הכתבה בקצרה: נוסע ישראלי שעלה על קרוז בחיפה, נזרק מהאנייה כעבור יום אחד בלבד לאחר שירק לעבר אחד העובדים. הנוסע טוען שהיה עצבני בגלל שלא קיבל אוכל, ירק הצידה והתנצל על כך, החברה מציינת שלא תתן יד לאירועים מסוג זה. 

ההפלגות של רויאל קריביאן, חברת הקרוזים היוקרתית מארה"ב, החלו להפליג מחיפה בתחילת החודש וכבר התרחשו במהלכן מספר אירועים חריגים שכללו הרחקה של מספר ישראלים מהספינה בשל בעיות התנהגות, חלקם בשל אלימות פיזית של ממש.

>> נמל חיפה הפך להיות מוקד לכל חברות הקרוז הגדולות

>> כך נראית הספינה הגדולה בעולם

אחד מהמקרים הללו התרחש ביום שישי האחרון, כאשר א', תושב דרום הארץ שיצא לשיט מחיפה לאיי יוון ביום חמישי, הורחק מהספינה לאחר יום אחד בלבד, זאת לאחר שירק לעבר השף באנייה. לאחר האירוע הנוסע הורד מהספינה והוטס בחזרה לישראל. "אני מודה שירקתי, אבל לא על השף. ירקתי מהעצבים לצד וביקשתי סליחה", טוען א' להגנתו.

נוסע בקרוז (צילום: באדיבות הצלם)
צילום: באדיבות הצלם

הכל התחיל כאשר א', אשתו ובת דודתו רכשו חבילת נופש לשמונה ימים ושילמו עליה כ-20 אלף שקלים. "אני חולה סוכרת ולב. אני לוקח 18 כדורים ביום וסובל מבעיות ברגליים ולכן צריך לאכול ובזמן. באמצעות האפליקצייה של האנייה הזמנתי ארוחת ערב לשעה 20:10. עברו יותר משעתיים והארוחה לא היתה מוכנה. הייתי רעב מאוד זה פגע בתפקוד שלי, בבריאות שלי אז החלטתי יחד עם אשתי לגשת לחדר האוכל הכשר", שחזר א' בשיחה עם mako.

לדבריו, הוא הגיע לחדר האוכל הכשר וביקש לברר מדוע לא קיבל את האוכל. "לא רצן לתת לנו להיכנס לחדר האוכל, היה שם תור ארוך מאוד, זו אנייה של 2,000 נוסעים. שאלתי מה קורה עם הארוחה שלי ואמרו לי לחכות. בגלל הבעיות הבריאותיות שלי אני בקושי עומד על הרגליים והחלטתי להיכנס כי גוועתי ברעב והרגשתי רע", סיפר א'. "בסופו של דבר נתנו לי חתיכת דג שלא הספיק לכלום. החלטתי בלית ברירה לגשת לחדר האוכל הלא כשר והתחננתי שיאפו לי דג בתנור. הייתי רעב מאוד ועצבני אז ירקתי הצידה. השף חשב שירקתי לכיוון שלו והתחיל בלגן. אני נשבע שירקתי לצד".

למקום הגיעו אנשי ביטחון של האנייה לטפל בפרשת היריקה, הם גבו עדויות מהשף ועובד המטבח שטענו שהיריקה הייתה לכיוונם. א', המשיך להכחיש בנחרצות. "נשבעתי להם כמה פעמים שירקתי לצד. הודיתי ביריקה אבל לא לכיוון של השף. שאלו אותי אנשי ביטחון ישראלים שהיו מה קרה, הסברתי להם, התנצלתי וביקשתי סליחה וחשבתי שבזה נגמר העניין".

Rhapsody of the seas

לדברי א', למחרת בבוקר הוא קיבל הודעה שהחליטו לשפוט אותו על היריקה. א' הוא מסר את גרסתו ובסופו של דבר הוחלט להוריד אותו מהאנייה. "הייתי מופתע מאוד. לא ירקתי על אף אחד, סתם גרמו לי עוול והרסו לי את החופשה. מה עוד שהתנצלתי כמה פעמים".

