שנת 2022 הייתה חתיכת שנה, עם בחירות, גלי קורונה שמסרבים לעזור, מזג אוויר משוגע ומה לא? אבל בדיוק בגלל זה היא מתלבשת לנו באופן מושלם על מצעד השמות השנתי ומספקת לנו עוד ים שמות וחידושים למילון השמות הגדול של mako. אז חוץ מזה שגם אנחנו התרחבנו עם שמות נוספים, אילו שמות לבנות הגיעו לרשימה הנחשקת ואילו שמות לבנים? ומה נשאר משנה שעברה? 20 הגדולים שלנו - ממש כאן לפניכם. 

במקום ה-20: אורי

(יוניסקס)

השם אורי יכול להיקרא בשתי משמעויות שונות. או במשמעות של אורי בן חור משבט יהודה -דמות תנ"כית ואביו של בצלאל, המוזכר בספר דברי הימים א'. משמעות נוספת היא - האור שלי, מה שמרמז על חיבור אישי של האדם עם המשפחה בכלל ועם הוריו בפרט.

אורי ששון בוכה (צילום: חדשות 12)
ששון מתרגש מדבריו של סמדג'ה | צילום: חדשות 12

במקום ה-19: אופיר

(יוניסקס)

עם ירידה של 3 קומות מהמצעד של שנה שעברה, השם אופיר מוזכר בתנ"ך גם כאחד מצאצאיו של שם (בנו של נוח) המוזכר בספר דברי הימים וגם כשמה של ארץ ממנה יובאו לארץ ישראל זהב ואוצרות טבע על ידי עבדיהם של שלמה המלך ומלך צור. 

אופיר אקוניס (תמונת AVI: מתוך היום בלילה, שידורי קשת)
אופיר אקוניס | תמונת AVI: מתוך היום בלילה, שידורי קשת

במקום ה-18: יובל

(יוניסקס)

עוד שם שספג ירידה משמעותית של 4 מקומות הוא השם יובל, אך עדיין הוא תופס את המקום ה-18 והמכובד. לשם יובל כמה פירושים שונים. השם יובל מוזכר בתנ"ך כבנם של למך ועדה שהמציא את הנגינה וכן ככינוי לשופר שעשוי מקרן איל. בשפה העברית משמעות השם יובל היא אפיק נחל שזורם לתוך נהר גדול ממנו. יובל, בניקוד אחר, מציין תקופת זמן, מחזור בן חמישים שנה.

יובל שמלא (צילום: ROCO)
צילום: ROCO

במקום ה-17: מיה

(בנות)

בשנה שעברה השם מאיה תפס את המקום ה-19, השנה הוא נעלם לגמרי מ-20 הגדולים ואת מקומו (עם קפיצה קלה של 2 מקומות) תפס השם מיה. לשם מיה כמה פירושים בשפות שונות. בשפה העברית השם מיה הוא ראשי תיבות של מלחמת יום הכיפורים. בשפה היפנית הפירוש למיה הוא מקדש או כנסייה, בשפה הספרדית פירוש השם מיה הוא - שלי.

במקום ה-16: ריי

 (בנים)

והנה מה שאנחנו קוראים לו צניחה חופשית, עם נחיתה של 12 מקומות למטה אבל עדיין ב-20 הגדולים, קבלו את ריי. לשם ריי יש כמה משמעויות שונות בשפות שונות. בשפה היפנית משמעותו היא קידה, בשפה הספרדית משמעותו היא מלך, ולפי הקבלה מדובר באחד משמותיו של האל וראשי תיבות של "רחמיך יקדמוני יום".

 

במקום ה-15: ארבל

(יוניסקס)

והנה גיחה חדשה של שם חדש לרשימה הנחשקת. השם ארבל מוכר בימינו כשמו של הר או מצוק בגליל התחתון שבצפון הארץ. בתקופת התנ"ך ובימי בית שני שכן על מצוק זה יישוב כהנים עם שם זהה.

במקום ה-14: נועם

(יוניסקס)

עוד שם שצנח 4 מקומות הוא השם נועם שמופיע בספר משלי בתנ"ך כביטוי לדרך התנהגות. הפירוש המילולי של השם הוא התנהגות נעימה, נינוחה ואדיבה. את השם נועם אפשר לכתוב גם בלי האות ו' - נעם.

במקום ה-13: עומר

(יוניסקס)

ואחרי כל כך הרבה צניחות, הגיע הזמן לקפיצה קלה של 2 מקומות משנה שעברה, לשם עומר. המקור לשם הוא מהתנ"ך, שם הוא מופיע ככינוי לקבוצת שיבולים שנקצרה ונכרכה יחדיו (אלומה). כמו כן, התקופה בין חג הפסח לחג השבועות נקראת ספירת העומר. עומר הוא גם שמו של יישוב ומועצה מקומית בדרום הארץ.

במקום ה-12: רומי

(בנות)

ועוד צניחה של 4 מקומות לשם רומי. המקור לשם הוא בספר חבקוק שבקובץ תרי עשר בתנ"ך, שם מופיעה המילה רום המתארת עליונות והתרוממות. השם רומי הוא הטיית שייכות של המילה "רום", כלומר - המרום שלי, ההצלחה שלי, העליונות שלי. רומי זו גם שמה של אחת מהמדינות הגדולות בעולם העתיק שהייתה קרויה על שם רומא, בירת איטליה והפכה לאימפריה.

במקום ה-11: ליאם

(יוניסקס)

עוד כניסה חדשה לרשימה נזקפת לזכות השם ליאם שמגיע מהשפה האירית, בה הוא מהווה קיצור לשם "יוליאם" שפירושו לוחם חסון וחזק. גם בשפה העברית יש לשם ליאם משמעות והוא מורכב מצירוף של המילים "לי" ו-"אם", כלומר - יש לי אמא.

במקום ה-10: דניאל

(יוניסקס)

והנה קפיצה משמעותית של 10 מקומות לשם דניאל שמגיע אלינו מהתנ"ך. למעשה, זהו שמו של הספר התשיעי בחלק הכתובים, אשר מתוארים בו החזיונות ותורת הנסתר של דניאל, יהודי חכם שהיה אחד מילדי האצולה היהודים שנלקחו לחצרו של נבוכדנצאר מלך בבל. דניאל היה ידוע בהיותו פותר חלומות מצטיין.

דניאל גרינברג מבקשת מהעוקבים לכבד את המרחב שלה ושל (צילום: מתוך אינסטגרם, Instagram)
צילום: מתוך אינסטגרם, Instagram

במקום ה-9: יהלי

(יוניסקס)

בשנה שעברה השם יהל תפס את המקום ה-18, השנה הוא עבר שינוי קל ליהלי וקפץ למקום ה-9. השם יהלי יכול להתפרש בשני מובנים. הראשון כנגזרת של השם "יהל": יהל לי, מפיץ האור שלי. המובן השני הוא צירוף של המילים "יה" ו-"לי", כלומר -האל למעני או האל שלי.

במקום ה-8: ארי

(בנים)

עוד קפיצה קלה של 3 מקומות ניתנת לשם ארי. המקור של השם הוא בתנ"ך שם הוא מוזכר כמלך החיות (אריה) וכסמל של שבט יהודה. הוא מוכר כבעל החיים השולט בטבע ומהווה סמל לכוח, למנהיגות ולעוצמה. האריה הוא גם מזל חודש אב בגלגל המזלות.

במקום ה-7: גאיה

(בנות)

השם גאיה נשאר באותו מקום מהשנה שעברה ומגיע אלינו מהמיתולוגיה היוונית, שם הוא מופיע כשמה של אלת האדמה והארץ שהולידה את אל הים ואל המים, או כמו שמקובל לכנות אותה בעברית - "אמא אדמה". עוד משמעות לשם גאיה היא צורת הנקבה לשם גיא המתייחס לשטח צר בין הרים.

במקום ה-6: ליה

(בנות)

והנה עוד שם שנשאר באותו המקום, השישי והמכובד - השם ליה מגיע מהשפה העברית והוא הלחם של המילים "לי" ו-"יה", כלומר האלוהים שלי או האלוהים בשבילי. השם ליה הוא גם כינוי לשם התנ"כי לאה, שמה של אחת מארבע האמהות של עם ישראל, אשתו של יעקב אבינו, אחותה של רחל אמנו ובתו של לבן הארמי.

במקום ה-5: נועה

(בנות)

קפיצה של 8 מקומות מגיעה לשם נועה. המקור של השם הוא בתנ"ך שם הוא מופיע כשמה של אחת מחמש בנות צלופחד שביקשו באופן חריג לרשת את נחלתו מכיוון שלא היו לו בנים. ניתן לכתוב את השם גם בכתיב חסר - נעה.

 

נועה קירל סילבסטר (צילום: instagram)
צילום: instagram

במקום ה-4: לביא

(בנים)

עוד קפיצה של 4 מקומות מגיעה לשם לביא, המופיע בספר יחזקאל בתנ"ך כתיאור לגור אריות. הלביא מופיע גם בספר איוב כתיאור לבעל חיים חזק שמתפקד גם כסמלו של שבט יהודה.

במקום ה-3: אריאל

(יוניסקס)

אחרי שלפני שנתיים אחז במקום ה-16 וקפץ בשנה שעברה למקום השלישי, הוא הצליח להוכיח שלא מדובר במקרה ושימש את המקום על הפודיום גם השנה. השם אריאל מופיע בתנ"ך כאחד משמותיה של העיר ירושלים. כמו כן, השם מורכב מצירוף של המילים "אריה" ו-"אל", כלומר - העצמת האל וייחוס ערכים של אומץ, גבורה, שליטה וכוח.

ובמקום ה-2: אימרי

(בנים)

מי שתפס את המקום הראשון במצעד השנתי של השנה שעברה, וברוב המצעדים החודשיים, פינה מקום לשם חדש והגיע השנה רק למקום השני. השם אימרי מגיע אלינו מהתנ"ך שם הוא מופיע בספר דברי הימים א' ובספר נחמיה כשמו של אבי זכור, אחד מבוני החומה המחודשת של ירושלים. משמעות השם בשפה העברית היא ציווי לגוף שני נקבה להגיד דבר מה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

במקום ה-1: איתי

(בנים)

והנה השם שעשה קפיצה של 4 מקומות, מהמקום החמישי למקום הראשון. מקור השם איתי הוא בתנ"ך שם נזכרים שתי דמויות שנקראות בשם זה. אחת מהן היא איתי הגתי שמוזכר בספר שמואל ב' כמי שהלך אחרי דוד המלך והאמין בו, והשנייה איתי בן-ריבי – גם הוא אחד מגיבוריו של דוד המלך.

יש הנותנים לשם איתי ראשי תיבות של "ארץ ישראל, תורת ישראל" וכן "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני". השם מדורג כבר כמה שנים ברציפות במקומות הראשונים בדירוג השמות שניתנו לזכרים יהודים.

איתי לוי
איתי לוי

 

בהריון או אחרי לידה? באפליקציית איזי ריכזו עבורך את כל המידע: