בין שזו הפעם הראשונה שאתם טסים ובין שאתם כבר מנוסים, אנחנו מוכנים להתערב שיש הרבה שאלות על טיסות שתמיד תהיתם לגביהן. לדוגמה, מה המטרה של החורים הקטנים בחלונות? ומה המשמעות של הצלילים שאתם שומעים במהלך הטיסה? אבל בתוך כל התעלומות המסתוריות האלה, אולי לא הבחנתם במשהו חשוב למדי: הצד שממנו אתם עולים למטוס. לא משנה לאן אתם טסים, תמיד תעלו ותרדו מדלת שנמצאת בצד שמאל של המטוס. 

כמובן שתמיד יש חורגים לכלל (מטוסים דו-מושביים קטנים למשל) אבל למי שטס בטיסה מסחרית, ההיגיון מאחורי העלייה החד-צדדית הוא כפול. "שדות התעופה הראשונים הוקמו כדי שמטוסים יוכלו לחנות מול הטרמינל ולעצור כדי להוריד נוסעים", הסביר טייס לשעבר בחיל האוויר האמריקני ב-Quora.

דבר ראשון, היות ורוב האנשים בעולם הם ימניים, הטייס הראשי הוא זה שיושב בצד שמאל, על מנת שידו הימנית תהיה פנויה ותתפעל את ההיגוי ולוח השעונים והכפתורים (כמו שידית ההילוכים נמצאת לרוב בצד ימין). מסיבה זו יותר נוח לטייס לחנות במדויק כשהשרוול או המדרגות יציאה נמצאות משמאלו והוא רואה אותם קרוב יותר. "זה היה יעיל לכך שהטייס יהיה מסוגל לשפוט את המרחק של הכנפיים מבניין הטרמינל ולהציב את דלת המטוס מול דלתות הטרמינל". הורדת הנוסעים בצד שמאל, גם מפנה אותם מהדרך של צוות שמתדלק את המטוס מצידו הימני.

מטוס מדרגות (צילום: Oleg Kopyov, shutterstock)
עולים רק מצד שמאל של המטוס | צילום: Oleg Kopyov, shutterstock

הסבר נוסף מגיע מהים, ומי שמכיר את מושגי שיט יודע שפורט (port) פירושו צד שמאל של הספינה, וסטארבורד (starboard) פירושו צד ימין שלה, היכן שהיה נמצא ההגה. למעשה מקור המילה הוא steerboard, כלומר לוח ההגה. מסיבה זו, הנוסעים היו צריכים לעלות לספינות מצד הנמל, שהיה הצד השמאלי. 

"המיקום של הלוח הזה דרש שצד הנמל יהיה זה שממנו תעלה ויורד, ולכן רוב מעצבי המטוסים והמטוסים פעלו על פי אותה מוסכמה", כתב גם אנדרו סטאג, טייס מסחרי, ב-Quora.

נהלי עבודה סביב המטוס

לאחר נחיתת המטוס, הטייסים מתמרנים אותו אל שער הנחיתה או העמדה. הם ממקמים אותו כך שיהיה קל להאיץ את כל הליכי ההכנה לטיסה הבאה. הראשונים שמתקרבים למטוס הם האחראים להורדת הנוסעים. כמעט במקביל, בצד ימין, כל שאר הפעילויות ממשיכות להתקיים ללא הפרעה.

בצד ימין מתבצעות הפעולות הבאות: תדלוק, פריקת או טעינת המזוודות, ומפעילי הקייטרינג מספקים את ההכנות לטיסה הבאה. אם מדברים על טיסות קצרות ובינוניות, אפשר להכין מטוס לטיסה תוך 30–45 דקות בלבד. עבור טיסות ארוכות, תקופת  מעט ארוכה יותר. 

אגב, במקרה חירום, נוסעים במטוס יצאו ממנו משני הצדדים ולא רק מצידו השמאלי על מנת לקצת את זמם הפינוי.