תחזירו לי את הכסף על החיסונים

עליה גדולה של תלונות מגיעות למועצה בענייני קורונה. מתלונות על אי עטיית מסיכה במקומות ציבוריים, ועד לאי השבת התמורה עם טיסה שבוטלה בשל הוראות משרד הבריאות, אולם תלונה נגד המדינה עוד לא הייתה לנו.

צרכנית פנתה למועצה והתלוננה נגד המדינה. בתלונה מספרת הצרכנית כי היא חוסנה ב 3 חיסונים , ולמרות שהיא מחוסנת, ועוטה מסיכה במקומות ציבוריים היא נדבקה, ומאחר והיא עצמאית היא הפסידה 5 ימי עובדה ולכן דורשת מהמדינה פיצוי בסך 1400שקלים- חישוב ההפסד שנגרם לה. היא פנתה למועצה בבקשה להעביר את הדרישה לגורמים המתאימים.

המלצת המועצה לצרכנות: הנושא אינו בתחום טיפולה של המועצה לצרכנות, אולם חשוב לציין שעל פי הפרסומים של משרד הבריאות החיסון מצמצם מאוד את הסיכון לפתח תסמינים קשים.

שיא בקטנוניות נשבר

עם הרחבת חוק הפקדון גם לבקבוקים גדולים של ליטר וחצי, בשיתוף פעולה עם המשרד להגנת הסביבה, נפתח במועצה לצרכנות לטובת הצרכנים " מוקד פקדון" לסיוע לצרכנים שהעסק מסרב להשיב להם בקבוקים מסומנים.
אל הקו התקשר צרכן ובעודו בחנות סיפר כי הוא רכש פחית משקה, ובמקום לזרוק לפח החליט להיות אזרח לדוגמא ופנה לפיצוציה סמוכה על מנת למחזר את הפחית.

"הגשתי את הפחית למוכר וביקשתי כי ישיב לי 30 אגורות כעולה מהחוק, אבל המוכר לא הסכים בטענה שלא קניתי אצלו" סיפר הצרכן בתלונתו. "המוכר טען כי מאחר וגודל החנות פחות מ 28 מ"ר- הוא מחוייב על פי חוק להשיב פקדון רק למי שקנה אצלו".

אבל סיפורינו לא מסתיים כאן. הצרכן לא ויתר והוריד אפליקציה המודדת את שטח החנות והוכיח למוכר כי החנות גדולה מ 28 מ"ר. המוכר לא נשאר חייב, שלף את חשבון הארנונה והראה לצרכן שהוא מחויב בארנונה על שטח של 27 מ"ר בסך הכול.

בסופו של דין ודברים בין שניהם המוכר החזיר לצרכן 20 מתוך 30 האגורות.

הפרדת פסולת למחזור (צילום: Pixel-Shot, shutterstock)
שווה למחזר ולא לוותר | צילום: Pixel-Shot, shutterstock

המלצת המועצה לצרכנות: בהתאם לחוק הפיקדון על מכלי משקה, ניתן להחזיר בקבוקי משקה ריקים מסומנים במילים "חייב בפיקדון", בקיבולת של 100 מ"ל ועד 5 ליטר, בכל בית עסק ששטחו גדול מ – 28 מ"ר המוכר מכלי משקה מלאים, או בית עסק גם אם שטחו קטן מ – 28 מ"ר, שבו נקנה מיכל המשקה שהוחזר. למידע נוסף ולמכתב התראה לבית עסק המסרב לקבל בקבוקי משקה ולהשיב את הפיקדון, כנסו לאתר המועצה הישראלית לצרכנות או התקשרו לקו הפקדון 03-5100190.

תעביר גם סמרטוט אם אתה כבר כאן

ועוד בענייני מחזור, אזרחות טובה ושמירה על הסביבה. צרכן אחראי הגיע לסופר עם בקבוקים ריקים,אך נשלח על ידי העובד לשטוף אותם בטענה שהחנות לא מקבלת בקבוקים מלוכלכים. הצרכן ההמום חזר לביתו (עם הבקבוקים) וכתב מייל תלונה.

המלצת המועצה לצרכנות: אין בחוק דרישה לניקוי הבקבוקים לפני החזרתם לצורך קבלת החזר של דמי הפיקדון, אלא להחזרת הבקבוקים ריקים ממשקה.

מעשה בספר שפוטר

צרכן הלך למספרה להסתפר. בעוד יושב על הכיסא, עם סינר כרוך סביב צווארו, קיבל הספר מסרון בטלפון המודיע לו כי הוא מפוטר. הספר הפסיק את התספורת, ניהל שיחת טלפון קולנית עם הבעלים, ומשהבין כי לא יצליח לשנות את רוע הגזירה- עזב את הצרכן באמצע התספורת.

הצרכן התחנן בפניו שלפחות יסיים את העבודה אך הספר לא הסכים. גם בעל המספרה לא הסכים לספר את הצרכן במקום הספר שפוטר, והשאיר את הצרכן קירח מכאן ומכאן.

המלצת המועצה לצרכנות: על בית עסק המציע שירות לוודא שהצרכן יקבל שירות מיטבי, יעיל ומלא. במקרה של הפרת התחייבויות בית העסק, קמה לצרכן עילת תביעה לתשלום פיצויים כלפי המספרה עבור הנזקים שנגרמו לו כתוצאה מההפרה.

