עובדי חברת החשמל עמלים בסופה, השבוע (צילום: חדשות 2)
עובדי חברת החשמל עמלים בסופה, השבוע | צילום: חדשות 2

מדוע חיכו רבבות זמן כה רב בירושלים וסביבותיה עד לחזרת זרם החשמל? במהודרה המרכזית נחשפו הערב (ב') מכתבים בין עובדים בחברה להנהלה, שמהם עולה כי התקלות אותרו באיחור רב בגלל בעיה במערכת DMS שנרכשה לפני כעשור ואמורה הייתה לאתר תקלות חשמל במתח גבוה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

במהלך השנה האחרונה התלוננו מספר מפקחים בחברה להנהלה על המערכת שעלתה חצי מיליארד שקלים אך לא תפקדה בצורה ראויה. המפקחים טענו שיש בה תקלות בטיחותיות והיא אינה מסמנת בדיוק את קווי המתח שנפלו אלא קווים אחרים. כמו כן, טענו כי זמני ההשהייה של המערכת ארוכים.

קטע מהמכתב (צילום: חחדשות 2)
קטע מהמכתב | צילום: חחדשות 2

כך כתב מנהל מחוז הדרום למשנה למנכ"ל החברה במסמך שהגיע לידי חדשות 2: "מאז הפעלת המערכת מתרחשות תקלות בטיחותיות שעדיין לא הגיעו לפתרונן". לפני כארבעה חודשים בלבד נכתב במסמך אחר שנשלח להנהלת החברה כי קיים במערכת "חיווי בהשהייה של זמן רב", וציינו כי ישנה "קפיאת מערכת".

לטענתם, התקלה יוצרת אי אמון בין העובדים בשטח לבין הפיקוח, והיא זו שגורמת לזמני ההמתנה הארוכים. הם טוענים כי אי אפשר לאתר דרך המערכת את מיקום התקלה הספציפית, ולפיכך צריך לשלוח צוות שיבדוק את הנושא והדבר עלול לקחת זמן רב.

התקלה גורמת לזמני ההמתנה הארוכים (צילום: חדשות 2)
התקלה גורמת לזמני ההמתנה הארוכים | צילום: חדשות 2

"במצב של ריבוי הפרעות", ניבא אחד הדוחות, "לא ניתן לעקוב אחרי הקווים המזינים בו זמנית, כיוון שכל הקווים נצבעים בלבן. מדובר במצב מסוכן בהחזרת מתח לקטעים שחלקם בהפרעה".

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "המערכת היא דווקא זו שהצלילה מנפגעים רבים בסופה. המצב יכול היה להיות הרבה יותר גרוע וחמור. החברה עסוקה כעת בהחזרת חשמל לכל הלקוחות המנותקים, ולאחר מכן תעביר דיווח מסודר בעניין".