חייל נדקר בשטחים. ארכיון (צילום: רויטרס)
חיילי צה"ל נכנסים לרצועה | צילום: רויטרס

אחרי שמונה ימים של הפצצות מהאוויר, מבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה נכנס לשלב השני - הפעולה הקרקעית. במשך כול הלילה פעלו חייי צה"ל בשטח רצועת עזה. 30 חיילים נפצעו בהיתקלות עם מחבלי החמאס. שניים מהם, קצין וחייל, באורח קשה. היתר נפצעו בדרגות פציעה שונות.

חיילי חי"ר וטנקים, מלווים במסוקים מהאוויר, נכנסו סמוך לשעה 19:00 לתוך שטח רצועת עזה והחלו במלחמה פנים אל פנים עם המחבלים. לפחות 30 הרוגים כבר סופרים בצד הפלסטיני מאז נכנסו הכוחות הקרקעיים.

אחר הצהריים החל צה"ל בירי ארטילרי לעבר שטחי שיגור קסאמים ברצועת עזה. שעות ספורות לאחר מכן ניתן האות, וכוחות הקרקע החלו את דרכם פנימה. עדי ראייה פלסטינים דיווחו על חילופי אש בין טנקים של צה"ל לאנשי הזרוע הצבאית של חמאס.

במקביל, החל צה"ל הערב בגיוס של אלפי חיילי מילואים לצורך תגבור הכוחות. לאלה עשויים להתווסף כבר בשעות ובימים הקרובים חיילי מילואים נוספים, לאחר שהקבינט אישר גיוס של עוד רבבות אנשי מילואים.

ההחלטה על תחילת הפעולה הקרקעית התקבלה ביום שישי, סמוך לשעה 14:00 בצהריים, לאחר דיון של ארבע שעות. "ועדת השרים החליטה להנחות את צה"ל להמשיך את ביצוע הפעולה נגד חמאס, ולעבור לשלב הכולל גם כניסה קרקעית לרצועת עזה", הסבירו בלשכת ראש הממשלה.

במשרד ראש הממשלה מגדירים את מטרות הפעולה הקרקעית כך: "להמשיך ולקדם את היעדים שקבעה הממשלה למבצע כולו, ובכלל זה פגיעה קשה בתשתית הטרור של החמאס ושינוי המציאות הביטחונית של תושבי הדרום לאורך זמן. בין היתר, מתוכננים כוחות צה"ל להשתלט על מרחבי שיגור מהם שוגרו במהלך השבועות והחודשים האחרונים רוב הטילים שפגעו בערים שדרות, אשקלון ואשדוד".

חיסולים מהאוויר

מוקדם יותר היום ביצע צה"ל ירי ארטילרי לעבר רצועת עזה, לראשונה מאז החל מבצע "עופרת יצוקה". תושבים בעזה דיווחו על הדי התפוצצויות חזקים במיוחד. במהלך השעות שקדמו לירי הזה הבוקר תקף צה"ל מהאוויר יותר מ-40 מטרות, יעדים ותשתיות של ארגון החמאס ברצועת עזה.

בין המטרות שהותקפו גם מתקן אימונים ואחסון אמצעי לחימה, מנהרה, משגר ערוך לשיגור רקטות קסאם ומרחבי שיגור. בנוסף הותקף מסגד ששימש מקום מסתור לטילים וכלי נשק.

בנוסף חוסל היום מהאוויר קצין במערך הקרקעי של חמאס, מוחמד מערוף, ופעיל נוסף בארגון. השניים נהרגו כשנסעו במכוניתם בדרום חאן יונס. כן נהרג היום מאש צה"ל מפקד בכיר בזרוע הצבאית של חמאס, אבו זכאריה אל-ג'מאל.

פאניקה בבניין באשדוד

במהלך היום המשיך ירי הרקטות והטילים לעבר העורף הישראלי. טיל גראד פגע פגיעה ישירה בבניין בן שמונה קומות באשדוד. שני בני אדם נפצעו קל מרסיסים. איגור, פרמדיק שהגיע למקום סיפר לחדשות 2"בתוך הבניין הייתה פאניקה, אנשים ברחו וצעקו. הלם טוטאלי. אם האזרחים לא היו מבצעים את הוראות פיקוד העורף האירוע היה מסתיים אחרת לגמרי".

רקטה נוספת נפלה ביישוב סמוך לאשקלון וגרמה נזק למבנה. רקטה אחרת פגעה ישירות בבית באשקלון וגרמה לדליקה בחורשה קטנה סמוך לבית. רקטות נוספות נפלו במהלך היום באזור קריית גת, באזור נתיבות, באזור שדרות ובמועצה האזורית אשכול.

בנאום טלוויזיוני מוקלט ששודר אמש בתחנות הטלוויזיה הערביות הזהיר יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, את חיילי צה"ל מכניסה קרקעית לרצועה. "מצפה להם גורל מר אם יחליטו על פלישה קרקעית", אמר. "יהיה להם שליט שני, שליט שלישי ושליט רביעי".

עופרת יצוקה - סיקור מיוחד

מצרים: "חמאס צריכה להפסיק את ירי הרקטות"

חאלד משעל מזהיר את צה"ל

חמאס: הפסקת אש - רק כשישראל תפסיק את האלימות

מובארק לישראל: הפסיקו את המתקפה על עזה

מתקפה קרקעית או הפסקת אש?