באחת מנסיעותיי האחרונות לעבודה ברכבת שמתי לב למשהו מוזר, וקצת עצוב- הראשים של כל הנוסעים, גם שלי, מוטים למטה, לעבר הפלאפונים, ואף אחד לא יוצא קשר עם השני, נהנה מהנוף או סתם קורא ספר. ברגע הזה הבנתי כמה כולנו מכורים לעבודה, לא יכולים להתנתק לשנייה מהצפצופים ואפילו לא מבחינים בכך. קיבלתי החלטה עם עצמי שאשתדל לא להשתמש בנסיעות כדי לעבוד אלא כדי לחוות ולהתחבר לסביבה. התחלתי לחשוב יותר ויותר על ניהול זמן ותעדוף. איך ניתן למצוא מחדש את האיזון בין הבית לעבודה בעידן פוסט-קורונה, לאחר שחזרנו למשרדים? 

השנתיים האחרונות היוו טלטלה לעולם העבודה. עובדים רבים, בעיקר ההורים שביניהם, נכנסו לקונפליקט של תמרון בין משימות העבודה למשימות הבית והילדים, בייחוד כאשר העבודה התבצעה ברובה מהבית. בחסות עבודה מהבית נהנינו מהגמישות החדשה והקרבה למשפחה אך נאלצנו לאלתר הרבה ולעבוד בכל זמן ומכל מקום כדי להשלים פערים. מה שגרם לכך שהתחלנו לעבוד מוקדם יותר וסיימנו מאוחר יותר, ואין גבול ברור בין תחילת העבודה לסיומה.

בחודשים האחרונים אנחנו חווים חזרה לשגרה כמעט זהה לזו שהייתה לפני הקורונה, אבל לא שמנו לב שאותם כלים שאפשרו לנו לנהל עבודה מהבית בצורה נוחה- שיחות הוידאו, שימוש בסלאק, ווטסאפ, מיילים ועוד- מאתגרים אותנו היום והפכו אותנו לזמינים לעבודה בכל רגע ורגע, גם בימים שאנחנו נמצאים במשרד, בדרך אליו בבוקר, ובחזרה הביתה בערב. 

איך בכל זאת אנחנו יכולים לחזור לשגרה ולאיזון עם הציפיות הגבוהות לענות לכל ווטסאפ, שיחת טלפון או מייל מרגע זמזום ההתראה? נראה שהזמינות החדשה היא לא אפקטיבית יותר, אלא דווקא גורמת לשחיקה. מחקרים מראים ש- 77% מהעובדים סובלים מ"עייפות זום", ומרגישים שחוקים משעות העבודה המרובות. איך אנחנו יכולים להפחית בעצמנו את השחיקה שלנו בסביבת העבודה ובאותו זמן לשמור על איזון בריא עם החיים האישיים בבית?

אשת עסקים מדברת עם קולגות בשיחת וידאו (אילוסטרציה: fizkes, shutterstock)
אולי די עם הזום? | אילוסטרציה: fizkes, shutterstock

נתחיל בנסיעות. רבים מאיתנו משתמשים בתחבורה הציבורית כדי להגיע לעבודה. ירוק יותר, פחות פקקים וגם- עוד הזדמנות לעבוד? הנסיעות בהחלט יכולות להוות זמן נוסף לעבודה שלנו, אבל כדאי להשתמש בנסיעות לזמן מנוחה, ומעבר הגבול שבין העבודה לבית ולהפך. הנסיעות בבוקר יכולות לשמש כהתעוררות, התעדכנות ומעבר מהבית לעבודה, והנסיעות בחזור יכולות לשמש למנוחה שלפני הגעה ל"משרה השנייה" שלנו- לבית ולילדים. ההסתכלות מסביב בזמן הנסיעה ולא בתוך הטלפון יכולה להוביל אותנו להיכרויות עם אנשים וסיפורים מעניינים, וגם להועיל לנו, איך לא, בעבודה. תתפלאו איך משיחת היכרות קצרצרה אפשר למצוא את הטאלנט שבדיוק חיפשתם לחברה שלכם. 

