שרת החקלאות אורית נוקד, שנועדה הערב (חמישי) עם מנכ"ל קבוצת תנובה, אריק שור; מנכ"ל שטראוס ישראל, ציון בלס; ומנכ"ל טרה, ארן אלסנר, קראה לשלושת ראשי החברות לגלות רגישות לרחשי הציבור ולנהוג ביצירתיות ובאחריות תוך ריסון מחירים.

בפגישה, שבה השתתפו גם מנכ"ל מועצת החלב, שייקה דרורי, ויו"ר איגוד מגדלי הבקר, יעקב בכר, הבהירה שרת החקלאות כי היא תומכת בהחזרת הפיקוח על מוצרי חלב, תהליך שיתבצע בתיאום עם שר האוצר יובל שטייניץ.

הפגישה התקיימה על רקע מחאת הצרכנים כנגד יוקר מחירי המזון וההחלטה להטיל חרם צרכני על הקוטג'. "הקוטג' הוא סמל לתחושתם ולמחאתם של הצרכנים על יוקר המחירים של המוצרים השונים", אמרה השרה נוקד. ‏‏

ראשי החברות הבהירו לשרה כי אין בכוונתם להוריד מחירים. "היום זה הקוטג', מחר הגבינה ומחרתיים היוגורט. אין לזה סוף. משפדים אותנו, ואנחנו נושכים שפתיים", אמרו. ‏מנכ"לי חברות החלב טענו גם כי יש תחרות בשוק, וכי לטענה שאין תחרות בשוק "אין שחר". ‏

תנובה ושטראוס סירבו להגיב לידיעה. את תגובת טרה לא ניתן היה להשיג.

המאבק מתרחב: חרם גם על גבינה לבנה

חרם הקוטג' מתרחב: מובילי מחאת המחירים החליטו להקדים את צעדי המחאה, והודיעו כי הם ממליצים לצרכנים לקנות קוטג' וגבינה לבנה - רק אם המחיר שלהן לא יעלה 5 שקלים.

ראשי חרם הקוטג' טוענים כי הם ניצחו במאבק, ולראיה - מחיר הקוטג' לצרכן ירד, למרות שמדובר במבצעים זמניים בלבד ברשתות השיווק. לעמוד הפייסבוק הקורא לחרם על הקוטג' הצטרפו, נכון לשעה זו, למעלה מ-70 אלף ישראלים - ללא ספק הצלחה אדירה מבחינתם להעלות את הנושא לראש סדר היום הציבורי.

הקבוצה דנה גם באפשרות להכניס מוצרי מזון אחרים לחרם הצרכנים, אולם לפי שעה לא קיבלה החלטה בעניין, למעט כאמור ההמלצה לרכוש גבינה לבנה במחיר של עד 5 שקלים. "כפי שברור לכל בר דעת, הקוטג' הוא לא מהות המאבק, הוא רק סמל", אמר יצחק אלרוב, ממארגני החרם, במסיבת עיתונאים מאולתרת. "אנו מכריזים על חרם מיידי נכון להיום על הגבינה הלבנה, וזאת עד להוזלה משמעותית במחירה".

האם מחירי הקוטג' יוחזרו לפיקוח?

בינתיים, לקראת הדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בשבוע הבא במשבר במוצרי החלב, קובע דוח מיוחד כי החזרת מחירי הקוטג' לפיקוח לא תבטיח מחיר הוגן לצרכן - כך פורסם לראשונה בחדשות 2 באינטרנט.

ועדת הכלכלה, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, אמורה לקיים ביום ראשון דיון מיוחד בנושא "בחינה של החזרת הפיקוח על מוצרי החלב". דוח של מרכז המחקר והמידע בכנסת, שהוכן לקראת הדיון והגיע לידי חדשות 2, קובע כי הטלת פיקוח על מחירים ובין היתר החזרת מחיר הקוטג' לפיקוח , אינה הדרך היעילה ביותר להבטיח את המחירים בהשוואה לדרכים אחרות, כגון רפורמות להגברת התחרותיות במשק.

מהנתונים במחקר עולה כי בשנים האחרונות עלו בשיעור ניכר חלק ממחירי המוצרים שנמצאים בפיקוח ע, כגון החמאה שמחירה מאז 2005 עלה בלמעלה מ-39% .

עוד עולה מהמחקר, כי פיקוח על מחירים מביא להקטנת ההיצע של המוצרים ולפגיעה בשירות שניתן ללקוחות או בעלויות הייצור, דבר שעשוי להביא לעליות מחירים. כיום נמצאים בפיקוח חלב 3% ו-1% בקרטון ובשקית, גבינות צהובות, חמאה ושמנת חמוצה. הקוטג', כזכור, יצא מפיקוח בשנת 2006 ומאז עלה מחירו בכ-60%.

מכירות הקוטג' בירידה ברשתות השיווק

חודש למהפכת הקוטג' (צילום: דניאל נחמיה, חדשות 2)
חרם הפייסבוק עובד | צילום: דניאל נחמיה, חדשות 2

למרות הדיווחים על עלייה במכירות, נראה שמחאת המחירים וחרם הקוטג' עושים את שלהם - והמכירות ברשתות השיווק כבר בירידה.

בדיקה ברשתות השיווק המהוות 60% משוק המזון בישראל מעלה כי מכירות הקוטג' לא עלו משמעותית, ובחלק מרשתות השיווק חלה ירידה במכירות הקוטג'. גם ברשתות שבהן מסתמנת מגמת עלייה, מדובר בעלייה במכר הכמותי ולא במכר הכספי.

במסגרת הבדיקה שערך "גלובס" לגבי שיעורי הירידה או העלייה במכירת הקוטג' לפי כל רשת, נראה כי גם המכירות הכמותיות רשמו עלייה חד-ספרתית בלבד, אם בכלל, וכי כלל המכירות נותרו ללא שינוי וייתכן שאף רשמו ירידה בשל המבצעים החדים שבהן פתחו רשתות השיווק.

קמעונאים בכירים בענף מעריכים כי מכירות הקוטג' אף רשמו ירידה חדה במינימרקטים הפרטיים המהווים כ-10% מהשוק.
 
גם ברשת מחסני כמעט חינם, שהורידו את מחיר הקוטג' ל-4.5 שקל, מודים כי המכירות הכספיות לא עלו כלל. "בפדיון הכספי לא עלינו במכירות אלא רק בכמות בגלל הורדת המחיר ל-4.5 שקל", אומר עדי צים, מבעלי הרשת.

קמעונאי אחר בשוק אמר: "ביום שלישי הייתה ירידה של 10%-15%. אתמול ביום רביעי, בהשוואת המכירות רביעי מול רביעי, הייתה ירידה בין 25%-50%, תלוי במותג. המכירות של קוטג' תנובה ירדו ב-33%, מכירות קוטג' שטראוס ירדו בקרוב ל-50% ומכירות קוטג' טרה ירדו ב-25%. הכל חרטא, כל מי שאומר אחרת מקשקש".
קמעונאי נוסף אמר כי אצלו ברשת נרשמה ירידה חדה של 34% בממוצע במכירות הקוטג'.

המחאה בפייסבוק צוברת תאוצה

בתוך כך, מחאת הצרכנים בפייסבוק תופסת תאוצה: כ-70 אלף איש כבר הצטרפו לקבוצה שנפתחה בפייסבוק, הקוראת להחרים את הקוטג' למשך כל חודש יולי. זאת, לעומת כ-34 אלף איש לפני כיממה.

הקהילה נוסדה ביוזמה של יצחק אלרוב, שהחליט להרים את הכפפה שזרקו מאות טוקבסקיסטים ואשר קראו להתארגן למחאה צרכנית, וזאת בעקבות סדרת הכתבות על יוקר מחירי המזון בישראל. נזכיר כי ‏מחיר הקוטג' נסק לאחרונה לכמעט 8 שקלים, והוא רק חוליה אחת בשרשרת של מוצרי מזון שמחירם נסק בשל היעדר פיקוח.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

סערה בגביע קוטג' - סיקור מיוחד:

אחרי הקוטג': חרם גם על גבינה לבנה

דוח של הכנסת: "פיקוח על מחיר הקוטג' לא יעזור"

החרם עובד: ירידה במכירות הקוטג'

ישי: לחקור תיאום מחירים בקוטג'

אלמנת ממציא הקוטג': הוא היה מצטרף לחרם

בדיקה: קוטג' בלונדון - 3 שקלים בלבד

מחיר הקוטג' יירד? שטייניץ יתיר ייבוא נוסף של מוצרי חלב

הוזלת מחירים בעקבות מחאת הקוטג'