יצחק הראל, מנכ"ל רכבת ישראל (צילום: תמר מצפי)
יצחק הראל - מסיים את תפקידו | צילום: תמר מצפי

מנכ"ל רכבת ישראל יצחק (חקי) הראל הודיע היום כי החליט לסיים את תפקידו לאחר 30 שנה בשירות הציבור. תקופת כהונתו של הראל כמנכ"ל הרכבת, התאפיינה בהישגים רבים, כשהדגש העיקרי בתקופת כהונתו של הראל, היו המהלכים שעשה על מנת להפוך את חברת רכבת ישראל מחברה ממשלתית לחברה עיסקית המכוונת שירות.

כזכור, בספטמבר האחרון נחשף ב"גלובס" כי בכוונת משרד התחבורה להחליף את הראל ולשכת השר הממונה אף החלה לחפש מחליף. בתקופת כהונתו של הראל, נחתם הסכם הפיתוח בהיקף של כ-30 מיליארד שקל, נחתם הסכם סובסידיה פורץ דרך אשר מטרתו להפוך את הרכבת מחברה תיפעולית לחברה מכוונת שירות, נחתם הסכם שכר אשר לא היה בתוקף משנת 2006, מומש הסכם פרישה והתייעלות, הוסדרו הדוחות הכספיים שלא נחתמו משנת 2004 וגירעון החברה צומצם באופן ניכר.

בנוסף, גיבש הראל תוכנית אסטרטגית לרכבת אשר אומצה ע"י הממשלה ותאפשר לרכבת להתנהל כחברה עסקית. כמו כן, התאפיינה תקופת כהונתו של הראל בטיפול נמרץ במקרי טוהר מידות, והוסדרו חריגות השכר בחברה.

הראל : "בימים אלה מסכמת חברת רכבת ישראל את פעילותה בשנת 2009. ניתוח הנתונים מצביע על נתוני צמיחה ושינוי מרשימים בכלל מרכיבי העשייה של החברה, אשר הינם פועל יוצא של מהלכי ניהול שונים שהובלתי, בתמיכה וסיוע של הנהלת החברה. בתקופה זו, צעדה חברת רכבת ישראל כברת דרך משמעותית, שינתה את פניה והפכה לחברה המנוהלת ברוח עסקית ומוכוונת שירות תוך הקפדה על סדרי מנהל תקינים.

כיום, אני יכול לציין בסיפוק כי היעדים אשר הצבתי עם תחילת כהונתי כמנכ"ל החברה הושגו ולפיכך, בימים אלה, בשעה שאני משלים כ-30 שנים בשרות הציבורי, אני מבקש לפנות להגשמת יעדים אישיים במגזר הפרטי. אני סמוך ובטוח כי היסודות שהונחו לניהול החברה יעמדו לזכותה גם בעתיד."

אמש ביקש מנכ"ל הראל משר התחבורה ישראל כץ להתפטר, לאחר כשנתיים וחצי בתפקידו. השר כ"ץ ביקש מהראל להישאר בתפקידו וזאת לנוכחי האתגרים הצפויים לרכבת ישראל בשנים הבאות. הראל הודה לשר אך אמר כי הוא נחוש לצאת לדרך חדשה.
הראל יפרוש מתפקידו בעוד שלושה חודשים, במאי, ועד אז סוכם כי ימשיך לפעול בשיתוף פעולה מלא עם השר ועם המשרד.

דירקטוריון רכבת ישראל מסר כי הוא מצר על הודעתו של מנכ"ל החברה, מר יצחק (חקי) הראל. דירקטוריון החברה סבור כי המנכ"ל ביצע עבודה טובה ויסודית והגדיר נורמות גבוהות של עבודת מטה תוך הגדרת יעדים בתחום השירות, דיוק רכבות, בטיחות ומינהל.

מנכ"ל הרכבת הציב את החברה על יסודות איתנים וקידם את הסכם השכר עם העובדים, חוזה הפיתוח עם המדינה והסכם הסובסידיה, יחד עם הישגים משמעותיים נוספים. יו"ר הדירקטוריון סבור כי על מנכ"ל החברה להישאר, לבסס את הישגיו ולהמשיך בתהליכי השיפור בחברה.

דירקטוריון רכבת ישראל מכבד את החלטתו של יצחק הראל ומאחל לו דרך צלחה בכל אשר יפנה. דירקטוריון החברה יקים בימים הקרובים ועדת איתור לבחירת מנכ"ל לחברת רכבת ישראל.