הכל מתחיל מלמעלה. התרבות הארגונית שהמנהלים מנהיגים במקום העבודה, היא שתקבע האם לעובדים יהיה זמן ראוי למנוחה, או שהם יאלצו להיות כבולים וזמינים לעבודה בכל עת, גם בשעות מאוחרות. מנהלים, בדיוק כמו שאתם רוצים זמן עם המשפחות שלכם, ולטפח חיים שאינם קשורים לעבודה, שקפו את הציפיה הזו גם לעובדים שלכם. לכולנו מגיע זמן חופשי בלי התעסקות בעבודה. קבעו מדיניות של שעות שקטות או אפילו ימים במהלך השבוע שמשעה מסוימת אין עיסוק בעבודה, אלא אם צץ משהו דחוף שלא סובל דיחוי למחר. בסיילספורס למשל, הנהיגו שבוע ללא פגישות אחת לרבעון, ובחברות כמו גוגל הכינו חדרי שנ"צ, לאור ההבנה שהעובדים צריכים לנוח. אותם צעדים מאפשרים לחברות להילחם בשחיקה של העובדים, וההגבלה בשעות הופכת אותם דווקא ליותר אפקטיביים. 

המצב החדש מאפשר גמישות לא רק במיקום העבודה, אלא גם בזמן הביצוע שלה. 09:00-18:00, השעות שהיו מקובלות בעבר, לא מתאימות היום לכולם. הגמישות להתחיל לעבוד בשעה מסוימת, לפצל את יום העבודה, או לסיים בשעה מוקדמת יותר או מאוחרת יותר, היא מבורכת ומאפשרת לעובדים לעבוד בזמנים הנוחים להם. אבל אם מקום העבודה מאפשר לעובדים לעבוד בשעות אחרות, הוא צריך לאפשר לשאר העובדים, שבחרו בשעות המקובלת, חופש מהעבודה לאחריהן, ולא שיעבדו כפול. אפשר למשל להגדיר מטרות ברורות המגובות בלו"ז, מה סיכול לסייע למנהלים ולעובדים לבנות אמון הדדי ולנהל את ההספק וניהול הזמן בצורה ראויה. 

ילדים עם הורים (צילום: shutterstock_pixelheadphoto digitalskillet)
חזרתם מהעבודה בשביל להיות איתם, לא? | צילום: shutterstock_pixelheadphoto digitalskillet

היצמדו ללו"ז שקבעתם. אם יצאתם מוקדם מהעבודה כדי לבלות זמן עם הילדים, תשתדלו לא לעבוד בזמן הזה ולהקדיש להם כמה שיותר. אחרי הכל, יצאתם כדי להיות איתם, לא? השתדלו להיות מרוכזים במה שאתם עושים באותו הרגע- כשאתם בעבודה, היו בעבודה. וכשאתם בבית, תהנו עם הילדים. 

תקשורת. כמו עם המנהלים והקולגות, חשוב לשמור על תקשורת בריאה על ניהול זמן גם עם בן/בת הזוג, כדי לאפשר סנכרון וניהול מיטבי של המשימות בבית ובעבודה. תזכרו שלכל אחד מהצדדים יש משימות בעולם שמחוץ לבית, וחשוב לתמוך אחד בשני ולגבות כשצריך על מנת ששניכם תבצעו את התפקידים בכל הכובעים שלכם על הצד הטוב ביותר. 

אחרי כל אלה, ברור שלא נוכל להפוך לחסרי דאגות גם לאחר שסגרנו את דלת המשרד. אבל אם נרצה, ונבחר להתמיד אפילו באחת הדרכים, או ברעיונות אחרים שמתאימים לנו, נוכל להפוך את החיים שלנו לפחות מלחיצים, מאוזנים בין הבית לעבודה, ואולי אפילו- קצת יותר מאושרים. 

הכותב הוא VP Marketing בחברת Trullion, שפיתחה פלטפורמה חשבונאית מבוססת AI לניהול ואוטומציה של תהליכי עבודה פיננסיים