תא הנוסעים הקיים ב-767 (צילום: יונתן בייסקי)
המטוס מבפנים: אין מסכים אישיים | צילום: יונתן בייסקי

השבוע נחתה בנתב"ג התוספת החדשה לצי מטוסי אל-על: בואינג 767 שיוצר לפני 13 שנה, וחברת התעופה הגדולה בישראל תהיה החברה הרביעית שתפעיל אותו מאז שנבנה בשנת 1998. מדובר בדגם מיושן שייצורו הופסק. למרות זאת, כל מטוסי אל-על בקטגוריה משתייכים לדגם זה, והמטוס בן ה-13 הוא החדש מכולם, זולת מטוס אחד. תוכנית הצטיידות למטוסים חדשים - לא נראית באופק.

בחודש שעבר בוצעה טיסת הבכורה במטוס החדש של בואינג, ה-787 המכונה "דרימליינר", המציע חלונות גדולים, מערכת מיזוג חדשה, תאורה ידידותית ומערכות בידור מתקדמות. מתי נוסעי אל-על יהנו מהמטוס החדש? לא בעתיד הקרוב.

הדרימליינר הוא מטוס בקטגוריית טווח וגודל בינוני, ואמור להחליף את ה-767, מטוס מיושן שמצוי באותה קטגוריה ומופעל בידי אל-על משנת 1983. בעוד שחברות רבות הזמינו למעלה מ-800 מטוסי דרימליינר חדשים אל-על מעדיפה דווקא לקנות מטוסים משומשים של הדגם הישן, אותו הדרימליינר אמור להחליף, בלי תוכנית להחליפם בעתיד הנראה לעין. הזמנה לדרימליינר בוטלה בשנת 2006.

גילם של שאר מטוסי ה-767: בין 21 ל-11 שנים

התוספת החדשה הוא אחד ממטוסי ה-767 הצעירים ביותר שאל-על תפעיל. גילם של שאר המטוסים נע בין 21 ל- 11 שנים. כל התוספות האחרונות לצי היו של מטוסים משומשים, משנות ייצור 1990 עד 2000. המטוסים הם חוויה מאכזבת לנוסע: אין בהם מסכים אישיים, מערכות המיזוג והתאורה שלהם מיושנות והם איטיים יותר בהשוואה למטוסים אחרים (כמו ה-777). כמה זמן הם ישרתו בצי? לא ידוע, אבל בהתחשב בעובדה שאל-על הוציאה משירות רק בחודש שעבר את שני ה-767 ארוכי הטווח הראשונים, אחרי לא פחות מ-27 שנים בשירות, כנראה שלא מעט זמן.

המטוס נוחת בנתב"ג, השבוע

מטוסי ה-767 מופעלים בין השאר בקווים לבנגקוק, בייג'ינג, טורונטו, יוהנסבורג וכמה מיעדי אירופה. כדאי לציין כי המתחרה העיקרית של אל-על בקו הפופולארי לבנגקוק, רויאל ג'ורדניאן, מפעילה מעמאן מטוס A330 חדש ויש לה הזמנה למטוסי 787 חדשים. חברות שלרוב מציעות מחירים נמוכים יותר מאל-על בטיסות לתאילנד, אירוסוויט ואוזבקיסטן אירוויז, מפעילות בדיוק את אותו מטוס לבנגקוק - בואינג 767. חברות אחרות המפעילות 767 בישראל הן בריטיש אירוויז ללונדון ואייר קנדה לטורונטו, אך הן מפעילות מסכים אישיים במטוסיהם, בניגוד לאל-על.

גם בקטגוריה הגדולה יותר אל-על לא עומדת בקצב: התוספות האחרונות לצי הג'מבו, בואינג 747, היו של שני מטוסים משומשים שנבנו בשנות ה-90 אשר התווספו למטוסים הקיימים שנבנו גם הם בתקופה זו, ולא הוזמנו מטוסים מהדגם החדש של המטוס, 748. יש לציין כי דווקא בטיסות הקצרות לאילת ולאירופה אל-על מפעילה מטוסי 737 קטנים וחדשים יחסית, שנבנו משנת 1999 ואילך. מטוסי 757 ישנים המופעלים בקווים אלו יוחלפו על ידי מטוסי 737 חדשים החל משנת 2012.

המתחרה: 767 של אל-על (צילום: יונתן בייסקי)
767 של אל-על | צילום: יונתן בייסקי

מחברת אל-על נמסר בתגובה: "אל על החלה לנקוט בשורת צעדי התייעלות ביניהם, הוצאת מטוסים ישנים ולא חסכוניים משרות והחלפתם במטוסים חדשים".

"מדובר בהמשך למדיניותה של אל על להצעיר את צי המטוסים. במסגרת זו הוחלט לאחרונה להוציא משימוש מטוסים ותיקים מדגם 767 ו-757 אשר שירתו את החברה ונוסעיה במשך שנים ארוכות ולהציע מטוסים חדישים יותר ללקוחותינו בארץ ובעולם. לצורך כך נרכשו לאחרונה 4 מטוסים חדשים מדגם 737 אשר צפויים להצטרף לצי אל על. בנוסף הוציאה החברה משרות מטוס המטען מדגם 747-400".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק