בימים אלה מתקיים בישראל האירוויזיון, שמלבד היותו תחרות מוזיקלית הנצפית עלי ידי אלפי אנשים במקום האירוע עצמו, הוא גם אחד משידורי הטלוויזיה הנצפים ביותר בעולם. בישראל תאגיד השידור כאן הוא המארגן והמשדר את האירוע ובעל זכויות השידור של האירוע.

מטבע הדברים, האירוע מעורר עניין רב בישראל ויוקרן גם במסעדות, בבתי קפה ובפאבים, לטובת הלקוחות, ומכאן מתעוררת  השאלה: האם עצם ההקרנה של התחרות המשודרת בערוץ טלוויזיה ציבורי היא הפרה של זכויות יוצרים?

לטובת בעלי עסקים מעוניינים להקרין את האירוויזיון, הנה כמה שאלות ותשובות שימנעו מהם סיבוכים מיותרים:

מיהו בעל זכויות שידור על האירוויזיון?

בעל זכויות השידור הוא מי שאירגן/הפיק אירוע ושידורו, מי שרכש זכויות לשידור אירוע וכיוצא בזה. ניתן להביא כדוגמה משחק כדורגל, הצגה, הופעה ועוד. תאגיד השידור כאן הוא בעל זכויות יוצרים ביחס לאירוויזיון, לפיכך הוא רשאי לקבוע תנאיי שימוש בשידורי האירוויזיון.

מהו ציבור לעניין  הקרנת האירוויזיון?

הקרנה פומבית תיחשב ככלל הקרנה של שידורי התחרות בפני קבוצת אנשים או קהל בכל מקום שאינו בית פרטי - למשל בברים, פאבים, מסעדות, אצטדיונים, מקומות פתוחים, משרדים, אוטובוסים, בסיסי צבא, מוסדות חינוך, בתי חולים, מתנ"סים ואולמות אירועים.

האם הקרנה בציבור של האירוויזיון  נחשבת להפרת זכויות יוצרים למרות שהתחרות משודרת בערוץ ציבורי?

ברוח פסק הדין שניתן לאחרונה בבית המשפט המחוזי, התשובה חיובית. על פי פסק דין זה מסעדה שהקרינה ללקוחותיה משחק כדורגל ששודר כאן 11, חויבה לשלם לחב' צ'רלטון,(בעלת זכויות השידור), סך של 30 אלף שקלים. בפסק דין, קבע בית המשפט כי הקרנת שידור שבמסגרת ערוץ ציבורי בפני ציבור, עשויה להיחשב הפרת זכויות יוצרים, אלא אם הדבר נעשה בהסכמת בעל זכויות השידור באותו ערוץ ציבורי.

כיצד ניתן להגיש בקשה להקרין את האירוויזיון?

הבקשה לאישור הקרנה פומבית לא מסחרית מוגשת בטופס מיוחד. אישורה אינו מותנה בתשלום, אבל התאגיד יכול לבקש להציג באירוע ההקרנה שילוט בולט לצורך קידום שידוריו — באחריות ועל חשבון המבקש.

מהי הקרנה מסחרית (להבדיל מהקרנה לא מסחרית)?

הקרנה תיחשב מסחרית אם נגבים דמי כניסה, כשניתנת חשיפה לנותני חסות או מפרסמים או כשנמכרים מוצרי מרצ'נדייס, או אוכל ושתייה (במקומות שלא מגישים מזון בשגרה). במקרה זה יש להגיש בקשה שההחלטה בה כפופה לשיקול דעת התאגיד. התשלום בגין הקרנה מסחרית ייגבה מראש לפי מספר האנשים שצפויים לאכלס את המקום.

הדרישה לבקשת אישור לשידור ציבורי היא סבירה. בעל העסק  יודע מראש שאם מדובר בהקרנה שהתאגיד רואה בה אירוע הקרנה לא מסחרי, לא יגבה ממנו כסף והוא אינו חשוף לתביעות. אין בכך משום ניצול או עושק של בעל העסק. אם ניצול השידור הוא למען עשיית רווח סביר שגם התאגיד יקטוף פירות מרווחים אלה.

הכותבים הם עורכי דין במשרד אבי מורה עורכי דין, המתמחה במשפט מסחרי