למרות הסגר הכולל שהטילה אירלנד: מסנני תוכן שעובדים במטה פייסבוק בבירה דבלין מדווחים כי נאסר עליהם להמשיך את עבודתם מהבית וכי הם מחויבים להגיע למשרדים. זאת, מאחר שחברת כוח האדם שדרכה הם מועסקים, CPL, הגדירה אותם כעובדים חיוניים. עובדים המשתייכים לקבוצות סיכון הוחרגו מההנחיות, אך אלה שמתגוררים עם אנשים בקבוצת סיכון מחויבים אף הם לנסוע למטה החברה.

כבר בחודש אוגוסט הכריזה פייסבוק שעובדיה יוכלו להמשיך בעבודה מרחוק עד יולי 2021. צוקרברג אף הגדיל לעשות והעניק 1,000 דולר לכל עובד לצורך שדרוג עמדת העבודה הביתית. יחד עם זאת, מסנני התוכן שנחשבים עובדי קבלן ומועסקים דרך חברות כוח אדם זכאים לתנאים סוציאליים נחותים במיוחד. "אנשים מרגישים שמנצלים אותם", אמר מסנן תוכנן אנונימי לעיתון הגרדיאן הבריטי. "פייסבוק מאפשרת כמעט לכל עובדיה לעבוד מהבית. ישנם אנשים שעובדים באותם הצוותים איתנו ויכולים לעבוד מהבית, ואנחנו לא", הוסיף.

עם התפרצות המגפה הצהירה פייסבוק כי חלק ממסנני התוכן חייבים להמשיך ולהגיע למטה החברה; זאת, מאחר שחלקם עוסקים בתכנים רגישים וגרפיים במיוחד, ביניהם סרטונים המתעדים טרור ופגיעה עצמית. בחברה הסבירו כי הם חוששים לבריאותם הנפשית של מסנני התוכן, אילו יצטרכו להתמודד עם תכנים כאלה בבידוד ובמסגרת ביתית.

עם תום הגל הראשון בחודש יולי החזירה חברת CPL את העובדים למשרדים. כעת, למרות שהממשלה הטילה סגר כללי שיימשך שישה שבועות ובמסגרתו רק עובדים חיוניים רשאים לנסוע לעבודה, גם מסנני התכנים חייבים להמשיך ולהגיע למשרד. חברת כוח האדם התחייבה בפני העובדים שהבניין ייסגר למשך 72 שעות בכל פעם שיתגלה חולה קורונה מאומת, אך עד כה התגלו שלושה מקרים והבניין המשיך לפעול כרגיל. "התפקיד שלכם הוא חיוני, והחברה הגיעה למסקנה שאינכם יכולים לבצע את עבודתכם מהבית", נמסר לעובדים.

"העובדים שלנו ממלאים תפקיד חשוב במיוחד ומוודאים שפייסבוק נשארת בטוחה לשימוש", נמסר מחברת CPL בתגובה לדברים. "העובדים תורמים לחברה בעבודתם ותפקידיהם נחשבים חיוניים. בריאותם ובטיחותם של עובדינו נמצאת בעדיפות עליונה ואנחנו בוחנים כל מקרה באופן פרטני. העובדים שלנו עובדים במשרדים ברמה הגבוהה ביותר, שפועלים בתפוסה של 25 אחוז כדי להבטיח את השמירה על תנאי הריחוק חברתי. אנחנו מספקים תחבורה פרטנית לעבודה ובחזרה ממנה, כך שהם לא נדרשים לנסוע בתחבורה ציבורית".

דובר מטעם פייסבוק אמר בתגובה לדברים: "לאורך משבר הקורונה עבדנו כדי להבטיח את שלומם של עובדינו ואת הבטיחות של הפלטפורמה שלנו. בחודשים האחרונים החלו השותפים שלנו להחזיר חלק ממסנני התכנים למשרדים, כדי לתמוך במאמצי הסינון של תכנים פוגעניים. סינון התכנים תוך שמירה על ביטחון העובדים תמיד עמד בראש מעייננו. מסנני תכנים שנמצאים בקבוצת סיכון ימשיכו לעבוד מהבית, ומקרים אחרים נבחנים באופן פרטני. אנחנו עובדים עם השותפים שלנו כדי לוודא שהנחיות הקורונה מיושמות, ושכל מקרי התחלואה המאומתים גם מדווחים לעובדים".

"התת-מודע סופג הכל, ואתה שופך אליו תוכן רדיואקטיבי" 

פייסבוק מעסיקה כיום כ-15,000 מסנני תוכן, רובם עובדי קבלן שפזורים בערים שונות בעולם, ובהן דבלין, אוסטין, ברלין ומנילה. בימים הראשונים לעבודתם, מסנני התכנים עוברים הכשרה קצרה הסוקרת את כללי הקהילה הפנימיים של פייסבוק. לפי תחקיר שפורסם לאחרונה "בניו יורקר", הם עובדים בזמנים לא סטנדרטיים כדי לגשר על הבדלי השעות, ונאלצים לצפות בשטף אינסופי של תכנים שכוללים גם אלימות קשה ופורנו ילדים. במועד העסקתם הם נדרשים לחתום על הסכמים דרקוניים שאוסרים עליהם לדבר על עבודתם. "אתה עובד עם חסך בשעות שינה. התת-מודע סופג הכל, ואתה שופך אליו את התוכן הכי רדיואקטיבי שאתה יכול לדמיין", אמר ל"ניו יורקר" מרטין הולצמייסטר, ארט דירקטור מברזיל שעבד כמסנן תכנים בברצלונה.

בפברואר האחרון פרסמנו ב-NEXTER את סיפורו של קליפורד ג'ודי, אז בן 47, ששימש כמסנן תכנים בפייסבוק והועסק דרך חברת כוח אדם. ג'ודי תבע את שתי החברות בטענה שהן לא מספקות תמיכה נפשית הולמת לאנשים שמתמודדים עם תוכן טראומטי; לדבריו, הוא צפה בשעות על גבי שעות של תכנים גרפיים כמו פורנוגרפיית ילדים, אונס וירי המוני. ג'ודי אף התייחס באופן ספציפי לסרטון קשה, שמתוקף עבודתו נאלץ לצפות בו מספר פעמים. מדובר בסרטון שבו ברנטון טרנט רצח 51 בני אדם במסגד בניו זילנד.

ג׳ודי ציין כי המשרה נשמעה לו "מעניינת", אך הוא לא היה מודע לזוועות שאליהן היה עתיד להיחשף. "אנחנו צופים בזה למחייתנו מדי יום – אנשים שנהרגים, נרצחים, נאנסים, מחוללים, מצולמים בסרטי סנאף ועוד. יש בפלטפורמה הזו סמים, רובים, גיוס טרוריסטים, סחר באנשים, זנות... זה פשוט מזעזע לראות את זה שוב ושוב ושוב. וככל שהווידאו הופך לוויראלי, זה לא כאילו שמוחקים את זה פעם אחת וזה נעלם - אנשים משתפים את זה, ובכל פעם שזה קורה אנחנו צריכים לראות את זה שוב".

מאז תביעתו של ג'ודי, המודעות לנושא גוברת והולכת. בחודש מאי הצטרפו אלפי מסננים לתביעה ייצוגית נגד פייסבוק, בטענה שעבודתם הביאה להתפרצותה של הפרעת דחק פוסט-טראומטית. פייסבוק שילמה להם פיצויים בגובה 52 מיליון דולר, ודובר מטעם פייסבוק הוסיף כי החברה מספקת כעת ייעוץ פסיכולוגי במקום, לצד קו חם שפועל מסביב לשעון.