תאונת המטוס שהתרחשה אתמול (ש') באינדונזיה, בה מטוס מסוג בואינג 737 עליו היו 62 נוסעים ואנשי צוות, התרסק דקות ספורות לאחר המראתו, מזכיר לנו שבשנים האחרונות כמות ההרוגים בטיסות לא מעודדת. כך, גם ב-2020, שנה בה עולם התעופה כמעט היה מושבת נהרגו לא פחות מ-299 אנשים ברחבי העולם.
בשנת 2017 הכריזו רשויות התעופה בעולם על השנה הכי בטוחה באוויר אי פעם. כך, לצד העלייה הגדולה בכמות הטיסות, עם עליית טיסות הלואו קוסט והשמיים הפתוחים, כמות התאונות וההרוגים דווקא ירדה באותה השנה צורה מאוד מעודדת. בסך הכל, בשנת 2017 היו רק 111 תאונות, מתוכן 10 קטלניות, שכללו 79 אנשים שקיפחו את חייהם. כמות התאונות מעמידה את הרף על טיסה קטלנית אחת על כל 16 מיליון טיסות.
מאותה שנה, נראה שהמגמה התהפכה וכמות ההרוגים, על אף השיפורים הטכנולוגיים הרבים, חזרה להיות גבוהה יותר. שנת 2018 היתה הקטלנית ביותר בעשור האחרון, כאשר התאונה המפורסמת ביותר באותה השנה היתה של ליאון אייר האינדונזית באוקטובר, בה נהרגו 189 נוסעים ואנשי צוות. בנוסף לזאת נרשמו תאונות קטלניות גם באיראן בפברואר, ברוסיה בפברואר, בקטמנדו במרץ ובקובה במאי. לכולנו גם זכור המקרה הקשה בו נוסעת נשאבה מחלון המטוס באפריל.
ב-2019 המספר ירד בחצי , אך עדיין היה גבוה ועמד על 257 נוסעים. מרבית ההרוגים באותה השנה היו בטיסה של אתיופיאן איירליינס שהתרסקה במרץ וגרמה למותם של 157 נוסעים ואנשי צוות, מתוכם שני ישראלים. זו היתה ההתרסקות השנייה בתוך חצי שנה של מטוס מדגם בואינג 737-8 MAX, מה שהוביל להשבתה של מטוס זה לכמעט שנתיים.
שנת 2020 המשיכה כאמור את המגמה המדאיגה עם 299 הרוגים, כשמרביתם היו בהתרסקות המטוס של חברת יוקריין איירליינס האוקראינית שהופלה על ידי איראן בינואר וגרמה למותם של 176 נוסעים ואנשי צוות. באירוע נוסף במאי האחרון נהרגו 98 אנשים ואנשי צוות בתאונה ב פקיסטן. בסך הכל בשנת 2020 היו 40 תאונות של מטוסים מסחריים, מתוכן 4 היו קטלניות.
יחד עם זאת, בשנת 2005, כמות המתים עמדה על לא פחות מ-1,015 אנשים בעוד הממוצע בחמש השנים האחרונות עומד על 345 הרוגים מהתרסקויות מטוס בשנה. בנוסף, בארה"ב מציינים שלא היתה אצלם התרסקות מטוס מאז פברואר בשנת 2009. כמו כן, חשוב לזכור שעל אף שהמספרים נשמעים גבוהים, ביחס לכמות הטיסות והנוסעים באוויר, אלה מספרים זניחים ביותר.