עו"ד מוטי יוסף (צילום: באדיבות המצולם)
עו"ד מוטי יוסף | צילום: באדיבות המצולם

כעת, בעקבות האירועים א' שוקל להגיש תביעה נגד החברה. "הרגשתי שהשפילו אותי עד עפר. נכון שעשיתי טעות שירקתי לרצפה, אבל זה היה מתוך תסכול ועצבים שלא קיבלתי אוכל בזמן". פרקליטו של א', עו"ד מוטי יוסף מסר בתגובה: "מרשי ימצה את הדין עם חברת הספנות, ובימים הקרובים תוגש תביעה על מלוא נזקיו ובעיקר על עוגמת הנפש שחווה מצד צוות הספינה. לא יעלה על הדעת שמרשי 'ייזרק" מן הספינה בארץ זרה, תוך התעלמות בוטה מהיותו חולה לב. בנס לא נפגעה בריאותו של מרשי, שנאלץ בדרך לא דרך להגיע לארץ".

מרויאל קריביאן נמסר: "רויאל קריביאן נוקטת בכל הפלגותיה ברחבי העולם במדיניות חדה ובלתי מתפשרת כנגד התנהגות לא נאותה, הן בין נופשים, והן בין נופשים כלפי אנשי צוות. החברה לא תהסס לפעול נגד גורמים שיפרו את מדיניותה במישור המשמעתי והמשפטי בהתאם לחוק. הפלגות רויאל קריביאן ידועות ברחבי העולם כמוצר תיירות איכותי, בעל חוויית שירות בינלאומית ובלתי מתפשרת, והחברה פועלת באופן נחרץ וללא משוא פנים על מנת לוודא שכך יישאר".

 

3 משפחות ישראליות איחרו לספינה - הקרוז יצא בלעדיהן

זו לא התקרית היחידה שנרשמה עד עכשיו בקרוזים השונים שיצאו מנמל חיפה. לפני כחודש 11 נוסעים שהפליגו עם חברת מנו ספנות, איחרו לחזור לספינה בשעה שנקבעה, לאחר שעגנו ברודוס. בעקבות כך, ועל פי המקובל בכל העולם, הספינה המשיכה ליעד הבא ללא הנוסעים.

הנוסעים מצידם טענו שחשבו שהם אמורים לחזור ב-15:30. "ב-14:30 הסתכלנו בתוכנייה וראינו שבעצם היינו אמורים להגיע לספינה עד 15:00", סיפר ציון. "הנהג נסע כמו מטורף ובגלל הפקקים הגענו ב-15:05, קבוצה גדולה שמתוכה 6 ילדים. המאבטח לא נתן לנו להיכנס, וראינו שהספינה התחילה לשוט לאט. צעקנו וביקשנו שיעצרו, ומלא אנשים צעקו מהספינה שיש עוד אנשים שלא עלו, אבל הספינה עזבה את הנמל".

בחברת "מנו ספנות" שמפעילה את שיט התענוגות עליו מתלוננים הנוסעים, מבהירים שההקפדה על לוחות הזמנים היא באחריות הנוסעים. "כל הנוסעים היו מודעים לזמן ההגעה לספינה, שנקבע ל-14:30, חצי שעה לפני מועד ההפלגה", מסרו מהחברה. "המאחרים הגיעו לרציף בשעה 15:20, כלומר באיחור של 50 דקות. הטענה שהם חשבו שהאנייה מפליגה ב-15:30 הינה שגיאה, ורק הם אשמים באיחור. החברה עושה כל שביכולתה לשמור על לוחות הזמנים של ההפלגה על מנת להעניק שרות מיטבי כפי שהיא התחייבה ל- 1,750 הנוסעים ו-600 אנשי צוות שהיו על האנייה בנמל רודוס", אמרו ב"מנו ספנות". "כל איחור בשעת היציאה היה משבש לחלוטין, מבלי יכולת לתקן, את תוכנית ההפלגה בהמשך ופוגע בהנאתם של הנוסעים".