שנה לאחר הסרת מגבלות הקורונה, הרשויות ביפן מדווחות שהן מתקשות להתמודד עם זרם של מיליוני מבקרים, במיוחד אלה שמתעלמים מהסביבה ומהמנהגים המקומיים. 

בשנת 2023, נכנסו ליפן 25.8 מיליון תיירים מהעולם, מה שמסמל עלייה של פי שישה משנת 2022, כפי שדווח על ידי רשויות ההגירה. יחד, הם תרמו להכנסות שיא של 5.3 טריליון ין יפני (130 מיליארד שקל), לפי סוכנות התיירות היפנית. בינתיים ממשלת יפן שואפת אפילו ליעד גבוה יותר של 60 מיליון מבקרים ו-360 מיליארד שקל בהכנסות עד סוף העשור.

למרות שהיא מציבה לעצמה רף גבוה במיוחד, יש הטוענים שיפן לא ערוכה כראוי להתמודד עם זרם מוגבר של תיירים, מה שגורם ללחץ מוגבר על מקומות לינה, תחבורה ציבורית ותעשיות נוספות כמו שירותים לתייר. דאגה זו בולטת במיוחד בתקופה שבה המדינה מתמודדת עם מחסור חמור בכוח אדם.

מקדש יפן תיירים  (צילום: Christian Mueller, shutterstock)
תיירים נמצאים בכל פינה ועמיסים על התשתיות. טוקיו, יפן | צילום: Christian Mueller, shutterstock

חלק מהרשויות המקומיות נוקטות באמצעים יזומים להתמודדות, ומביעות חשש שתיירות יתר גורמת לפגיעה באתרים בעלי משמעות היסטורית ואקולוגית. כחלק מהניסיונות להשתלט על המוני התיירים, מבקרים במקדש איצוקושימה (Itsukushima), שהוגדר כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, נדרשים כעת לשלם דמי כניסה של 100 ין יפני (כ-3 שקלים). בנוסף, מאוחר יותר השנה, תיירים שיגיעו לאיי טקטומי (Taketomi) ייאלצו לשלם דמי ביקור שטרם נקבעו במטרה לשמר את החופים הבתוליים.

בראש אותם צעדים עומדת אחת מהאטרקציות המובילות של יפן – החל מהקיץ הזה, אנשים שמתכננים לטפס לפסגת הר פוג'י, אתר נוסף של אונסק"ו, שם הם ייצטרכו לשלם עמלה של 2,000 ין יפני  (כ-50 שקלים). יוזמה זו היא מאמץ של הרשויות המקומיות להקל על העומס על שבילים צפופים שבהם צעדו למעלה מ-5 מיליון מבקרים ב-2019.

יוצאים מהערים הגדולות

התוכנית החדשה שהציע משרד התיירות כוללת צעד לחיזוק התשתיות – במיוחד חיזוק ציי האוטובוסים והמוניות – על מנת לקבל את פני התיירים ולהתמודד טוב יותר עם הצפיפות בערים הפופולריות. זאת מאחר שחברות המוניות בערים מסוימות נאבקות לעמוד בקצב הביקוש.

הר פוג'י יפן תיירים  (צילום: Wabi Sabi, shutterstock)
מיליוני תיירים עולים על הר פוג'י בכל שנה | צילום: Wabi Sabi, shutterstock

בנוסף לכך יופעלו קווי אוטובוס ישירים ליעדי תיירות פופולריים מתחנות מרכזיות במיוחד לתיירים. הצעה נוספת היא שינוי מחירי הנסיעה בהתאם לזמן כדי לתמרץ נסיעות שאינן בשעות השיא. המשרד גם מדגיש את החשיבות של הרחקת המבקרים ממוקדים מרכזיים כמו טוקיו וקיוטו לאזורים פחות מוכרים על מנת להפחית את ריכוזם.

התוכנית פירטה את המאמצים של 11 יעדי תיירות שייכנסו לבדיקה – מקומות כמו איזה-שימה (Ise-Shima) במחוז מיה (Mie) ומזרח הוקאידו (Hokkaido) – שנבחרו מוקדם יותר השנה כמקומות שבהם המבקרים יכולים לחוות טבע ואטרקציות ייחודיות אחרות שלא ניתן למצוא בערים הגדולות. בתחומים אלה מתכנן המשרד לתמוך בעיריות מקומיות בקידום חוויות ספציפיות כמו תיירות אתגרית באזורי הטבע או לינה בכפרים היסטוריים.