אילוסטרציה (צילום: חדשות 2)
בג"ץ דחה את העתירה. אוטובוסים לא יפעלו ב | צילום: חדשות 2

בג"ץ מחק היום (שני) את העתירה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת, לאחר שהשופט ניל הנדל המליץ למשוך את העתירה תוך רמיזה שאין עילה להתערבות בעתירה זו. העתירה הוגשה על ידי אזרחים פרטיים, בשיתוף עם התנועה הרפורמית, ישראל חופשית, ח"כ תמר זנדברג ועמותת חדו"ש. בשבוע שעבר הבהירה המדינה בתגובתה לעתירה כי "אוטובוסים בשבת אינם נחוצים" והטילה את האחריות להוכחת הנחיצות על העותרים.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

השופטים דחו את העתירה מפני שהעותרים אינם מייצגים חברה כלשהי המעוניינת לפעול בשבת או קו מסוים. בדיון בעתירה המדינה הציגה את עמדתה כי במישור המשפטי הסדר מתן הרישיונות לנסיעה בשבת מבוסס על איסור עקרוני לתת רישיון. "האיסור מבוסס על הוראת המחוקק שלפיה על השר להתחשב ככל שניתן במסורת ישראל בכל הנוגע לתנועת כלי רכב בשבת", נאמר.

המדינה הוסיפה כי "מתן רישיונות לנסיעה בשבת במקרים ספורים המפורטים בתקנות הוא חריג, ומשכך הפרשנות של העותרים אינה מדויקת".

בית המשפט העליון בירושלים, ארכיון (צילום: פלאש 90, יוסי זמיר, חדשות)
בית המשפט העליון, ארכיון | צילום: פלאש 90, יוסי זמיר, חדשות

בתגובה להחלטת בג"ץ אמר עו"ד שגיא אגמון, סמנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון כי "צר לנו שבג"ץ, למרות שהבין את הצורך החיוני בתחבורה ציבורית בשבת לחלקים גדולים בציבור, קיבל את עמדת משרד התחבורה ובחר שלא לדון בעתירה לגופה מטעמים טכניים. משרד התחבורה הוכיח פעם נוספת כי בשל לחץ החרדים הוא מוכן להקריב את צרכיהם של רוב תושבי המדינה, ולהתעלם מרצון הציבור כפי שהוא מתבטא בסקרים שערכה חדו"ש לאורך השנים".

כזכור, בתחילת אוגוסט, חשפה חדו"ש נתונים מסקר דעת קהל שערכה בנושא בוועדת המשנה לענייני תחבורה ציבורית בכנסת. על פי ממצאי הסקר שערך מכון סמית, 73% מהציבור היהודי בישראל תומכים בקיומה של תחבורה ציבורית בהיקף מלא (28%) או מוגבל (45%) בשבתות וחגים. בין התומכים גם רוב למצביעי מפלגות הקואליציה האזרחיות.