לפני לא הרבה שנים אלו שעבדו מהבית היו זן נדיר, כאלו שמצבם הכתיב עבודה ללא הגעה למשרד. היום זה כבר עניין שבשגרה, בין אם מדובר במדיניות החברה או ברצון להטיב עם העובדים – יותר ויותר אנשים לא צריכים להחתים כרטיס בכניסה לבניין, אלא פשוט מפעילים את המחשב בסלון ומתחילים את יום העבודה.

"כשמדברים על עבודה מהבית ברור שהצד של העובדים מרווח, אבל גם המעסיקים מקבלים מזה המון - בין אם מדובר בעבודה שהיא 100% מהבית או פעם בשבועיים", מסבירה עינב בוימפלד, מנהלת תוכן ומחקר ב-Alljobs. "קודם כל, כשאתה נותן לעובד לפעול מהבית אתה כאילו אומר ל: אני מאמין בך, מה שמעצים את הנאמנות לארגון ומחזק את המוטיבציה לעבוד. מדובר בחסכון פיזי בשטח המשרד – עסק שמתפתח יכול להגדיל את מערך העובדים שלו מבלי שזה יבוא על חשבון העובדים הקיימים. ומבחינת המשרה עצמה – מאגר המועמדים עבורה גדל, עם כאלו שהמשרד רחוק מדי עבורם, או אוכלוסיות שמתקשות לעבוד בשעות משרד. גם מבחינת סביבת העבודה - עובדים מדווחים שהתפוקה יותר גבוהה מהבית, שם יש להם יותר שקט וריכוז מהאופן ספייס הרועש. עוד פלוס גדול הוא הצד האקולוגי – פחות רכבים ופחות פקקים".

דוגמא עדכנית לכך מגיעה אלינו מממשלת יפן, שבמסגרת ההכנות לקראת המשחקים האולימפיים יצאה בקמפיין "יום עבודה מרחוק" – על מנת לצמצם את עומסי התחבורה במטרופוליטן טוקיו.

מהם התחומים בהם קיימת הכי הרבה עבודה מהבית?
"מכירות הוא תחום מבוקש - מאחר ואנשי המכירות הם אלו שמכניסים כסף לארגון. כדי למשוך אנשי מכירות טובים חברות רבות מוכנות להציע להם עבודה מהבית. מה גם שיעדי מכירות הם דבר שאפשר למדוד מאוד בקלות ואין צורך בנוכחות פיזית לשם כך - זהו תחום שבו קל מאוד למדוד תפוקה, גם מרחוק. באופן טבעי, גם מקצועות האינטרנט השונים - תכנות, ניהול תוכן, מדיה חברתית, שיווק במנועי החיפוש - יכולים להתבצע מכל מקום שיש בו מחשב וחיבור לרשת. זה כמובן תלוי ב-DNA של הארגון, כי יש ארגונים שמעדיפים, למשל, שמנהל הרשתות החברתיות ישב במשרד ויחווה את ההתנהלות של הארגון 'מבפנים'". 

פנינו למתחם השכר של Alljobs, המציג נתוני שכר של למעלה מ-120,000 עובדים ועובדות במשק ב-542 תפקידים, בכדי לגלות מהם חמשת המקצועות הריווחיים ביותר לעבודה מהבית. בהערת אגב בין השורות נוסיף שגילינו כי בסביבות 77% מתוך התפקידים במתחם השכר גברים מרוויחים יותר מנשים - נשים מרוויחות כמעט שליש פחות מגברים על אותה עבודה. מאחר ו"עבודה מהבית" איננה בין הפרמטרים שניתן לבדוק, חיפשנו את המקצועות הכי מוכרים לעבודה מהבית, קרי - מקצועות האינטרנט, מתוכם שלפנו את הג'ובים הריווחיים ביותר.

