חירות אדגה, בת 27 מלוד, בסך הכול רצתה למצוא עבודה. אחרי תקופה ארוכה של חיפושי עבודה, אתמול היא קיבלה סוף סוף תשובה חיובית. בגן הילדים של חב"ד בעיר מחפשים גננת, ולה יש את הניסיון המתאים. שמחה ומאושרת, הלכה חירות לראיון העבודה.

אלא שראיון העבודה עם מנהלת הגן היה קצר למדי. "היא שאלה אותי מאיזו עדה אני", מספרת אדגה. "אמרתי לה שאני אתיופית. היא אמרה: 'אני מצטערת אבל האוכלוסייה פה קשה, הם לא מעוניינים'".

חירות המופתעת אמרה למנהלת שבשירות התעסוקה לא יאמינו לה שזו סיבת הסירוב. המנהלת לא התבלבלה וציידה אותה במכתב בו היא ציינה במפורש את סיבת אי ההתאמה: "האוכלוסייה שנמצאת במעון לא מעוניינת בעדה הנ"ל".

חירות החליטה לחזור אל גן הילדים ולהתעמת עם המנהלת, אבל אם של אחת הילדים שנכנסה בדיוק לגן החליטה לגבות דווקא את המנהלת. "את לא צריכה לקחת את זה באופן אישי", אמרה האם. "זה לא בגלל צבע העור, זה בגלל העדה".

חירות שומרת על קור רוח מול המילים הקשות, אבל מיד אחר כך היא כבר לא יכולה יותר להתאפק. "אני שייכת לפה. אחי הקטן לחם במלחמת לבנון, מה צריך יותר מזה?", שואלת חירות שעלתה לארץ לפני 25 שנה. "יש לי בן בן שנתיים ו-5 חודשים, אני לא מוכנה שאף אחד יתן לו להרגיש שהוא לא שייך".

דוחה את טענות המבקר. ישי (צילום: חדשות 2)
השר אלי ישי. "זה דבר אכזרי" | צילום: חדשות 2

שר התמ"ת אלי ישי ששמע את הסיפור בחדשות 2, הגיב בצורה חריפה ביותר: "זה דבר אכזרי ביותר. אני אלווה את הסיפור אישית אני קורא למשרד החינוך לעשות כל מה שהוא יכול - כולל הגשת כתב אישום".  

מעמותת פש"ר המפעילה את הגן נמסר בתגובה, כי מנהלת המעון לא היתה מוסמכת לכתוב דבר בשם העמותה. "למתלוננת הוצעה תעסוקה בשני מעונות אחרים בעיר ואף נקבעה פגישה איתה. לא היתה לעמותה כל כוונה להפלות את המתלוננת", כך נמסר.