את זה עוד לא ראינו: עם השנים סיגל לעצמו הנהג הישראלי לא מעט שיטות כדי להפיג את השעמום במהלך פקקי הבוקר: הוא יאזין לתכניות אקטואליה, יבצע שיחות טלפון דחופות (לא תמיד עם דיבורית) או סתם ישיר יחד עם הרדיו. אבל מתי בפעם האחרונה ראיתם נהג קורא עיתון מאחורי ההגה תוך כדי נסיעה?

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

זה קרה שלשום (ראשון) במהלך הפקקים הקבועים בשעות הבוקר בכביש 4. ל', שנסע באוטובוס בדרכו לעבודה, הבחין לפתע כי נהג הרכב הפרטי שנסע לצידו מצא דרך מקורית להעביר את זמנו בכביש - קריאת עיתון. "נהג האוטובוס קלט את זה ופשוט ראינו את זה מגיע", סיפר ל', שתיעד את המאורע המסוכן, בשיחה עם חדשות 2 Online. "זה היה ממש משעשע".

לדבריו, הנהג המשיך בקריאת העיתון ללא הפרעה במשך כרבע שעה, כל הדרך בין כפר סבא לצומת מורשה. "כשהוא קלט שאני מצלם הוא חתך אותנו, עקף וברח", המשיך ל'. "מה אפשר להגיד לכזה אחד - הוא מסכן את החיים של כולם רק כדי לקרוא עיתון על הבוקר".

קריאה בזמן נהיגה - מגדיל פי 9.9 את הסיכוי לתאונה

דבריו של ל' לא נאמרים ללא ביסוס. ממחקר חדש שפרסם מכון המחקר ההולנדי SWOV בשיתוף פעולה עם "מכון רן נאור לקידום חקר בטיחות בדרכים" - זרוע המחקר של עמותת "אור ירוק" - עולה כי קריאה או כתיבה בזמן הנהיגה נחשבת להיסח הדעת המסוכן ביותר ומגדיל את הסיכוי לתאונה פי 9.9, זאת לעומת פעולות הקשורות לטלפון הנייד שמגדילים את הסיכון פי 3.6 בלבד.

הגורם המסיח השני הכי מסוכן הוא התעסקות בחפצים, למשל הוצאת חפץ מתא הכפפות, שמגדילה את הסיכוי לתאונה פי 9.1. בהמשך, הפניית מבט לעצמים שונים בדרך מגדילה את הסיכון לתאונה פי 7.1, ורק לאחר מכן מדורגים אכילה (פי 1.8) ואיפור וגילוח (פי 1.4).

בתגובה לתיעוד המקומם, ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק אמר כי "נהגים לא חוששים להיתפס על ידי המשטרה כי כמעט ולא רואים ניידות ושוטרים בכבישים. נהג שקורא עיתון במהלך נהיגה, מסמס או עסוק בפעולות אחרות מעבר לנהיגה הפך למחזה יומיומי". לדבריו, העלייה במספר ההרוגים מתאונות דרכים בשנים האחרונות מיוחסת בעיקר לשלל גורמים המסיחים את הדעת, בדגש על התעסקות בטלפון הנייד בזמן נהיגה.

"המדינות המתקדמות בעולם מחריפות את הענישה והאכיפה נגד נהגים שעסוקים בהיסח דעת בנהיגה מתוך מטרה לצמצם את היקף התאונות הגדול", המשיך קיטה. "כדי לצמצם את התופעה המסוכנת הזו שגובה חיים, הגיע הזמן שהמדינה תילחם בנהגים שמצפצפים על החוק באמצעות הגברת הנוכחות המשטרתית. לכן יש להוסיף 300 ניידות ו-300 שוטרים לאגף התנועה כדי להוריד את אותם נהגים שמסכנים את החיים של כולנו בכביש".