בעולם הקודם, הרבה לפני האינטרנט והדיגיטל, חיפוש עבודה היה סיפור מאוד ליניארי: שולחים קורות חיים וממתינים ליד הטלפון החוטי או בצורתו המתקדמת: אלחוטי עם קליטה קלוקלת ברחבי הבית. לעתים היינו מוצאים עבודה מפה לאוזן או שפשוט התדפקנו על דלתות החברה והצענו את עצמנו. היום, השפע הדיגיטלי שנמצא בכל מקום ובכל כך הרבה פלטפורמות מעניק לנו מצד אחד אינספור אפשרויות ומצד שני גם דורש מאתנו לחלק את עצמנו בין כל כך הרבה במות ולתפעל את עצמנו בפייסבוק, באינסטגרם, בלינקדאין, בטווויטר ואיפה לא. מי בכלל זוכר מה זה לדפוק בדלת עם קורות חיים מודפסים, הא?

תהליך הגיוס מתחיל כבר בסטורי

"בעידן הדיגיטל, עולם גיוס הטאלנטים השתנה לחלוטין והעלה הילוך. השינוי המשמעותי הוא השימוש במדיה חברתית לגיוס עובדים פוטנציאלים באופן קבוע. יש למגייסים אפשרות להכיר עובד בצורה מעמיקה עוד לפני שפנו אליו - בשל הציוצים שלו בטוויטר, התמונות שהעלה בפייסבוק, הפרופיל בלינקדאין או הסטורי שלו באינסטגרם", אומרת הגר מן סרוסי, מנהלת הדיגיטל והחדשנות בחברת מעוף

"המגייסים יכולים לאתר ולמיין מועמדים עוד לפני שבכלל דיברו איתם או קיבלו מהם קורות חיים. בנוסף, הגיוס ברשתות החברתיות מאפשר לקדם פעילות של חבר מביא חבר, שכן, בצורה טבעית, חברים של עובדים שמתאימים ומשתלבים בחברה, יכולים להתאים גם לארגון בקלות בשל מאפיינים דומים (יש ארגונים שבהם מקור גיוס זה מהווה 50% מכלל הגיוסים. יותר מזה, מחקר של הניו יורק טיימס חשף שיש קשר בין גיוס חברתי לבין השתלבות עובדים לאורך זמן - חברים עם בסיס משותף יכולים להתאים גם בצורה דומה לארגון".

קצת על הפלטרפורמות הקיימות של המדיה החברתית והחשיבות והתפקיד של כל רשת חברתית בגיוס עובדים:

לינקדאין

במקצועות וענפים מסויימים האג'נדה ברורה: "אם אתה לא שם, אתה לא קיים", מסבירה מן. "לינקדאין שהתחילה כפלטפורמה לחיפוש עבודה ועובדים בלבד נתקלה בבעיה כאשר משתמשים החלו לנטוש ולזנוח אותה בתקופות בהם לא חיפשו עבודה. כשזיהו את האתר הזה בלינקדאין, עשו שינויים והתאמות, הוסיפו פיצ'רים חדשים, והפכו את לינקדאין לרשת חברתית מקצועית שמשמשת את חבריה באופן שוטף ויומיומי, בדיוק כמו כל רשת חברתית אחרת. למעשה, לינקדאין היא כיום הרשת החברתית שאחוזי הגדילה שלה הם הגדולים ביותר, במיוחד בשנתיים האחרונות, וזוכה ליותר ויותר מצטרפים ומשתמשים יומיים.

מה המשמעות של השימוש בלינקדאין עבור עובדים?
"פרופיל מקצועי בלינקדאין הוא הכרחי בתעשיית ההייטק ובמקצועות רבים נוספים, לכל מי שרוצה לייצר נטוורקינג איכותי ולהישאר רלוונטי בשוק העבודה ואף לקדם פניות להצעות עבודה יזומות מצד מעסיקים. הפרופיל מאפשר לחשוף את הרזומה המקצועי, לקדם מיתוג אישי וליצור קשרים שאין לדעת מתי הם יסייעו בעתיד. זה גם המקום לשתף חומרים מקצועיים, לחפש שיתופי פעולה ולתור אחר הזדמנויות עסקיות ומשרות חדשות בדיסקרטיות יחסית".

פייסבוק

"בשנים האחרונות, פייסבוק הפכה לכלי משמעותי לגיוס עובדים ולחיפוש עבודה. מספר סיבות הפכו אותה לכזאת"" מסבירה מן.

