המשטרה החלה בהצבת מצלמות אכיפה ראשונות ברחבי גוש דן בניסיון למנוע מנהגים להמשיך לנסוע בנתיב התחבורה הציבורית, בעיקר על רקע עומסי התנועה הצפויים בעקבות עבודות הרכבת הקלה. בדיקת חדשות 2 Online מעלה כי למרות האזהרות, הנהגים הישראלים ממשיכים לסתום את הנתיב שאמור לשמש לתחבורה הציבורית ומסתבר שהם כבר רגילים לספוג אלפי דוחות מדי שנה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

על פי נתוני המשטרה, חלה בשנים האחרונות עלייה מתמדת בדוחות שמקבלים הנהגים שנוסעים בנת"צ. כך לדוגמה בשנת 2013 נרשמו 2,458 דוחות בגין נסיעה לא חוקית, בשנת 2014 נרשם זינוק חד עם 6,637 דוחות. מתחילת השנה הנוכחית נרשמו 4,958, נתון דומה לשנה לתקופה המקבילה אשתקד. ניתן להעריך כי מצלמות התנועה החדשות עלולות להגדיל את מספר הדוחות באופן דרמטי.

הבוקר יצאנו לבדוק כיצד נראית הדרך שאמורה להיות פנויה לאוטובוסים, וזאת על מנת לעודד את הנסיעה בתחבורה הציבורית בימים העמוסים של העבודות על תוואי הרכבת הקלה. הצטרפנו לקו 149 של חברת מטרופולין  וגילנו שהנהגים לא מוותרים על הנסיעה וממשיכים לצפצף על החוקים ולהפריע לתנועת האוטובוסים.

נהגי אוטובוס מתמודדים מדי יום עם נהגי המכוניות הפרטיות שנוסעים בנתיבי התחבורה הציבורית. לאחר הפרסומים השונים בשבועות האחרונים אודות אכיפה מוגברת, הפחיתו מעט הנהגים את נסיעתם בנתיבים השמורים לאוטובוסים ומוניות. גם העובדה כי מדובר בחודש אוגוסט והכבישים יחסית ריקים דיללה את התנועה בנתיב התחבורה הציבורית.

בקרוב באיילון (צילום: גלובס TV)
בקרוב באיילון | צילום: גלובס TV

"בשעות השיא זה קטסטרופה, לא מרגישים אכיפה מוגברת" מספר סימון אברג'יל, נהג אוטובוס בחברת מטרופולין. "לפעמים נהגים רוצים לפנות ימינה וחייבים לעבור דרך הנתיב, אז הם חותכים כמה עשרות מטרים לפני שמותר להם. אפילו אם יעצור אותם הם יכולים להגיד שהם רוצים לפנות, אבל זה משבש את תנועת התחבורה הציבורית"

כך לדוגמה, בהצטלבות של דרך נמיר וגשר רוקח, רכב פרטי נעמד מול האוטובוס. "הוא עומד, הוא אפילו לא מודע לזה שהוא מפריע", כועס הנהג הוותיק שכבר רגיל למראות מסוג זה. "אני לא יודע אם זה בגלל שהוא לא יודע או שלא אכפת לו, יכול להיות שלוח הזמנים שלו שווה לו יותר מהקנסות".

שרהל'ה, מאלפי מנשה, נוסעת באוטובוס ומקווה שאנשים יפסיקו לנסוע בנתיבי התחבורה הציבורית. "יש לנו שתי מכוניות בבית ואני נוסעת באוטובוסים ומוניות, אף אחד אצלי במשפחה לא נוסע על נתיבי התחבורה הציבורית, זה מפריע לאוטובוסים, אז מה עשינו בזה? נסענו בתחבורה ציבורית והתעכבנו בגלל רכב פרטי?".

יעקב חומסקי, סמנכ"ל תפעול של חברת מטרופולין מקבל דיווחים שוטפים מנהגי האוטובוס שעובדים עמו. "אנחנו רואים שוני לאחרונה בהתנהגות של נהגי הרכבים הפרטיים", הוא אומר. "הבעיה העיקרית היא האכיפה וזה לא נעשה בעבר. גם כיום, רכב שנוסע בנת"צ ונעצר על ידי שוטר גורם לפקקים חמורים, אני חושב שמצלמות תנועה יוכלו לתת את המענה הנכון. זה שלב בחינוך של הנהג הישראלי שאוהב בכל דבר לקצר, אני מקווה שזה יעזור אם זה יתחיל לקצר גם בכיס".