אור נוי- פרשן נולד (צילום: חדשות 2)
אור נוי | צילום: חדשות 2

כשאני רואה את התמונות מהדרום אני תוהה - איפה הייתם עד עכשיו? בפוליטיקה הישראלית הכול מונע על ידי אינטרסים ותו לא. גם התקיפה הזו בעזה היא בסך הכל העברת מסר מרגיע: "אנחנו פה, יש לכם על מי לסמוך". האמנם?

לי נראה דווקא שהמסר הוא: "אנחנו פה, אבל רק עד הבחירות". עובדה, למה חיכו עד עכשיו? איפה הם היו? הכול מתוזמן ומתוכנן מראש. לדעתי, המטרה של המבצע בעזה היא להסית את תשומת הלב הציבורית ממערכת הבחירות.

הרי אף אחד מאלה שהחליטו עליה ומתמודדים על ראשות הממשלה לא בטוח בצעדים האסטרטגיים שלהם. בקמפיין הזה – זה ניכר. אז אם אפשר להרוג שתי ציפורים במכה אחת - גם להכות בחמאס וגם להשהות את הקמפיין הפוליטי המקרטע, אז למה לא? אין דרך אחרת להסביר את תזמון הפעולה.

למה לי פוליטיקה עכשיו

היו צריכים לעשות את זה כבר מזמן, אבל כמו כל דבר במדינה, זה מעט מדי ומאוחר מדי. כל המתמודדים בבחירות לכנסת גילו רגישות ראויה והשהו את הקמפיינים באומרם: "בשעה זאת יש להפגין אחדות. זו לא העת לעסוק בפוליטיקה". המשפט הזה לא נשמע לכם מוכר? כן, המשפט הזה נאמר בדיוק לפני שלוש שנים, לאחר אשפוז שרון.

כמו אז, גם היום - הפוליטיקאים מנצלים מצב רגיש לקידום אינטרסים אישיים. השהיית הקמפיינים באה לדעתי, להשיג שתי מטרות:
1. להראות רגישות מזויפת, ואולי כך להשיג קולות.
2. תיקון הקמפיינים שעוד טרם תחילתם נראים מקרטעים.

אולמרט, לבני וברק. החליטו יחד (צילום: חדשות 2)
מלחמה למצלמות | צילום: חדשות 2

לי נראה שראש הממשלה אהוד אולמרט פועל באווירת סוף קורס. כאילו לא באמת אכפת לו. הוא מאותת לאהוד ברק ולציפי לבני: "אני לא אכפת לי, זו בעיה שלכם עכשיו". הפוליטיקאים בישראל הרי אלופי העולם בהצהרות.

מצלמות לקראת בחירות

מישהו ראה את אחד מחברי הכנסת מסיירים בדרום ומחבקים את התושבים, ולא בשלט רחוק? לא סיור בחירות, אלא סיור שלא למטרת קידום אישי. נראה את שר הרווחה או את שר הפנים עושים סיור מקיף במקלטים המוזנחים, וגם עושים משהו למען שיפור איכותם.

אני רואה כותרות בעיתונים כמו : "מתן וילנאי עבר לגור בשדרות ". כל הכבוד באמת, אבל אני מנחש שהיוזמה הברוכה הזו שלו לא תחזיק מעמד יותר משלושה-ארבעה ימים. ראיתי גם את השר אלי ישי מגיע להפגין הזדהות. אני מנחש שאילו לא היו שם מצלמות הוא לא היה מבקר. מצלמות זה תמיד טוב לקראת בחירות.

ראיתי קטעים מהדיון המיוחד בכנסת. נדף משם ריח חריף של דמגוגיה ותעמולה פוליטית זולה. המבצע הזה, המלחמה הזו, היא פוליטית לפחות כמו שהיא ביטחונית, אם לא יותר.

הדג מסריח מהראש

כשראיתי שראש הממשלה החרים את הדיון המיוחד בכנסת, זה רק המחיש לי עד כמה הוא כבר לא ממלא את תפקידו נאמנה. אז נכון - אתה מנווט, אתה קובע, אבל מראש ממשלה הייתי מצפה שיופיע לדיון חירום בכנסת, גם אם הוא מתנגד לו, כדי להציג את עמדתו ועמדת עמיתיו לניהול המערכה. במקום זאת הוא בחר להבריז ולהתנהג כמו אחרון חברי הכנסת.

טוב עשה הקבינט כשהחליט להמשיך במבצע. אם היו מסכימים להפוגה - היו נכנעים לטרור של החמאס ומאפשרים לו להכות בכל הכוח.

נקודה נוספת היא הדרך בה הלחימה מוצגת בעולם. מדוע מראים רק צד אחד באופן מגמתי? מדוע לא מראים גן ילדים בבאר שבע שנהרס? למה לא מראים ילדים שבמקום ללכת לבית הספר נמצאים במקלט מוזנח? שדרות מופגזת כבר שמונה שנים. מדוע את זה לא מראים ב-CNN?

החזירו את גלעד

אני רוצה גם להתייחס לכל אלה שאומרים כי "המבצע מסכן את גלעד שליט". איפה אתם חיים? גלעד לא נחטף אתמול, כבר שנתיים וחצי גלעד נמצא בסכנה מיידית יום יום. המבצע, זה מה שעלול לפגוע בו?

אם חמאס רוצים, כל עוד הוא בשבי, הם מבחינתם יכולים לעולל לו מה שהם רוצים עם לחימה או בלי לחימה. נכון שהאינטרס שלהם עכשיו זה לשמור עליו חי - אבל מי יודע מה מצבו. אם כבר רוצים להנחית על חמאס מכה אנושה עכשיו, צריך לנצל את האנדרלמוסיה בעזה ולעשות הכול כדי לשחררו ולהחזירו הביתה בלי להתחשב בדעת הקהל העולמית .

חיילים ומפקדים יקרים, אולי גלעד נמצא מתחת לאף שלכם? שווה בדיקה. העיקר שתנצלו את המבצע הזה כדי להחזיר אותו. זוהי חובתכם.

ושנדע רק שקט.