בשנים האחרונות הפכה תופעת שליחת הודעות הטקסט, סמסים, במהלך הנהיגה למכת מדינה. למשטרה אמנם אין נתונים מדויקים על התאונות שנגרמות בגלל שימוש בטלפון הסלולרי במהלך נהיגה, אבל ההערכה היא שמרבית התאונות הקטלניות נגרמות בגלל שלפחות אחד מהנהגים המעורבים השתמש בסלולרי תוך כדי נהיגה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לדף הפייסבוק שלנו

"עשינו מחקר שהשתתפו בו 250 נהגים צעירים בגילאי 17-24", מספר מנכ"ל עמותת 'אור-ירוק', ארז קיטה, על הנתונים המדאיגים. "45% מהם נוגעים בממוצע 10 פעמים בטלפון הנייד במהירות העולה על 80 קמ"ש". לשם ההבנה, מכונית שנוסעת במהירות 100 קמ"ש עוברת בשנייה אחת מרחק של 28 מטרים, כך שמדובר על נסיעה משמעותית כשהעיניים בכלל לא על הכביש.

זירת תאונה, ארכיון (צילום: דוברות מד"א)
זירת תאונה, ארכיון | צילום: דוברות מד"א

רובם המוחלט של הנהגים בישראל, 98%, מודעים לסכנה הטמונה בלסמס תוך כדי הנהיגה. עם זאת, 43% הודו שהם עושים זאת. כך גם ניצב בדימוס ירון בארי שכיהן כראש אגף התנועה במשטרה. כשהתארח בדיון בכנסת הזהיר בארי מפני הסכנה החמורה: "אם יש משהו שהוא קריטי זה הנושא של השימוש בטלפון סלולרי תוך כדי נהיגה".

עם זאת, הוא מודה שלעיתים אפילו הוא חוטא בכך. "גם לי זה קורה למרות שאני מודע, עושה מאמץ גדול שזה לא יקרה, אני מאוד מקפיד אבל גם אני מכור ולפעמים עושה את הטעות הזאת", אומר בארי.

"אנחנו מכורים לפלאפון, ובהתמכרות בנרקומנים לא מטפלים באקמול. זה הורג", מוסיף בארי להזהיר מפני המגפה שגובה קורבנות יקרים על הכביש. "בסוף זה אנשים שעסוקים בטלפון חכם והטלפון החכם הזה הורג אותם".