האם יומתק עונשם של הישראלים שנידונו למוות בתאילנד? גורמים במשרד החוץ העריכו אמש כי יש סיכוי להמיר את העונש החמור לתקופת מאסר ממושכת.

בית משפט בתאילנד גזר עונש מוות, העונש החמור ביותר הקבוע בחוק המקומי, על שני ישראלים שהורשעו בסחר בסמים במדינה לפני כשנה. השניים, ולדימיר אגרוניק, בן 34, ואלון מכלוף, בן 37, נעצרו בדצמבר 2007 במסגרת מבצע משטרתי רחב היקף באזור הקוואסן בבנגקוק, כשבידיהם 23 אלף כדורי אקסטזי.

משרד החוץ אישר את הדברים. שגרירת ישראל בתאילנד מלווה את השניים, הזוכים לביקורים של אנשי השגרירות המנסים בשלב זה לשנות את רוע הגזירה ולנסות להמתיק את גזר הדין. "תאילנד היא מדינה ריבונית עם משפט ופסקי דין משלה, אבל בינתיים כל האופציות פתוחות", מסר דובר משרד החוץ.

כתבנו אודי סגל מוסיף כי משרד החוץ התחיל לפעול מול התאילנדים בניסיון לשנות את גזר הדין ולבדוק את האפשרויות העומדות בפני ישראל כדי למנוע את ביצועו. גורם במשרד החוץ מסר כי בכל מקרה יש שלב של ערעור לפני ביצוע גזר הדין. במקרה אחר בעבר, הערעור השפיע. שרת החוץ, ציפי לבני, התעדכנה גם היא במצב הישראלים בתאילנד, ולפי התשובות שהתקבלו מהתאילנדים תחליט כיצד לפעול בהמשך.

על פי כלי התקשורת בתאילנד, שני הישראלים הגיעו לתאילנד מאירופה, והם נעצרו לאחר שהתקבל מידע עליהם מהרשויות בארצות הברית. על פי תוכניותיהם של השניים, האקסטזי אמור היה להיות מופץ בארצות הברית, יפן, אוסטרליה וניו-זילנד.

"זה משפט לא צודק, כל הפרסומים לא נכונים" אמרה לחדשות 2 אחותו של אחד הנאשמים. "אחי לא נתפס עם סמים. ישראלי אחר נתפס ואמר שזה אח שלי". היא הוסיפה כי "שנה שלמה קיווינו שהוא ייצא מזה, אבל ידענו שאם הוא יורשע זה העונש. הופתענו מאוד שבסוף הוא באמת הורשע". לגבי תנאי הכליאה בתאילנד אמרה האחות כי "אם אנחנו לא דואגים לו לשתות - הוא לא שותה, אם אנחנו לא דואגים לא לאכול - הוא לא אוכל".

"המשפט התנהל במשך שלוש ישיבות, באחרונה שבהן גם צפיתי", סיפר לחדשות 2 אלכס אבידן, ישראלי המתגורר בתאילנד ומסייע רבות לישראלים במדינה. "לפי התרשמותי, לתביעה התאילנדית אין שום דבר מוצק כדי להרשיע אותם. הם לא נתפסו עם הסמים ביד".

"מדובר בעונש חריג למדי, למרות שעונש מוות בתאילנד קבוע בחוק", הוסיף אבידן, "תאילנד מנסה לאותת לעולם ולתיירים שייזהרו בנושא הסמים. שני הישראלים מתכוונים לערער כמובן, ויש להם ליווי צמוד מצד עורכי דין ישראלים ומקומיים".

"המשפחות סגרו את כל הטלפונים, גם בארץ וגם אחיו של אחד העצורים שנמצא כאן בבנגקוק", אמר אבידן, "אני מעדיף לא להתבטא בשם המשפחות".

העונשים הקבועים בחוק התאילנדי ביחס לשימוש וסחר בסמים הינם חמורים ביותר – ממאסר ממושך ועד גזר דין מוות עבור נאשמים בסחר והברחת סמים. לפני כשנתיים נעצר בתאילנד ישראלי כשבכליו חצי ק"ג קוקאין ונשפט לעונש מאסר ממושך. בעבר נשפט גם אזרח ישראלי למאסר עולם לאחר שברשותו נמצאו 40 כדורי אקסטזי.