פגישות עבודה פרונטליות, כאלה שיש בהן מבט בעיניים, לחיצת יד, חיוך ושיחה קולחת - היו עד לפני עידן הקורונה חלק אינטגרלי בעבודתם של העוסקים בפיתוח עסקי, בשיווק ובמכירות. יכולות ומיומנויות אלו באו לידי ביטוי בכל פגישה עסקית, אך ביתר שאת במהלך כנסים מקצועיים בארץ ובעולם, בהם השתתפו אלפים מדי שנה, על מנת להיפגש פנים אל פנים ולרקום שיתופי פעולה עסקיים. אמנם הקורונה טרפה את הקלפים גם במגרש זה, אך כעת נראה שהמציאות חוזרת למסלולה. בעוד שעובדים רבים שנכנסו לתעשייה בשנתיים האחרונות הפכו לאלופים במרחב המקוון - רבים מהם פשוט אינם בקיאים בטכניקות שיאפשרו להם להצליח גם במרחב הפיזי - פשוט כי לא הוכשרו לכך. 

הקורונה שינתה את המציאות כליל ובמהלך השנתיים האחרונות, מפגשים פנים מול פנים פשוט לא היו רלוונטיים. עולם העסקים הזדרז לאמץ שיטות עבודה ווירטואליות ועבר לעבוד מרחוק וכך גם אנשי הפיתוח העסקי והמכירות, שהתאימו את עצמם למציאות המשתנה, ושיכללו את ארגז הכלים המקצועי שלהם במגוון כלים דיגיטליים. המפגש פנים אל פנים עבר מזום לזום ואת התקשורת הפרונטלית החליפו הסלאק והוואצאפ. הטכניקות החדשות הוכיחו את עצמן במהרה והמספרים חיזקו זאת. קשרים הם קשרים, גם מעבר למסך. 

אך כיום, כשתקופת הסגרים והריחוק החברתי מאחורינו והמשק כולו צועד קדימה בצעדי ענק ומיישם בהצלחה מציאות "נורמלית חדשה" המשלבת עבודה היברידית, גם המשק הישראלי והעולמי חזרו לתפקוד באופן (כמעט) מלא, עם חזרתן של הטיסות לחו"ל ועם פתיחתה של עונת הכנסים הפיזיים הבינלאומיים. כעת מסתבר, שלרבים מהעובדים החדשים, ובמיוחד אלה שהצטרפו לארגונים במהלך מגפת הקורונה, חסרות המיומנויות הנדרשות לעבודה יעילה ואפקטיבית פנים אל פנים, אליה רבים מהם לא נחשפו בעת האחרונה בשל הקורונה. התמודדות עם מפגשים פנים אל פנים בסביבה עתירת גירויים ונמוכה בקשב, כמו זו שיש בכנסים גדולים, היא שונה מהותית מעבודה מעבר המסך והיא דורשת מיומנויות שונות ונוספות וחידוד של יכולות אנושיות והתאמתם לעולם העסקים.

יוחאי ברק (צילום: נטורל אינטליג'נס , יחסי ציבור)
יוחאי ברק | צילום: נטורל אינטליג'נס , יחסי ציבור

אין ספק שארגונים צריכים לתת את הדעת ולהגביר את המודעות לפער ביכולות התקשורת שנוצר בשנתיים האחרונות ולהכשיר את העובדים, שרבים מהם בני דור המילניום, שזוהי עבודתם הראשונה ולכן אינם מחוברים לאופן שבו נקשרו הקשרים העסקיים ונסגרו העסקאות לפני המגפה. הכשרות אלו מיועדות לחזק בקרב העובדים אלמנטים רבים עמם לא התמודדו עד כה בסביבה הווירטואלית, שבה הם מרגישים לגמרי בתוך אזור הנוחות שלהם לאחר למעלה משנתיים של ניסיון מצטבר.

במפגש הפרונטלי חשוב מאוד להבין בכל רגע נתון מסרים בלתי מילוליים ולכן הכשרות ארגוניות של עובדי המילניום צריכות לכלול גם מגוון התייחסויות הקשורות בעולם הפיזי - התמודדות עם שאלות קשות בזמן אמת, פיתוח חשיבה מהירה ותגובות חדות ומדויקות לסיטואציות, טיפוח יכולות פרזנטציה פרונטאליות, קריאת שפת גוף, סמול-טוק או בניית קשר פנים אל פנים. בשורה התחתונה, המטרה היא להגיע לשיחה פרודוקטיבית ואפקטיבית פנים אל פנים ולרכוש את האמון והקשב של האדם שמולך, על מנת שניתן יהיה להתקדם יחדיו ולהשיג תוצאות.

הקורונה הכריחה אותנו לחשוב ולפעול אחרת כמעט בין לילה, ובזמנו, שמחנו כולנו להיווכח בכוח ההמצאה וההתאמות הטכנולוגיות שביצע העולם כולו בעקבות כורח השעה. אך כעת, בניית המציאות "הנורמלית חדשה" מצריכה התאמה מחודשת של המיומנויות והכישורים הנדרשים הרלוונטיים. אל לנו לחזור לחזור למציאות שהכרנו ב-2018 אלא למנף את המיומנויות הטכנולוגיות שנוספו לעובדים ולהוסיף עליהן גם את היכולות הבין אישיות.

לאחר שנים של ריחוק חברתי, העולם כולו מחפש את הקירבה המחודשת והשאלה שעלינו לשאול היא כיצד למנף זאת ליצירת אמון ולתרגם זאת להצלחה עסקית. אין לי ספק שעם סט יכולות וכישורים המשלב ידע, מומחיות, טכנולוגיה וכישורים לתקשורת בין אישית יהפכו השנים הקרובות להזדמנות גדולה לקפיצת מדרגה משמעותית בעולם העסקים. 

הכותב הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי בחטיבת Top10.com בחברת נטורל אינטליג'נס