האם המחירים באמת ירדו? (צילום: חדשות 2)
האם המחירים באמת ירדו? | צילום: חדשות 2

האם מחירי המזון והצריכה לחג הפסח ירדו או שמדובר בתרגיל יחסי ציבור של משרד האוצר? בסוף השבוע האחרון הודיע שר האוצר משה כחלון כי סיכם עם רשתות השיווק על הורדת מחירים לחג הפסח. אלא שבדיקה מעמיקה מגלה שספק גדול אם מחירי סל הקניות יפתיעו מישהו.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

ההודעה כללה טבלת מחירים של 15 מוצרים עם מחירם בראש השנה האחרון, לעומת המחיר שעליו סוכם כעת עם רשתות השיווק. "גלובס" בדק ומצא באמצעות אתר "פרייסז" כי המחירים שהזכיר משרד האוצר מראש השנה גבוהים בעשרות עד מאות אחוזים מהמחירים שהיו בפועל. כך, בזמן שהאוצר טען ששמן זית נמכר בראש השנה ב-45 שקלים, ברשתות הדיסקאונט המחיר היה 24.90-40.3 שקלים בלבד. לפיכך, הטווח שקבע האוצר לפסח, קרי 28-40 שקל אינו מהווה כלל הורדה במחיר. בנוסף, גם לפני חודש נמכר שמן זית ברשתות ב-25-28 שקלים.

כחלון. לאן נעלמו הנתונים? (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90, חדשות)
תרגיל ביחסי ציבור? | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90, חדשות

מוצר נוסף שבו נקב משרד האוצר הוא אפונה קפואה. לטענתו, המחיר בראש השנה היה 12-19 שקלים, אך בפועל ברשתות הדיסקאונט היה ניתן לרכוש אפונה לראש השנה גם ב-6.9 שקלים. גם במקרה זה אין בטווח שקבע האוצר לחג הפסח, העומד על 7-12 שקל, כל הוזלה לצרכן. לדברי קמעונאי, האפונה הקפואה היא "קורבן" קבוע שמעלים היצרנים ורשתות השיווק לקראת החגים, וגם אפונה של "סנפרוסט" נמכרת בחגים בשגרה במחיר של 9.9 שקלים.

דוגמאות בולטות נוספות ניתן לראות בקטגוריית הירקות. במשרד האוצר טוענים כי בראש השנה נמכר קילוגרם כרוב לבן ב-7-9 שקלים, אך ברשתות הדיסקאונט המחיר היה 2.2-3.2 שקלים בלבד לקילוגרם - כך שהמחיר שמשרד האוצר מציג גבוה בפועל ב-218%.