השופט פסק: הרווח מהחיסון גדול מהסיכון (צילום: חדשות 2)
אילוסטרציה | צילום: חדשות 2

ירידה בתלונות על שופטים - שרובן לא מוצדקות: כך עולה מדוח נציב תלונות הציבור על שופטים, השופט בדימוס אליעזר ריבלין, שהוגש היום (ראשון). הדוח, העוסק בתלונות על שופטים ובתי משפט שהתקבלו בשנת 2014, מראה כי מתוך קרוב ל-800 תלונות רק 55 נמצאו מוצדקות, והיתר נסגרו או לא נבדקו מכיוון שלא עמדו בדרישות.

לקריאת הדוח המלא לחצו כאן

בדוח, שהוגש לנשיאת בית המשפט העליון מרים נאור ומנהל בית המשפט, נכתב כי בשנת 2014 התקבלו 794 תלונות בנציבות, ולגבי רובן גם ניתנו החלטות. רק 55 תלונות, שהן כ-7% מכלל ההחלטות, נמצאו מוצדקות על ידי הנציב.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

על פי הנתונים, בכל חודש הוגשו 66 תלונות – ירידה לעומת 2013, בה הוגשו 73 תלונות בכל חודש. זמן הבירור הממוצע של כל תלונה בנציבות עמד על קצת יותר מחודשיים – 68 ימים. 105 תלונות שהוגשו בשנה החולפת טרם נבדקו.

אליעזר ריבלין (צילום: ויקיפדיה)
השופט אליעזר ריבלין | צילום: ויקיפדיה

ממשפט ראווה - לתלונות קטנוניות

ועל מה הציבור הכי התלונן? רוב התלונות הוגשו על ידי עדים, מתלוננים וקורבנות עבירה – בהם גם אסירים. בין השאר התלוננו אנשי הציבור על התנהגות לא ראויה של השופטים כמו הרמת קול, מילים פוגעניות, זלזול, חוסר סבלנות וחוסר אובייקטיביות. כמו כן, עשרות תלונות הוגשו על עיכוב במתן החלטות והתמשכות התיקים, כמו גם דחיות רבות במועדי הדיונים.

מתוך 55 התלונות שנמצאו מוצדקות, 24 עסקו בבית משפט השלום ו-12 בבית הדין הרבני. במקום השלישי בהיקף התלונות המוצדקות נמצא בית הדין לענייני משפחה, עם שמונה תלונות.

איך יפסקו השופטים? (צילום: ariadna de raadt, Shutterstock)
"לא אמרתי שאת זונה, רק שאלתי". אילוסטרצי | צילום: ariadna de raadt, Shutterstock

השופט בדימוס ריבלין ציין כי 42% מההחלטות המוצדקות עסקו בהתמשכות ההליך, 27% בהתנהגות בלתי ראויה של שופט, 24% בליקויים בהליך המשפט ו-7% בפגיעה בעיקרי הצדק. בנציבות הדגישו כי מדובר בירידה מנתוני 2013, ו-11 מהתלונות שהוגשו אף הוגדרו "קטנוניות וקנטרניות".

אחד המקרים המדאיגים שצוינו בדוח התרחש בבית משפט לתעבורה, כאשר אחד השופטים כעס על החלטת עורך הדין לטעון כי מרשו חף מפשע. השופט איים על עורך הדין שאם לא יודה, הדיון יהפוך ל"משפט ראווה" שנועד להרתיע אחרים – וזאת עוד לפני שמיעת העדויות בתיק. הדוח נזף בשופט, אך לא ציין צעדים כלשהם כנגדו.

מקרה חמור אחר שצוין בדוח עלה לכותרות לפני כשנה, כאשר שופט בבית משפט השלום בתיק פנה לאישה ושאל אותה: "את זונה? לא, סתם רציתי לדעת, לא, אני סתם שאלתי את השאלה לא אמרתי שאת זונה". השופט, ישעיהו טישלר, פרש זמן קצר לאחר המקרה ובשל כך נעצר הטיפול בתלונה.

מרים נאור (צילום: חדשות 2)
תעיין בממצאי הדוח. הנשיאה נאור | צילום: חדשות 2

"שופט צריך לברור את מילותיו"

במקרה אחר לעגה שופטת בבית דין לענייני עבודה לאחת הנוכחות, שלדבריה שוחחה במהלך הדיון. על פי התלונה, השופטת אמרה כי המתלוננת "בצהלולים סילסלה בלשונה כאילו היינו בחתונה", ובעקבות הדברים האישה יצאה מהאולם בוכה ונסערת. במקרה אחר, בבית המשפט לענייני משפחה, איימה שופטת על מתלוננת כי "תעלה אותה על טיל".

בתלונה נוספת שהוגשה - והתגלתה כמוצדקת - שופט בבית משפט לענייני משפחה לחץ לפשרה, ואמר על עורכת הדין של אחד הצדדים: "יש עורכי דין שהסיוע המשפטי לא צריך לעבוד איתם. אני גם אדאג להגיד להם שלא יעבדו עם עורכי דין כמוך". למרשתה של עורכת הדין אמר באנגלית: "יש לך עורכת דין גרועה מאוד, היא לא בשבילך".

הנציב נזף בשופטים שחרגו מהנורמות המקובלות: "שופט היושב בדין צריך שיברור את מילותיו היטב ויהרהר בלבו, אם להשמיע אמירות שפר, קודם שהן יוצאות מפיו. את אשר חשב בליבו, אין יושבי האולם יודעים. את שיצא מפיו – הכל שומעים. השופט נדרש תמיד לנהוג בתבונה, בזהירות ובשיקול דעת".