איך יודעים שאנחנו כבר בחודש אוקטובר? חוץ מהעובדה שחג רודף חג - רשימת השמות הפופולריים של ספטמבר כבר איתנו, וכמו כל חודש מבחינתנו מדובר בלא פחות מסיבה למסיבה. אז איך חוגגים? כמו שאנחנו אוהבים - עם רשימת עשרת השמות האהובים ביותר על גולשי mako בחודש ספטמבר החולף. אה, כן, ויש לנו גם חמישייה חדשה שכדאי לשים לב אליה יותר.

  1. אימרי
    אולי זה האיום שלנו מהפעם הקודמת, אבל אחרי אין-ספור חודשים במקום השני, כבש השם אימרי סוף-סוף כבש מחדש את ראש הטבלה. למי שעדיין לא הספיק להתעדכן - השם אימרי מגיע אלינו מהתנ"ך, שם הוא מופיע בספר דברי הימים א' ובספר נחמיה כשמו של אבי זכור, אחד מבוני החומה המחודשת של ירושלים. מקורו ככל הנראה בקיצור השם אמריהו.

  2. איתי
    מקור השם איתי הוא בתנ"ך שם נזכרים שתי דמויות שנקראות בשם זה. אחת מהן היא איתי הגִתי שמוזכר בספר שמואל ב' כמי שהלך אחרי דוד המלך והאמין בו, והשנייה איתי בן-ריבי – גם הוא אחד מגיבוריו של דוד המלך. יש הנותנים לשם איתי ראשי תיבות של "ארץ ישראל, תורת ישראל" וכן "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני". השם מדורג כבר כמה שנים ברציפות במקומות הראשונים בדירוג השמות שניתנו לזכרים יהודים.


  3. ארייה
    הופה הופה! איזו קפיצה של חמישה מקומות. אולי זה בזכות הכתבה שעשינו עליו? תרשו לנו לזקוף את זה לזכותנו, כי אין לנו יותר מדי זכויות חוץ מזה. השם אריָה מגיע אלינו מהשפה האיטלקית ופירושו אוויר לנשימה, שאיפה. כמו כן, בעולם המוזיקה אריה היא כינוי לחיבור שירי או שירת יחיד באופרה או באורטוריה, בליווי כלי. השם מזכיר מילה עברית קרובה מענף החקלאות, אֲרִיָּה, ופירושה הוא ליקוט ואיסוף של פירות, בעיקר תאנים (אָרָה תאנים, עשבים, דבש = קטף, אסף, תלש).
     
  4. לביא
    השם לביא מופיע בספר יחזקאל בתנ"ך כתיאור לגור אריות. הלביא מופיע גם בספר איוב כתיאור לבעל חיים חזק שמתפקד גם כסמלו של שבט יהודה.

  5. גאיה
    השם גאיה מגיע אלינו מהמיתולוגיה היוונית, שם הוא מופיע כשמה של אלת האדמה והארץ שהולידה את אל הים ואל המים, או כמו שמקובל לכנות אותה בעברית - "אמא אדמה". עוד משמעות לשם גאיה היא צורת הנקבה לשם גיא המתייחס לשטח צר בין הרים.

  6. ליה
    השם ליה מגיע מהשפה העברית והוא הלחם של המילים "לי" ו-"יה", כלומר האלוהים שלי או האלוהים בשבילי. השם ליה הוא גם כינוי לשם התנ"כי לאה, שמה של אחת מארבע האמהות של עם ישראל, אשתו של יעקב אבינו, אחותה של רחל אמנו ובתו של לבן הארמי.

  7. אופיר
    השם אופיר מוזכר בתנ"ך גם כאחד מצאצאיו של שם (בנו של נוח) המוזכר בספר דברי הימים וגם כשמה של ארץ ממנה יובאו לארץ ישראל זהב ואוצרות טבע על ידי עבדיהם של שלמה המלך ומלך צור. 


  8. אריאל
    השם אריאל מופיע בתנ"ך כאחד משמותיה של העיר ירושלים. כמו כן, השם מורכב מצירוף של המילים "אריה" ו-"אל", כלומר - העצמת האל וייחוס ערכים של אומץ, גבורה, שליטה וכוח.

  9. ליאם
    השם ליאם מגיע מהשפה האירית, בה הוא מהווה קיצור לשם "יוליאם" שפירושו לוחם חסון וחזק. גם בשפה העברית יש לשם ליאם משמעות: צירוף המילים "לי" ו"אם", כלומר - יש לי אמא.

  10. ריי
    לשם ריי יש כמה משמעויות שונות בשפות שונות. בשפה היפנית משמעותו היא קידה, בשפה הספרדית משמעותו היא מלך, ולפי הקבלה מדובר באחד משמותיו של האל וראשי תיבות של "רחמיך יקדמוני יום".

החמישייה: השמות שפספסתם וכדאי לשים אליהם לב

ואיך אפשר לסיים את הכתבה בלי הפינה בה אנו מסבים את תשומת לבכם לשמות פופולריים שאולי פספסתם בין מאות השמות במאגר השמות הגדול שלנו. והפעם לכבוד פתיחת השנה - עם חמישייה חגיגית במיוחד, מוכנים?

גורהשם גור מגיע מעולם החי, שם הוא מבטא צאצא צעיר של בעל חיים ממשפחת היונקים, שעדיין לא הגיע לבגרות ונמצא בתחילת חייו. פירוש נוסף לשם גור הוא - היזהר ("גור לך").

אלומההשם אלומה מוזכר בתנ"ך בספר בראשית כתיאור של צרור שיבולים (בין היתר בחלומותיהם של יוסף הצדיק ופרעה מלך מצרים). פירוש נוסף לשם אלומה הוא פס אור הנוצר מקרן של אור במרחב חשוך.

רויטלהשם רויטל מגיע מהשפה העברית והוא מהווה צירוף של המילים "רוי" ו"טל", כלומר - רוויה מטיפות טל, שנקראות גם רסיסי לילה. השם מגיע מעולם הטבע והמים.

אליאבהשם אליאב מופיע בתנ"ך כשמן של שתי דמויות - נשיא שבט זבולון אליאב בן ישי - האח הגדול של דוד המלך.

ירוןהשם ירון מגיע אלינו מהשפה העברית והוא נגזר מהשורש - ר.ו.ן, כלומר - שמחה ורינה בלשון עתיד.