  • פייסבוק נחשבת לפלטפורמת מדיה חברתית המשלבת פנאי ועסקים. מקובל לפנות באופן ישיר לפרופילי פייסבוק בנושאי עבודה וקל מאוד ללמוד על ההיסטוריה המקצועית של מועמד לפי העמוד שלו. ניתן גם ללמוד על העיסוקים האישיים שלו, התחביבים וצורת הביטוי שלו עוד לפני שבכלל מתחילים בשיחה.
  • נטוורקינג ומינגלינג הן לא מילים גסות בפייסבוק, משתמשים מוסיפים חברים שהם מכירים מעבודות קודמות, קולגות מתחברים בפייסבוק באופן קבוע ושיתוף משרות באופן אורגני הוא מאוד פופולרי כך שיש סיכוי גבוה להרחיב מעגלי חיפוש בצורה טבעית ולאתר מועמדים מתאימים.
  • קבוצות בפייסבוק הן כלי חזק במיוחד. ישנן קבוצות וקהילות ייעודיות כמעט לכל תחום, נישה ועניין. אלפי קבוצות כאלו קיימות גם עבור חיפוש עבודה, כאשר כל תחום, ענף, דרג (בכירים, מתחילים, מנהלים וכו') ופלח שוק (סטודנטים, משוחררים וכו') זוכה לייצוג משלו, בד"כ גם ביותר מקבוצה אחת. קהילות אלו מאפשרות למעסיקים לפרסם משרות במרחבים ספציפים בהם ניתן לאתר את קהל היעד הרלוונטי לפרופילי המשרה, ובו בעת מחפשי העבודה נחשפים למאות הצעות עבודה רלוונטיות המפורסמות בקבוצות הללו.

אינסטגרם  

אינסטגרם מסייעת בעיקר במיתוג מעסיק ועוזרת למצב ארגון בתור מעסיק אטרקטיבי, מקום להראות את הפאן והאקשן, קצת מעבר לחיי עבודה. רבים יחפשו את המעסיק באינסטגרם כדי להכיר יותר את עולם החברה מבפנים, את התרבות הארגונית של החברה ואת החוויות להם זוכים העובדים - חלק בלתי נפרד מקבלת ההחלטות של מועמדים פוטנציאלים. השקעה בנכס האינסטגרם משתלמת, במיוחד סטוריז של חוויות מתוך עולם העבודה, שיתוף סטוריז ופוסטים של עובדים וכמובן הצצה לתוך עולם שלם של הארגון בזווית קלילה יותר מאשר ברשתות אחרות. מבחינת גיוס ישיר, אינסטגרם, בדומה לפייסבוק, היא מקום בו ניתן להשקיע בקידום מודעות ממומנות המשתלבות לעובדים פוטנציאליים בפיד הרגיל שלהם שמשמשות בתור פניה ישירה שניתן לקטלג לפי התחום בו מעוניינים לגייס.

via GIPHY

מה חשוב שתעשו בכל הפלטפורמות הללו אם אתם מחפשים עבודה

  1. תחזקו את פרופיל הלינקדאין

    "לפני שאתם בכלל יודעים שאתם מתחילים לחפש עבודה, חשוב מאוד לפתוח פרופיל בלינקדאין ולתחזק אותו", אומרת מן. "זו עצה שרלוונטית לכולם בשוטף. אל תחכו לרגע שבו תצטרכו לחפש עבודה – קדמו את המיתוג האישי שלכם באופן שוטף ברשתות החברתיות: שתפו מאמרים, טיפים, ידע מקצועי שיש לכם. ככל שתעשו זאת יותר, כך תוכלו למצוא עבודה הרבה יותר בקלות כאשר תחליטו שהגיע הזמן לשינוי".
  2. לא תחזקתם את הפרופילים שלכם? לא נורא!

