"לחלק ערכות לכלל הציבור" (צילום: רויטרס)
"לחלק ערכות לכלל הציבור" | צילום: רויטרס

התקיפה בסוריה אולי נדחתה, אבל יש מי שעדיין מודאג: ח"כ נחמן שי (העבודה) והחזית להגנת הציבור עתרו היום (ג') לבג"ץ בדרישה להורות לממשלה לייצר באופן מיידי מסכות אב"כ ולחלקן ל-40% מהציבור שלא קיבל ערכות מגן עד עתה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

העותרים דורשים, באמצעות עו"ד חנוך ארליך, לספק לכל אזרחי ישראל ותושביה, באופן שוויוני ולא מפלה, ציוד להתגוננות מפני התקפה בנשק כימי - זאת, נוכח האיומים מכיוון סוריה, לאור כוונתו של נשיא ארה"ב ברק אובמה לתקוף את מוקדי הנשק הכימי וכוחותיו הצבאיים של המשטר הסורי שבשליטת בשאר אסד.

"מדינת ישראל מצויה בפני איומים קיומיים קבועים", נכתב בעתירה. "אחד מהם הוא איום מפני תקיפה בנשק כימי. נושא הצטיידות הציבור כולו בערכות מגן חוזר ונשנה בשיח הציבורי ובהחלטות הממשלה. כיום, לאור רגישותו של המצב הביטחוני, שוב מתבררת אזלת ידה של הרשות המבצעת בטיפול בנושא, היעדר יד מכוונת, אפליה בוטה ביחס לחלקים נרחבים באוכלוסייה וחוסר סבירות קיצוני בהתנהלות", ציינו העותרים בנוסף.

העותרים טוענים: הרשויות הודו שלפיקוד העורף אין די ערכות

עתר לבג"צ. ח"כ שי (צילום: חדשות 2)
עתר לבג"צ. ח"כ שי | צילום: חדשות 2

העותרים מציינים כי ביולי 2009 הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו לקיים דיון בקבינט הביטחוני בשאלת "הפער בין מלאי ערכות המגן הקיים לבין המלאי הרצוי". כחצי שנה לאחר מכן, החליט הקבינט המדיני-ביטחוני לרשום לפניו את הכוונה לצייד את כל אזרחי ישראל במסכות אב"כ (ערכות מגן) ביעד זמן של שנתיים וחצי. "הרשויות עצמן הודו כי 40% מכלל הציבור אינם מצוידים בערכות מגן, וכי ממילא אין בידי פיקוד העורף די ערכות שיספיקו לאותו חלק באוכלוסייה", הדגישו העותרים.

ערב פרוץ מלחמת המפרץ בשנת 1991, קיים בג"ץ דיון בעתירה דומה, שעניינה אפלייתם של התושבים הפלסטינים ביהודה ושומרון בקבלת ערכות מגן. השופטים דחו אז את עמדת המדינה והורו לחלק ערכות מגן לכלל האזרחים והתושבים בתחומי ישראל והשטחים במהירות האפשרית. "בא-כוח המדינה חזר וטען לפנינו כי דין העתירה להידחות, שכן היא כרוכה בשיקולים ביטחוניים, צבאיים ומדיניים, שאינם שפיטים", כתבו אז שופטי בג"ץ. "טענה זו עלינו לדחות. טענת אפליה היא תמיד שפיטה. חוסר שוויון הוא תמיד שפיט. אין כל צורך במומחיות מיוחדת כדי לדעת, כי הכול שווים בפני החוק".