אלגוריתם (אילוסטרציה: Dmitry A, Shutterstock)
אפשר לעשות את זה מכל מקום | אילוסטרציה: Dmitry A, Shutterstock

1. מפתח/ת אלגוריתמים  

שכר לחסרי ניסיון או שנת ניסיון: 18,650 שקלים

2-4 שנות ניסיון: 23,109 שקלים

5-8 שנות ניסיון: 27,327 שקלים

9 ומעלה שנות ניסיון: 30,754 שקלים

"פיתוח אלגוריתם ('סדר פעולות') הוא בעצם בניה של רצף הפעולות שיש לעשות על מידע כלשהו, כדי להביא אותו ממצב X אל מצב Y", מסבירה בוימפלד. "הגדרת התפקיד של מפתח כזה משתנה מאוד מחברה לחברה, בהתאם לתחום שבו היא עוסקת ולסוג שלה. יש סוגים שונים של אלגוריתמאים - חלקם עובדים במישור יותר תיאורטי (נוסחאות וסימולציות) וחלקם לוקחים חלק גם בפרקטיקה (כותבים את האלגוריתמים שלהם לתוך הקוד עצמו)".

 

מתכנת web (אילוסטרציה: baranq, Shutterstock)
מתכנת web | אילוסטרציה: baranq, Shutterstock

2.  מתכנת/ת WEB

שכר לחסרי ניסיון או שנת ניסיון: 10,038 שקלים

2-4 שנות ניסיון: 15,396 שקלים

5-8 שנות ניסיון: 18,923 שקלים

9 ומעלה שנות ניסיון: 19,734 שקלים

"מדובר במפתחים שעבודתם היא תחזוק או פיתוח של יישומים ברשת האינטרנט. הם נמצאים בכל סוגי החברות (גדולות, קטנות, ציבוריות ופרטיות) ומפתחים בשלל טכנולוגיות".

 

אישה יושבת מול מחשב (אילוסטרציה: LOFTFLOW, Shutterstock)
לפתח את הנכסים הדיגיטליים | אילוסטרציה: LOFTFLOW, Shutterstock

 3. מנהל/ת דיגיטל

שכר לחסרי ניסיון או שנת ניסיון: 8,884 שקלים

2-4 שנות ניסיון: 11,426 שקלים

5-8 שנות ניסיון: 14,827 שקלים

9 ומעלה שנות ניסיון: 16,290 שקלים

"תפקיד שקרנו עולה כל הזמן בשל החלק הבלתי נפרד שלוקח האינטרנט בחיינו", מסבירה בוימפלד. "היום לכל עסק, גם כזה שחי באוף-ליין, יש נכסים דיגטליים (אתר חברה, עמוד פייסבוק) והוא זקוק לאנשים שינהלו את הנכסים הללו. מנהל הדיגיטל הוא אדם שמחבר ומתרגם את השיווק של הארגון אל תוך הרשת. הוא אחראי על האופן שבו המותג מוצג ומנוהל בזירות הדיגיטליות השונות - והוא מנטר את עולם המדיה הדיגטלית ועוקב אחר השפעתו על הארגון".

 

אישה שותה קפה ומסתכלת בטלפון הסלולרי (אילוסטרציה: Antonio Guillem, Shutterstock)
לקנות לקנות לקנות | אילוסטרציה: Antonio Guillem, Shutterstock

4. Media buyer

שכר לחסרי ניסיון או שנת ניסיון: 9,250 שקלים

2-4 שנות ניסיון: 13,857 שקלים

5-8 שנות ניסיון: 15,000 שקלים

9 ומעלה שנות ניסיון: 21,666 שקלים (נתון לא סופי, המבוסס על מדגם חלקי).

"מדובר ב'קניין' שאמון על רכישת המדיה בעת קמפיין פרסומי. גם פה כניסת האינטרנט השפיעה מאוד על התפקיד, כיוון שפרסום באינטרנט הוא שונה מפרסום מסורתי - הוא מאפשר אינטראקציה עם הלקוח (או במקרה הזה - הגולש) והכי חשוב - אפשר למדוד אותו ולכן לראות בדיוק מה הרווח הכספי שנוצר אל מול העלות ההתחלתית".

 

זוג מעצבים משרטטים רעיונות (אילוסטרציה: baranq, Shutterstock)
שולחן שרטוט יכול להיות גם השולחן במטבח | אילוסטרציה: baranq, Shutterstock

5. עיצוב אינטרנט (Web designer)

שכר לחסרי ניסיון או שנת ניסיון: 7,277 שקלים

2-4 שנות ניסיון: 9,212 שקלים

5-8 שנות ניסיון: 11,492 שקלים

9 ומעלה שנות ניסיון: 11,884 שקלים

"מעצב גרפי שעיקר עבודתו מתמקדת בעיקר בעיצוב תכנים לסביבת האינטרנט".