פיזית לסניפים, עם התייחסות לאוכלוסיות מבוגרות או עם קשיים. בין השאר תוכלו לשלוח דואר רשום בדיגיטל, להטעין קצבאות בכרטיס (DEBIT) ללא צורך בהגעה לסניף, ואפילו להעביר בעלות. בנוסף, האפליקציה של דואר ישראל תהפוך לסוג של פורטל תשלומים לאומי, כך שתוכלו לשלם את כל החשבונות שלכם במקום אחד.

בנושא עקב האכילס הגדול של הדואר - החבילות - הלקוח יוכל לבחור מהיכן הוא רוצה לאסוף את החבילה שקיבל (ב-85 אחוזים מהמקרים). יוקם הקמת מערך "חבילה עד הבית" במסגרתו ייאספו חבילות, מכתבים ודואר רשום מבתי מבוגרים, ותובטח פריסה ארצית רחבה יותר, עם דגש על אזורים פריפריאליים של מרכזי מסירת חבילות.

במסגרת הרפורמה, פריסת הסניפים תשתנה, וכך גם שעות הפעילות אשר יותאמו לביקוש המקומי. ייסגרו סניפי דואר, אך במקביל ייפתחו נקודות שירות ברשתות סופרמרקטים, סוכנויות שיפעילו יחידות דואר, והרחבה של מרכזי מסירות של חבילות לעסקים קטנים ורשתות במרכזים הללו גם יאופשרו בצע לפעולות מזומן, קבלת תשלומים, ומסירת חבילות רשומות ומכתבים.

דואר ישראל בימי קורונה (צילום: יוסי זמיר, פלאש/90 )
פחות סניפים, יותר "נקודות" | צילום: יוסי זמיר, פלאש/90

הפיקוח על הדואר יישאר

לאורך השנים סיקרנו לא אחת תלונות רבות של אזרחים אשר התלוננו שחבילות לא הגיעו, נעלמו, או הגיעו פגומות, מה שהוביל להפסדים של כסף גם לבעלי עסקים ששלחו ללקוחותיהם מוצרים דרך הדואר, וגם לישראלים שנמנעו פעמים רבות להזמין חבילות מחו"ל, מתוך חשש שהכסף ישולם - אבל החבילה תיעלם.

לפני שנה גם חשפנו בחשיפה ראשונה ב-mako איך מרוויח הדואר כסף מהחבילות שלא קיבלתם, שמוכרים קונטיינר מלא בחבילות לצד שלישי, והמוצרים נמכרים בחנות במרכז הארץ - שכבר נסגרה.

"אחד האתגרים הגדולים בדואר ישראל הוא בעיית השירות", אמרה לירן אבישר בן חורין, מנכ"לית משרד התקשורת בראיון לשאול אמסטרדמסקי בכאן 11. "החברה לא התאימה את עצמה לסביבה המשתנה: ירידה בשליחת מכתבים ועלייה בשליחת חבילות".

כמובן שהשאלה החשובה היא מה יקרה אם הציבור יקבל חברה חדשה והתלונות הישנות ימשיכו. מי יפקח על הדואר? במשרד התקשורת מבטיחים לחברת דואר ישראל תישאר חברה מפוקחת. "ברפורמה האחרונה שעשינו העלינו את סכום העיצומים באופן מאוד משמעותי. אנחנו נדאג גם כי המחירים לפריפריה והמרכז יישארו קבועים".