חופשה (יותר מידי) משפחתית

זוג צרכנים החליטו לפרגן לעצמם הפוגה באילת, והחליטו להזמין דירה דרך אתר AIRBNB. בתמונות נשקף סלון רחב ידיים, עם חלונות לים האדום, מטבח מאובזר וחדר שינה מפנק.

משהגיעו לדירה הופתעו לגלות משפחה שיושבת בסלון וצופה בטלוויזיה. כששאלו אותם לפשר מעשיהם, הסתבר שהמשפחה שגרה שם אכן פרסמה את המודעה, והדירה נראתה בדיוק כמו בתמונות: סלון רחב ידיים, מטבח מאובזר, ואפילו הנוף הנשקף מהחלון היה מרשים. אבל- מה שהמשפחה לא ציינה באתר שהיא משכירה חדר רק בדירה ולא את הדירה כולה.

למרות שהמשפחה הציעה קפה לאורחים והזמינה אותם לצפות איתם בבינג' בנטפליקס, סרבן הצרכנים להישאר בדירה ופנה למועצה ודרש לקבל את הכסף בחזרה.

אילת - צילום רוני בלחסן (3) (צילום: רוני בלחסן)
באו לנפוש בעיר הקסומה עם כל המשפחה | צילום: רוני בלחסן

המלצת המועצה לצרכנות: במקרה של הטעיה, כשלא מצוין תיאור מדויק של הדירה, או הגבלה מהותית שעל הצרכן לחלוק את הדירה עם משפחה נוספת, הצרכן רשאי לבטל את העסקה ולקבל את הכסף בחזרה ו/או פיצוי על הנזק שנגרם לו.

טוסי לבד, הילדים בדרך

 ועוד באילת. צרכנית הזמינה באתר חברת תעופה כרטיס טיסה לה ולשני ילדיה הקטנים לאילת. היא דאגנה לציין שמדובר בתינוק בן שנה הזקוק לעריסה, ובילד בן 5 , ודאגה להושבה משותפת. ערב לפני הטיסה קיבלה הצרכנית מייל מחברת התעופה המודיע לה שהטיסה שהזמינה בוטלה, ויש באפשרותה לטוס במועד אחר.

רק הייתה בעיה קטנטנה ומינורית. במקום מועד אחד משותף לשלושת הנוסעים, קיבלה הצרכנית שני מועדים- אחד לה, ואחד לילדיה- בני החמש והשנה, שאמורים על פי חברת התעופה לטוס לבד. כל הניסיונות של הצרכנית ליצור ערב הטיסה קשר עם החברה עלו בתוהו, היא ביטלה את הטיסה, ופנתה למועצה כי ביקשה לקבל החזר מלא.

המלצת המועצה לצרכנות: במקרה שחברת התעופה ביטלה את הטיסה, לצרכן הזכות לקבל פיצוי מהחברה ולבחור בין כרטיס טיסה חלופי, או השבה מלאה. מצופה מחברת התעופה שתציע לצרכנים כרטיס טיסה חלופי באותם התנאים של הכרטיסים המקוריים, ולא תפריד בין אם לילדיה הקטינים.

שומע, מצאנו פראייר אחר

צרכן הזמין מלון חצי שנה מראש. הזמין, שילם, וקיבל אישור. לשמחתו מועד הנופש הגיע ואפילו סגר או הגבלה לא נראו באופק. הוא החל לארוז מזוודה ודמיין כבר את הקוקטייל מול הבריכה.

להפתעתו, כמה ימי לפני הנופש קיבל במייל הודעה כי הנופש מבוטל, והצעה לקבל את כל הסכום ששילם בחזרה, או לדחות את הנופש לתאריך אחר. הצרכן התקשר למלון הדירות לשאול לסיבת הביטול בהתראה קצרה כל כך, ונאמר לו שזו תקופה מבוקשת, והם מצאו צרכן שהסכים לשלם על החדר יותר כסף.

המלצת המועצה לצרכנות: לאחר שנחתמה עסקה הצדדים מחייבים לקיימה בהתאם לתנאים שנקבעו, אף אם יש שינוי בהיצע ובביקוש. על כן מדובר בהפרת חוזה, והצרכן זכאי להשבה מלאה בתוספת פיצוי בגין הנזק שנגרם לו כתוצאה מההפרה, למשל בגין הפער בין התמורה ששולמה עבור הנופש לתמורה ששולמה עבור דירה חלופית.

2 רגליים שמאליות

למועצה לצרכנות מגיעות תלונות על אי התאמה בין מה שהצרכן הזמין- לבין מה קיבל בפועל. לעיתים מדובר בטעות- צרכן הזמין זוג נעליים אבל קיבל שתי נעליים שמאליות, לפעמים מדובר במוצר מוקטן- צרכן חושב שהזמין סט בישול למטבח ומקבל סט כלים שיתאים לבית בובות, ולעיתים צרכנים מקבלים מוצר שונה לחלוטין- סט מברשות שיניים במקום מחשב, או אוהל במקום שק שינה.

המלצת המועצה לצרכנות: במקרה של אי התאמה (קבלת מוצר אותו לא ביקשת), לצרכן זכות לבטל את העסקה ולהשבה מלאה של הכסף, כשהחברה חייבת להשיב את הכסף ללא דמי טיפול וביטול, כשהאיסוף או ההובלה על חשבון העסק. אם לא ישיבו- יש עילה לתביעת פיצוי ללא הוכחת נזק עד 10,000 שקלים.