תחקיר הקבלנים מאשדוד

בעקבות חשיפת "עובדה": משטרת ישראל עצרה הבוקר (ב') את סגן ראש העיר אשדוד, עמרם כנפו, וחבר מועצת העיר בחשד לקבלת שוחד מקבלנים בתמורה לזכייה במכרזים והטבות בנייה אחרות. השניים חשודים גם בהלבנת הון ובמרמה והפרת אמונים. כמו כן נעצרו שני קבלנים העובדים בעיר בחשד למתן שוחד והלבנת הון. בית משפט השלום בראשון לציון האריך את מעצרם של כנפו וחבר המועצה בשבעה ימים, ואת מעצרם של הקבלנים בשלושה ימים ושמם נאסר לפרסום. הפרשה נחשפה לפני כשנה בתוכנית "עובדה", בה הובאו עדויות של קבלנים ולפיהן נאלצו לשלם כסף רב בעבור הזכות לבנות בעיר אשדוד. מזה כשנה שהיחידה הארצית לחקירות הונאה מנהלת חקירה סמויה בפרשה זו. הבוקר כאמור, הפכה החקירה גלויה ונעצרו חשודים.

תחקיר "עובדה" חשף התנהלות של שחיתות מאורגנת לכאורה, במסגרתה קבלנים משלמים לבכירים בעירייה בעבור זכויות בנייה באשדוד. בראש המנגנון עמד ממלא מקום ראש העיר עמרם כנפו וכן שניים מאנשיו. כנפו שימש במשך 11 שנה כיו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, תפקיד שהקנה לו כוח רב במתן אישורי הבנייה בעיר.

>>> לכתבה מלאה: שחיתות ללא הפסקה

לפחות שמונה קבלנים ויזמים התוודו במסגרת התחקיר של רוני זינגר ואירית לכטר, וסיפרו כי התבקשו לשלם לאנשים בתוך המנגנון העירוני תמורת קידום פרויקטים. כך למשל סיפר אחד הקבלנים: "יש להם מחירונים לזבלים האלה. את יודעת מה זה מחירון? - מה מחירון שחור?-  עוד מאה יחידות? אין בעיה. שוחד ארבע אלף, חמש אלף דולר".

קבלן אחר, שנבדק בבדיקת פוליגרף ונמצא דובר אמת, סיפר כי שילם לכנפו ואנשיו מאות אלפי שקלים בעבור קידום פרויקט בנייה באשדוד: "זה סכומים שאני לא יודע איפה הם מכניסים את זה, איפה שומרים? כי זה לא צ'קים...הם אף פעם לא שבעים, הם מוצצי דם".
הקבלנים שדיברו עם "עובדה" תיארו התמודדות כמעט בלתי אפשרית מול דרישות התשלום. כמה מהם בחרו לבסוף שלא לעבוד עוד באשדוד, אחרים כאמור התוודו מול מצלמות "עובדה" וחשפו את התשלום בעבור האפשרות להמשיך ולקדם פרויקטים.

כנפו הכחיש את המיוחס לו בכתבה וזמן קצר לאחר שידור הכתבה המריא לנסיעה בלתי מתוכננת לחו"ל, שם שהה מספר שבועות.

 עובדה, ימי שלישי מיד לאחר החדשות