בחודשים האחרונים מובילות הרשתות החברתיות מהפכה בעולם האי-קומרס.  בזמן שמשבר הקורונה הרגיל את כולנו לרכוש אונליין, הצוותים של אינסטגרם, יוטיוב ואפילו טיקטוק כבר עובדים במרץ על פתרונות שיהפכו את הרשתות החברתיות לפלטפורמות מסחר סגורות, שישמרו את המשתמשים ואת הרווחים בפנים.

אינטסגרם למשל, כבר הכריזה על פתיחת פיצ'ר השופס שלה לכלל העמודים העסקיים, מחנות קטנה ועד למותג גדול, כשהמטרה העיקרית היא לאפשר לכולם להקים חנות באינסטגרם ולמכור אונליין.

"המכירה נעשית בפועל דרך הקמת קטלוג ותיוג מוצרים בפוסטים, בסטורי'ז ובעתיד גם מתוך וידאו ב-IGTV ואפילו ב-REELS- פיצ'ר דמוי TikTok חדש שהושק" מסביר דולב משה מומחה בשיווק באמצעות תוכן ומנכ"ל משרד הפרסום ובית התוכן השיווקי לצעירים fresh. "מנגנון הרכישה יתבצע באמצעות שירות התשלומים של פייסבוק, החברה האם של אינסטגרם- FACEBOOK PAY, אבל מבלי לעזוב את אינסטגרם".

למרות שהיו כאלו שהספידו אותו, שוק המשפינים הוא כבר מזמן מעבר לגימיק או כלי יח"צני. "מדובר בכלי מכירה אפקטיבי, אותנטי ועוצמתי שמהווה חלק מרכזי באסטרטגיה של מותגים רבים בארץ ובעולם", טוען משה. "אינסטגרם הבינה את הפוטנציאל ותאפשר בקרוב גם רכישה דרך פרופילים של אותם משפיענים, בחשיפה לקהל עוקבים נאמן ותוך חלוקת רווחים עם המשפיען".

גם בפלטפורמת YouTube , הבינו שמשפיעני רשת יכולים למנף את הפלטפורמה למכירות. לפני מספר שבועות דיווחו אתרי המדיה בעולם על פיילוט שמתקיים בקרב יוטיוברים שונים, אשר קיבלו את האפשרות לתייג מוצרים המופיעים בתכני הוידאו הפופולאריים שהם מפרסמים.

"היוטיוברים נתפסים כאמינים במיוחד ומחזיקים קהילת מנויים רחבה שצורכת דרכם תכנים, ולוגים וטיפים על בסיס קבוע", מציין משה. "נראה שגוגל הבחינה בהתקדמות של פייסבוק בגזרת האיקומרס והחליטה לבחון את האפשרות להפוך את YouTube לקניון וידאו ענק, שיתכן ויאפשר בעתיד רכישה ישירה מתוך תכנים של אותם ערוצים. מדובר "פצצה" אמיתית שיכול לשנות את עולם הקניות כמו שאנחנו מכירים אותו כיום.

business Instagram (צילום: צילום מסך מתוך אתר business Instagram)
אינטסגרם כבר הכריזה על פתיחת פיצ'ר השופס שלה לכלל העמודים העסקיים | צילום: צילום מסך מתוך אתר business Instagram

האם השולטת בטבלת ההורדות תשלוט גם בתחום השופינג?

לפני מספר שבועות דווח כי ענקית הקמעונאות וולמארט נמצאת בתהליכים מתקדמים לשותפות עם טיקטוק, שממשיכה להיות השליטה הבלתי מעורערת של חנות האפליקציות והרשת החברתית הצומחת בעולם.

וולמארט הבינה את הפוטנציאל של טיקטוק בנושא השופינג אונליין ואחת הסיבות היא Douyin, הגרסה הסינית של טיקטוק, שכבר בימים אלה כוללת בתוכה אופציית רכישה ישירה מתוך פיד הוידאו האינסופי שלה. לפי אתר Social Media Today הכנסות החברה שעיקרן מפעילות האיקומרס בשנה שעברה נאמדות במעל ל-122 מיליון דולר. בנוסף, טיקטוק כבר משתפת פעולה עם פלטפורמת האיקומרס הפופולארית שופיפיי, במסגרתו יוכלו בעלי החנויות בשופיפיי למכור מוצרים ישירות דרך תכני הוידאו שיפורסמו בפלפורמה הפופולרית.

ליאל אלי (צילום: שרי עוז)
ליאל אלי. אחת המשפיעניות הבולטות בארץ | צילום: שרי עוז
"יש מספר רשתות שבעיניי צריך להשקיע בהם: יוטיוב, פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק", מדגישה ליאל אלי, אחת המשפיעניות ויוצרת התוכן הבולטות בארץ. "משפיענים היום יכולים להרוויח בכל פלטפורמה אבל תלוי מי הקהל שלך, מה הוא אוהב וכמובן תלוי בתוכן של אותו משפיען".

איך אפשר לעזור למי שרוצה להיות משפיען למקד את הרשת שבה הוא יפעל?

"אם יש מישהו שאוהב לדבר למצלמה שעות הייתי ממליצה לו להתמקד ביוטיוב- שם אין הגבלה של זמן וניתן ליצור מספר סרטונים ארוכים ככל האפשר. אם מישהו רוצה ליצור סרטונים ארוכים ולהרוויח קהל בוגר יותר- הייתי ממליצה לו להתמקד בפייסבוק. אם מישהו רוצה ליצור סרטונים קצרים ותמציתיים ולהרוויח קהל צעיר יותר הייתי ממליצה לו להתמקד בטיקטוק. אני לצורך העניין בחרתי להתמקד באינסטגרם - כדי ליצור תוכן תמציתי יחסית ולעניין (שם ניתן ליצור סרטונים עד דקה), ולהרוויח קהל בוגר וצעיר ביחד. ככל שתשקיע יותר בעמוד, תהיה עקבי ורלוונטי- כך העמוד שלך יתחיל לייצר רווח".

Buisness Insider (צילום:  צילום מסך)
שוק המשפינים הוא כבר מזמן מעבר לגימיק או כלי יח"צני | צילום: צילום מסך

זה משנה כמה קהל עוקבים יש לך כדי להתחיל להרוויח מזה כסף?

"לא. ה-אינגייג׳מנט -רמת המעורבות של הקהל שלך בתכנים שלך היא זו שקובעת", פוסקת אלי. "היום יש משפיענים קטנים שמבחינת הטרפיק שלהם יותר חזקים מכל סלב אחר עם מאות אלפי עוקבים. וזה מה שחשוב גם ללקוח בסופו של דבר. כמה מעורבות של הקהל יש בתוכן".

"כדי להרוויח את הקהל הזה חשוב מאוד שהתוכן המקורי ייגבור על התוכן הממומן. אני לא הייתי רוצה לעקוב אחרי דף שכולו תוכן מסחרי ומודעות. צריך לעשות את זה בטאקט, לא לפחד לסרב לקמפיינים כדי לשמור על האותנטיות. אין חוקיות לדעתי של איך צריך לחלק את זה, פשוט לעשות את זה בקלאס ובפתיחות מלאה מול הקהל".

 

Marketing to China (צילום: צילום מסך מתוך אתר Marketing to China)
משפיענים היום יכולים להרוויח בכל פלטפורמה אבל תלוי מי הקהל שלך | צילום: צילום מסך מתוך אתר Marketing to China

"הרשתות החברתיות הפכו בלי ששמנו לב למרכז פעילות האונליין של כולנו- מצריכת חדשות ועד ליצירת קשרים, מצפייה בפורמטים ועד לגיימינג, התכנון להשתלט גם על עולם הקניות נראה כמו צעד טבעי וצפוי", מסכם משה. "מעניין לראות האם אינסטגרם, יוטיוב וטיקטוק יחליפו את אתרי האיקומרס ומה תהיה ההשפעה שלהם על הקניונים והחנויות הפיזיות. בנתיים, סביר להניח שבחודשים הקרובים יגיעו העדכונים המשמעותיים האלה גם לישראל, ואם אתם מנהלים מותג או בעלי עסק- זה לגמרי הזמן להתחיל ללמוד וליישם כדי להישאר רלוונטיים".