בשנת 2013 בחר מילון אוקספורד ב"סלפי" כמילת השנה. התואר הוענק למילה, המבטאת צילום עצמי במכשיר הנייד, חמש שנים אחרי צאת האייפון הראשון. הסלפי שיקף במדויק את רוח התקופה, שבה עיניהם של אזרחי העולם ממוגנטות למסכי הסמארטפונים כדי לצפות בתמונות סלפי של חבריהם, או לצלם אחת בעצמם.

חמש שנים אחרי שהמילה קיבלה את התואר והכבוד, הגיעה גם ההכרה האקדמית בתופעה, עם מחקר שבחן את הקשר בין פרסום תמונות סלפי סקסיות של נשים לבין אי שוויון כלכלי. את המחקר, שפורסם הקיץ בכתב העת האקדמי PNAS, הובילה הפסיכולוגית ד"ר קנדיס בלייק מאוניברסיטת ניו סאות וויילס בסידני, אוסטרליה, יחד עם ארבעה חוקרים נוספים. תחום המחקר של בלייק עוסק בניתוח חברתי באמצעות ביטויים של מיניות נשית.

במחקר, שכלל ניתוח של יותר מ־68,500 תמונות סלפי מ־113 מדינות שהועלו לאינסטגרם ולטוויטר, מצאו החוקרים כי במדינות עם אי שוויון גדול יותר, נשים העלו יותר תמונות סלפי בפוזות סקסיות. החוקרים קטלגו את התמונות כסקסיות לפי התגובות לתמונות שכללו מחמאות לגופן של הנשים ולמראה שלהן. ממצאי המחקר שוקללו יחד עם גורמים אחרים שיכולים לגרום להטיה של התוצאות, כמו גודל האוכלוסייה, רמת הפיתוח האנושי ושיעור הגישה לרשת האינטרנט.

נמצא כי ארצות הברית, בריטניה וסינגפור – כולן כלכלות עשירות שבהן יש פערים סוציו־אקונומיים מהחמורים במערב – הן מהמדינות הסלפיות־סקסיות ביותר בקרב נשים, לצד מדינות עניות ומתפתחות, שגם בהן יש פערים כלכליים עמוקים, כמו ברזיל, מקסיקו וקולומביה. לעומתן, במדינות עשירות ומתקדמות שבהן הפערים הכלכליים מתונים יותר, כמו נורווגיה, שוודיה, איסלנד ודנמרק, החוקרים מצאו כי נשים נוהגות לפרסם פחות תמונות סלפי הנתפשות כסקסיות.

"במחקר הזה אנחנו מספקים מסקנה אמפירית של מה שהמיניות הנשית משקפת בכלכלות שונות", כתבו עורכי המחקר. "בצדק או שלא, מראה סקסי בעידן הנוכחי יכול להניב תשואות משמעותיות – מבחינה כלכלית, חברתית ואישית".

אחד ההסברים לכך שבמדינות שבהן יש אי שוויון גבוה נשים מפרסמות יותר תמונות סלפי ומדגישות את ערכן החברתי, הוא רשתות הביטחון הכלכלי הרעועות במדינות אלה. נשים מרגישות שם פחות בטוחות בעתידן בעיקר אל מול העושר הרב, המרוכז בידי כמות קטנה של אנשים – רובם הכמעט מוחלט גברים. במדינות עם רשת ביטחון סוציאלית חזקה ופערים נמוכים יותר כמו בסקנדינביה נשים העלו הרבה פחות תמונות סקסיות שלהן.

המחקר בחן בנפרד גם את המתרחש בארצות הברית עצמה – אומה בת כ־320 מיליון תושבים שמובילה את תעשיית המדיה החברתית העולמית. החוקרים בחנו תמונות סלפי מ־5,567 ערים אמריקאיות, ומצאו כי באזורים בעלי אי שוויון גבוה נשים פרסמו יותר תמונות סקסיות. כדי לחזק את הממצאים החוקרים השוו בין ערים שונות במכירות של מוצרים הקשורים לטיפוח המראה הנשי, כמו הוצאות על מוצרי קוסמטיקה, מספרות וחנויות בגדים, ומצאו מתאם בין הוצאות גדולות יותר לבין תמונות סלפי נשיות רבות יותר.

"העובדה שאי שוויון כלכלי יכול לנבא באופן מובהק תמונות סלפי סקסיות מעידה על כך שהתמונות האלה מהוות כלי לעלות בסולם החברתי עבור נשים", אמרה ד"ר בלייק ל"ביזנס אינסיידר". "כשאישה צעירה מתאימה את זווית הביקיני שלה למצלמת הסמארטפון, אל תראו בה קורבן, אלא שחקנית אסטרטגית בעולם חברתי מורכב. היא עושה את זה כדי למקסם את ערכה בחיים, כמו כל אחד אחר".

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:
מכה מורלית ואלקטורלית: תור הזהב של הבורסות לאחר בחירתו של טראמפ התפוגג
מולטי מיליונר חדש מלווייתן: שלומי שוקרון בדרך לרבע מיליארד שקל