כמה קנסות גובות העיריות בישראל? (צילום: חדשות 2)
208 מיליון שקלים מדוחות. ארכיון | צילום: חדשות 2

"בתל אביב אין בעיית חניה - פשוט אין חניה", כך תיאר יובל, נהג תל אביבי, את תחושותיו לגבי מצוקת החניה בעיר הגדולה. דוח שמפרסמת הבוקר (רביעי) המועצה הישראלית לצרכנות מעניק ביטוי מספרי לתחושה הזו של יובל ונהגים רבים אחרים מהעיר.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

את הסקר ביצעה המועצה בקרב 510 בעלי מכוניות שמתגוררים בעיר ונהגים שמחנים תדיר את רכבם הפרטי במטרופולין. יותר ממחצית מהנשאלים סיפרו שקיבלו לפחות דוח חניה אחד מעיריית תל אביב בשנה החולפת. 174 מהמשיבים קיבלו בשנה האחרונה שני דוחות ומעלה. ל-17% ממשתתפי הסקר חילקה העירייה שלושה דוחות או יותר. 102 מהנשאלים, כ-20%, הודו כי רכבם נגרר בשנה החולפת.

חניה כחול לבן, תל אביב (צילום: חדשות 2)
ב-2013 הושקע יותר בפתרון הבעיה. ארכיון | צילום: חדשות 2


רק 26% מההכנסות על דוחות מושקעים בפתרון המצוקה

מנתוני עיריית תל אביב עולה כי הכנסות העירייה מדוחות חניה לשנת 2014 עומדות על 208 מיליון שקלים. רק 26% מסכום זה, כ-60 מיליון שקלים, משקיעה העירייה בחזרה בפתרון המצוקה. בשנת 2013 שלשלה העירייה לקופתה 210 מיליון שקלים מחניה, אך השקיעה סכום גדול יותר בפתרון הבעיה החריפה. אשתקד השקיעה העירייה כ-100 מיליון שקלים בתכנון, תחזוקה והקמת מקומות חניה חדשים.

הזמן הממוצע לחיפוש חניה בעיר הגדולה? (צילום: המועצה הישראלית לצרכנות)
הזמן הממוצע לחיפוש חניה בעיר הגדולה? | צילום: המועצה הישראלית לצרכנות


דוח המועצה גם בדק כמה זמן בממוצע מבזבזים מחפשי החניה בעיר אחר מקום פנוי. 13% מהנשאלים השיבו כי הם משקיעים מעל 30 דקות בניסיון למצוא מקום להחנות בו את רכבם. 39% מהנהגים ענו כי הם מבזבזים על חיפוש בין 15 דקות לחצי שעה. רק רבע מהנשאלים משקיעים פחות מ-10 דקות במציאת חניה.

בסך הכל 82% ממשיבי הסקר טענו כי הם אינם מרוצים מרמת זמינות החניה בתל אביב. 2% בלבד מהנשאלים תיארו כי הם מאוד שבעי רצון מכמות החניה בבכרך. 69% מהעונים על הסקר טענו גם כי אילו הייתה תחבורה ציבורית נוחה יותר למחוז חפצם הם היו מעדיפים להשתמש בה.

"מצוקת החניה אינה צריכה להיות מקור למילוי קופת העירייה", ביקר מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, והוסיף: "דאגה לחניה זמינה היא מחובותיה הבסיסיות של רשות מקומית כלפי באי עירה. ממצאי הדוח מצביעים על פער בעייתי בין ההכנסות של העירייה מהחניה ובין הוצאותיה על פתרונות".

העירייה: הפיתרון - אלטרנטיבות לרכב הפרטי

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב ומחזיקת תיק התחבורה בעיר, מסרה בתגובה לדוח כי "הפתרון למצוקת התחבורה בתל אביב-יפו אינו יכול להתבסס רק על מציאת פתרונות חנייה, אלא צריך להתבסס על שיפור וקידום אלטרנטיבות לרכב הפרטי. לגבי תושבי העיר, כבר היום הם נהנים מחנייה חינם ברחבי העיר בכל שעות היממה, בניגוד לערים גדולות אחרות בעולם".

סגנית ראש העיר הוסיפה כי אזורי התעסוקה בעיר הם הגורמים לתנועה רבה בשעות העומס ולמצב המתואר בדוח ולכן משקיעה העירייה בפתרונות של הגעה ירוקה לעבודה. "הפתרונות הם בניתוק התלות ברכב הפרטי דרך שינוי בתלוש השכר, הסעות לאזורי עבודה עיקריים, שיתוף פעולה עם רשויות אחרות במטרופולין, עידוד רכיבה על אופניים באמצעות מערך שבילים והשכרת 'תל-אופן', פיתוח תשתיות טכנולוגיות למידע אודות תחבורה ציבורית ועוד", הסבירה.