    אף פעם לא מאוחר מדי. רגע לפני שאתם יוצאים בהכרזות ופוסטים על חיפוש עבודה, פתחו פרופיל לינקדאין, ואם יש לכם אחד – זה הזמן לעדכן אותו כאמור. מה חשוב לעשות כאן? הקפידו על טייטלים שתואמים את התפקידים שביצעתם, ושלבו מילות מפתח רלוונטיות לתחום העיסוק בו אתם מעוניינים להשתלב. זאת בכדי שתוכלו להעלות בתוצאות חיפוש של צוותי גיוס שמאתרים מועמדים דרך לינקדאין. בלינקדאין יש לכם גם את האפשרות לסמן שאתם מחפשים עבודה באופן פעיל כרגע".
  3. היו אקטיביים

    "היו אקטיבים בתהליך חיפוש העבודה. אל תסתפקו בלשלוח קו"ח בלוחות הדרושים או לחכות שיפנו אליכם. השתמשו בלינקדאין או בפייסבוק כדי לפנות לצוות המגייס, לאנשי הארגון או למנהלים המגייסים באמצעות הודעה פרטית. הקפידו על פניה מכובדת ועניינית וספרו להם על עצמכם בקצרה ועל כך שאתם מעוניינים להגיש מועמדות למשרה, ספרו על כמה אתם יכולים להתאים ושתשמחו להעביר את קורות החיים שלך להמשך בדיקה. פניה כזאת תעזור לכל להתבלט מבין יתר המועמדים. תוכלו גם להיעזר ברשתות החברתיות בכדי למצוא מכרים משותפים שעובדים בארגון בו הינכם מעוניינים להשתלב, ולנסות לקדם את תהליך הגיוס בעזרתם".

  4. ודאו שהעולם יודע

    "בנוסף לנוכחות שלכם באתרים לחיפוש עבודה וברשתות חברתיות, ודאו שאנשים סביבכם יודעים שאתם מחפשים עבודה. ספרו על כך  לחברים שלכם, למשפחה, כתבו על זה פוסט בפייסבוק, יכול להיות שבדיוק חבר שמע על איזו הזדמנות או אפילו שחבר של חבר מגייס עובד לצוות שלו, ואתם יכולים להתאים לו בול, במיוחד אם ההמלצה מגיעה מבן אדם אשר קרוב אליו והוא סומך על דעתו. לא תמיד אפשר לחזות או לנחש מאיפה תגיע הצעת העבודה הבאה שלכם, לכן העובדה שהסביבה שלכם מודעת לזה שאתם בתהליך חיפוש עבודה יכולה להיות יעילה עבורכם. מעבר לזה, בהרבה ארגונים יש מבצעי 'חבר מביא חבר'– כך שאם תעבירו את קורות החיים שלכם דרך עובדי החברה תקבלו עדיפות בהתייחסות, וגם לעובד שיעביר את קורות החיים יש אינטרס לנסות ולקדם אתכם בתהליך".
  5. הגיבו בצורה הנכונה

    "כשאתם מחפשים עבודה בקבוצות פייסבוק – ונתקלתם במשרה מעניינת, אל תגיבו על הפוסט עם מס' הטלפון שלכם. קראו את המודעה עד הסוף ושלחו קורות חיים בהתאם להנחיות במודעה. אבל אל תסתפקו רק בזה, צרו פניה אישית למפרסם/ת המודעה – והציגו את עצמכם כמתעניינים במשרה שפורסמה".
  6. כתיבה נכונה של קורות החיים

    הוסיפו פסקת פתיחה קצרה המסכמת את ניסיונכם, ומה אתם מחפשים עכשיו. הוסיפו נימה אישית כמו למשל התייחסות לחלקים בעבודה/במקצוע שאתם נהנים מהם במיוחד, משהו שיאפשר חיבור אישי לקורא המסמך.

    מאחר וקורות החיים נשלחים ומתוייקים לרוב באופן אוטומטי במערכות גיוס - הקפידו על עיצוב נקי ופשוט בקובץ וורד או PDF כך שהם יקלטו בצורה תקינה במערכות. עיצוב יתר עלול לשבש את קליטת קורות החיים ויגרום לכך שאף אחד לא ייצור אתכם קשר.

    רוצים להיות יצירתיים ולהתבלט? עשו זאת בפניות אישיות, ופחות במסמך קורות החיים – שכן, כפי שהוזכר לעיל, הם יכולים ללכת לאיבוד ולא להיקלט באופן תקין. סרטוני וידאו או קו"ח מעוצבים במיוחד הם טובים ונחמדים כאשר יש לכם נמען שניתן לבצע אליו פנייה באופן אישי, ובכל מקרה הם אינם מחליפים את קורות החיים המסורתיים, אלא יכולים להגיע כתוספת. לחילופין, סרטון וידאו קצר שבו אתם מציגים את עצמכם או נסיונכם – יכול להיות מעולה להפצה ברשתות החברתיות, ולמשיכת תשומת לב של מגייסים ומגייסות.