משהו לא שגרתי קרה בשנה האחרונה. אחת ההשקעות הטובות ביותר בשנה החולפת היתה דווקא קניית סיטרואן  מדגם C-4 קקטוס. מתברר כי מחירי מכוניות יד שנייה עלו ברוב הקטגוריות וברוב הדגמים בשנת 2021, וכנראה ימשיכו לעלות גם ב-2022. כך עולה מבדיקה שערכו קבוצת לוי יצחק ואתר יד-2 עבור מאקו.

"הגורם המרכזי למגמה ייחודית זו, הוא תפוקה ירודה של קווי הייצור במפעלי הרכב ברחבי העולם (עקב המחסור העולמי השבבים. ר.מ.), שמעלה את הביקוש לרכבי יד שניה שערכם צפוי להמשיך ולעלות גם בשנת 2022" , אומר מי-רון לוי, סמנכ"ל בקבוצת לוי יצחק. "כמובן שיש עוד גורמים שמשקפים עליה כללית בביקוש לרכבים פרטיים, הנובעת מחוסר שביעות רצון מתמשך של הציבור הישראלי מהתחבורה הציבורית במדינה, לצד הצורך הרגשי בעידן הקורונה להנאה וריגוש מרכישת מוצר פנאי כמו רכב פרטי".

בלוי יצחק ערכו השוואה בין מחירי המכוניות המשומשות מודל 2018 – אשר נמצאות כבר 3 שנים על הכביש. הסיבה לפרק הזמן הזה היא שבדרך כלל הצרכן הישראלי מחליף מכונית בכל 3 שנים, נמסר מהקבוצה.

על פי בדיקת המחירון, בגזרת המשפחתיות רשמה סיטרואן C-4 קקטוס את עליית המחיר הגבוהה ביותר מתחילת 2021 – 7.6 אחוזים. לעומת זאת פורד פוקוס רשמה ירידה של 11 אחוזים בקטגוריית המשפחתיות.

בקטגוריית המיני – יונדאי I-10 התייקרה יותר מכולם – 5.8 אחוזים ואחריה סמארט פורפור ספורט – 5.2 אחוזים. המכונית שספגה את הירידה הגדולה ביותר בקטגוריה זו היא פיאט פנדה (1242) עם ירידה של 7 אחוזים במחיר.

דווקא בקטגוריית מכוניות הסופר מיני, סיטרואן לא רשמה הצלחה, ובעוד רוב הדגמים בקטגוריה שמרו ברובן על יציבות במחירים במהלך 2021, למעט סיטרואן C-3 שמחירה ירד ב-12 אחוזים.

 

נתונים: מחירון לוי יצחק

בגזרת מכוניות היוקרה מכוניות המנהלים שמרו ברובן על יציבות מחירים, למעט שברולט מליבו שמחירה ירד ב-10 אחוזים בשנה האחרונה. מבין מכוניות הספורט היוקרתיות רשמה אודי R-8 קבריולט את העלייה הגדולה ביותר במחיר – 7.6 אחוזים מתחילת השנה; ב.מ.וו סדרת 430 רשמה את הירידה הגדולה ביותר – 7 אחוזים.

בקטגוריית הג'יפונים 4x2 – רנו קאדג'ר דיזל, שמחירו עלה ב-7.6 אחוזים מתחילת 2021; ובמקום השני טויוטה CHR C-ITY שמחירה עלה ב-5.7 אחוזים; את הירידה הגדולה במחיר ספג הג'יפון סאנינג טיבולי – 7 אחוזים. בגזרת הג'יפים 4X4 – טויוטה לנד קרוזר (2.8) רשמה את עליית המחיר הגבוהה ביותר – 7.2 אחוזים. המחיר של ריינג' רובר החדש וולאר ירד בשיעור הגבוה ביותר בשנה זו – 11 אחוזים.

אאודי e-tron (צילום: Mike Mareen, shutterstock)
המכונית שהכי התייקרה מתחילת השנה היא אאודי e-Tron מודל 2020 | צילום: Mike Mareen, shutterstock

ההשקעה המשתלמת של השנה

בחשמליות, על פי לוי יצחק, לא הייתה התייקרות ואפילו קצת ירידה. ואולם, על פי מחירון יד 2 למחירי מכוניות משומשות, בחודשים ינואר-נובמבר 2021, המכונית שהכי התייקרה מתחילת השנה היא הרכב החשמלי ממשפחת ה-4X4 של אודי e-Tron מודל 2020 ברמת גימור מתקדמת; רכב זה התייקר מתחילת השנה ב-21.9 אחוזים; מחירו בינואר 2021 היה 307,500 שקלים ובנובמבר הגיע מחירו ל-374,800 שקלים.

אחריו בקטגוריית הג'יפים נמצא הרנגלר הארוך מודל 2017 שמחירו עלה השנה ב-20.2 אחוזים ומגיע בנובמבר ל-188,200 שקלים לעומת 156.600 שקלים בתחילת השנה.

במשפחתיות רשמה גולף GTI משנת 2018 את ההתייקרות הגדולה ביותר – 19.4 אחוזים ומחירה הגיע בנובמבר ל-153,800 שקלים. טויוטה C-HR אוט' הייבריד, משנת 2017, התייקרה ב-16.1 אחוזים ומחירה הגיע ל-97,900 בנובמבר האחרון.

 

פולקסווגן גולף GTI בסוכנות רכב באוקראינה (צילום: BONDART PHOTOGRAPHY, shutterstock)
במשפחתיות רשמה גולף GTI משנת 2018 את ההתייקרות הגדולה ביותר | צילום: BONDART PHOTOGRAPHY, shutterstock

נתון מעניין מגיע ממחירה של קיה נירו הייבריד (במשפחתיות); למרות שתמיד נטען  שמחיר מכונית חדשה שעולה על הכביש  יורד מייד ובשנה הראשונה, ורושם ירידה כוללת ממוצעת של כ-15 אחוזים, דווקא רכב זה ממודל 2021, רשם התייקרות של 19.2 אחוזים. נקנה ב-138,605 שקלים כרב חדש בינואר 2021 ומחירו בנובמבר 2021 היה 165,200 שקלים. כך לפחות על פי מחירון יד 2.   

במחירון יד2 נאלצ לאחרונה לעדכן את המודל שחוזה את ירידת הערך של מכוניות בקטגוריות שונות- שכן גם כלי רכב שמחירם לא עלה איבדו פחות מערכם מהצפוי. רכבי שטח וקרוסאוברים, שהיו אמורים לאבד 17.2 אחוזים מערכם השנה, איבדו בפועל רק 9.2 אחוזים, ומשפחתיות ירדו רק ב–8.9 אחוזים ולא ב–16.2 אחוזים כפי שחזה המודל.