זירת תאונה, ארכיון (צילום: דוברות מד"א)
ארכיון | צילום: דוברות מד"א

רק ביומיים האחרונים נהרגו שבעה בני אדם כתוצאה משתי תאונות דרכים שהתרחשו בשני אזורים שונים בארץ. התאונה שהתרחשה ביום ראשון וגבתה את חייהם של שלושה בני אדם, אירעה בכביש 79 הנמצא ברשימת "הכבישים האדומים" של עמותת "אור ירוק". מדובר ברשימת קטעי כבישים מפוקפקת בהם נהרגו מאז תחילת השנה 32 בני אדם בתאונות דרכים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

כל הכבישים, לדברי העמותה, סובלים מהזנחה שנמשכת שנים רבות. כך לדוגמא כביש 79, תוכנן לפני כ-40 שנים להכיל 7,000 כלי רכב בממוצע בכל יום. למרות שהכביש לא ערוך לכמות כזו של כלי רכב, היום כבר נוסעים בו כ-30 אלף כלי רכב בממוצע ביום.

זירת התאונה בכביש 79 (צילום: איתי מזור, תיעוד מבצעי - מד"א)
זירת התאונה בכביש 79 | צילום: איתי מזור, תיעוד מבצעי - מד"א

ב"אור ירוק" מציינים כי אותם "כבישים אדומים" מתאפיינים לרוב בנתיב נסיעה אחד לכל כיוון, ללא הפרדה בין הנתיבים שתמנע תאונות חזיתיות. כמו כן, בכבישים הללו קיימים שוליים צרים למדי או לא קיימים בכלל, ובחלקים מהקטעים אין תאורה מלאה. בשל כך, הכניסות והיציאות ליישובים הנמצאים על גבי הקטעים הללו מסוכנות ולא מוסדרות, באופן המסכן את המשתמשים בדרך. זאת ועוד, ריבוי כלי הרכב על הכבישים הללו, בהם גם כלי רכב כבדים וחקלאיים, אינו הולם את התשתית המצויה בכבישים הללו.

וזו רשימת הכבישים האדומים ברחבי הארץ ומצבם הנוכחי, על פי הנתונים שנמסרו ע"י אור ירוק:

• כביש 805 מצומת יבור עד צומת דיר חנא – לא מתוקצב להסדרה מלאה על ידי משרד התחבורה.

• כביש 70 מכפר יאסיף עד שלומי – לא מתוקצב להסדרה מלאה על ידי משרד התחבורה.

• כביש 89 מצומת כברי למרכז הרפואי "גליל" בנהריה – לא מתוקצב להסדרה מלאה על ידי משרד התחבורה.

נתונים: אור ירוק
נתונים: אור ירוק | צילום:

• כביש 4 מצומת טירת הכרמל לצומת פורדיס – לא מתוקצב להסדרה מלאה על ידי משרד התחבורה.

• כביש 66 מצומת מגידו לצומת התשבי – לא מתוקצב להסדרה מלאה על ידי משרד התחבורה.

• כביש 79 מצומת המוביל עד נצרת – לא מתוקצב להסדרה מלאה על ידי משרד התחבורה.

• כביש 65 –מדברת על צומת גולני – לא מתוקצב להסדרה מלאה על ידי משרד התחבורה (מתוכנן שיפור של צומת אחד ומספר מועט של קטעי כביש).

• כביש 71 ממרחביה עד בית שאן – נמצא כרגע בעבודות לשיפור התשתית.

נתונים: אור ירוק
נתונים: אור ירוק | צילום:

• כביש 31 מחורה עד שוקת ומערד עד ים המלח – מחורה עד שוקת בתכנון. מערד עד ים המלח – לא מתוקצב להסדרה מלאה על ידי משרד התחבורה.

• כביש 25 מצומת הערבה עד דימונה – לא מתוקצב להסדרה מלאה על ידי משרד התחבורה.

נתונים: אור ירוק
נתונים: אור ירוק | צילום:

• כביש 554 מבית ברל עד טירה – הוקמה הפרדה זמנית בין הנתיבים.

• כביש 581 מצומת הרואה עד צומת הכלניות – לא מתוקצב להסדרה מלאה על ידי משרד התחבורה ולא מטופל.

• כביש 90 מיטבתה עד צומת הערבה – לא מתוקצב להסדרה מלאה על ידי משרד התחבורה.

תאונה בכביש 65, ארכיון (צילום: יהודה חיים דוברות מד"א)
תאונה בכביש 65, ארכיון | צילום: יהודה חיים דוברות מד"א

על פי נתוני עמותת אור ירוק מתחילת השנה נהרגו 336 בני אדם בתאונות דרכים, וזו השנה הרביעית ברציפות בה ישראל רושמת עליה במספר ההרוגים, בעוד מדינות אירופה מצליחות לצמצם בכל שנה את מספר ההרוגים.

דוח שפרסמה המועצה האירופית לבטיחות בדרכים לסיכום שנת 2015 הציב את מדינת ישראל במקום האחד לפני האחרון (31 מתוך 32 מדינות האיחוד) בשיפור מדד ההרוגים מתאונות דרכים (רק קפריסין הייתה גרועה יותר מישראל).

אבואב. ארכיון (צילום: אור ירוק)
"אסור לחכות להרוג הבא". אבואב | צילום: אור ירוק

"עשרות בני אדם נהרגים בכל שנה באותם כבישים אדומים ומדממים, כבישים שידועים למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים", אמר מנכ"ל אור ירוק שמואל אבואב. "השקעה במחלפים ובכבישים חדשים היא חשובה אבל אסור להזניח את הכבישים הישנים, זה עולה בחיי אדם. הכי קל להאשים תמיד את הנהג בתאונה אבל גם למשרד שאחראי על הבטיחות של כולנו יש אחריות". אבואב הוסיף כי "גם כשנהג טועה בכביש לא מגיע לו גזר דין מוות, כי התשתית חייבת להיות מותאמת לטעויות הנהג ולספוג את התאונה, כך מצילים חיים במדינות הגיע הזמן להפוך את הכבישים האדומים לכבישים בטוחים, אסור לנו לחכות להרוג הבא".

336 הרוגים מתחילת השנה (צילום: דוברות מד"א)
336 הרוגים מתחילת השנה | צילום: דוברות מד"א

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה מקדם בשנים האחרונות פרויקטים תחבורתיים בטיחותיים בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים. מעולם לא טופלו כל כך הרבה כבישים אדומים ומוקדי סיכון כמו בשבע וחצי שנות כהונתו של השר כ"ץ. חלק ממוקדי הסיכון מטופלים באופן ישיר במסגרת תקציב ייעודי של מאות מיליוני שקלים המוקצה לכך מדי שנה וחלקם האחר מטופל במסגרת פרויקטים של פיתוח של משרד התחבורה, המקודמים כיום בכל חלקי הארץ".

במשרד הוסיפו כי "בניגוד גמור לטענות המופרכות של 'אור ירוק' כל הפרויקטים שצוינו בכתבה נמצאים בהליכים שונים של ביצוע או תקצוב, במסגרת תכנית החומש של נתיבי ישראל. כך למשל, כביש 70 שנאמר לגביו שאינו מתוקצב, מקודם ומתוקצב על ידי נתיבי ישראל. כביש 71 נמצא כרגע בעבודות לשיפור התשתית וכביש 805 שנאמר לגביו כי אינו מתוקצב נמצא בשלבים שונים של הסדרה וכך לגבי שאר הקטעים המצוינים בכתבה".