ישראל כץ (צילום: פלאש 90, חדשות)
כמעט בכל שנותיו | צילום: פלאש 90, חדשות

שר התחבורה ישראל כץ התראיין אתמול (שבת) לתכנית "פגוש את העיתונות" עם רינה מצליח ודחה את ההאשמות נגדו בעקבות סוף השבוע הקשה בכבישי ישראל שבמהלכו נהרגו ארבעה בני אדם. "משנת 2009 ועד היום יש ירידה של כ-30% במספר ההרוגים", הצהיר השר. אבל ניתוח של הנתונים מראה כי בכל שנותיו של ישראל כץ כשר התחבורה והבטיחות בדרכים נרשמה עלייה במספר ההרוגים, למעט שנת 2012 בה נרשמה ירידה.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

לפי המחקר של עמותת "אור ירוק" הירידה היחידה שנרשמה במהלך כהונתו של כץ הייתה בשנת 2012 ומאז הנתונים המשיכו לעלות עד שבשנים 2015 ו-2016 נהרגו יותר בני אדם מאשר בשנת 2009 בה התחיל את כהונתו.

"צריך להבין שיש פה תרבות נהיגה בעייתית", אמר השר בריאיון אתמול והוסיף כי ישראל ממוקמת בעשרת המקומות הראשונים בטיפול ראוי בבטיחות בדרכים. אך נתונים שהעבירה עמותת "אור ירוק" מראים תמונה שונה.

אין חולק על כך שבמהלך כהונתו של כץ כשר תחבורה נבנו לא מעט תשתיות, כבישים ואף התחילה החפירה לרכבת הקלה בתל אביב. אבל בכל הנוגע לבטיחות בדרכים הנתונים לא טובים.

זירת התאונה בצומת העוגן השבת (צילום: דוברות מד"א)
זירת התאונה בצומת העוגן השבת | צילום: דוברות מד"א

דוח של "אור ירוק" שבדק את השינוי באחוזים במספר ההרוגים במדינות אירופה ובישראל בין השנים 2012-2015 מראה תמונה עגומה. מניתוח הנתונים עולה כי מדינת ישראל נמצאת במקום הגרוע ביותר מבין כל מדינות אירופה.

במהלך שנת 2012 נהרגו בתאונות דרכים בישראל 263 בני אדם ואילו בשנת 2015 נהרגו 322 בני אדם. מדובר בעליה של 22.4% במספר ההרוגים בשלוש שנים. מהעמותה נמסר כי גם בשנת 2016 נרשמה עלייה נוספת והיא הסתיימה עם 378 הרוגים בתאונות דרכים.

טיפול במוקדי הסיכון יכול למנוע כ-92 הרוגים בממוצע בשנה

דוח נוסף של העמותה מראה כי בישראל נהרגים בכל שנה כ-92 בני אדם בקטעי כביש, וב-63 צמתים מסוכנים. מהדוח עולה כי 59 מהכבישים הבינעירוניים בישראל הם כבישים אדומים, כלומר כבישים שקטעי דרך שונים לאורכם מוגדרים מסוכנים ונכנסים לרשימת מוקדי הסיכון בהם יש לטפל בעדיפות גבוהה.

למרות זאת, הושקעו בתכנית הלאומית לבטיחות בדרכים לטיפול במוקדי סיכון הרבה פחות ממה שנקבע:  בין 200 ל-250 מיליון שקל בשנה הושקעו, אף כי נקבע שהמדינה צריכה להשקיע שני מיליארד שקלים בחמש שנים, כלומר 400 מיליון שקלים בכל שנה.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק הגיב לאמירותיו של השר כי הגורם העיקרי לתאונות הדרכים הוא תרבות הנהיגה. "מדינת ישראל קבעה והסמיכה את שר התחבורה כשר האחראי על הבטיחות בדרכים ולכן זו האחריות שלו", אמר אבואב. "נעשית עבודה ברוכה בתחום התשתיות החדשות, שנזקפת לזכותו של השר אבל המאבק איננו מסתכם רק בתשתיות חדשות".

אבואב הוסיף כי מדינת ישראל הולכת לאחור בכל הקשור לצמצום ההרוגים בכבישים וכי הישגים של שנים נמחקים. "חייבים להשקיע כסף גם בתיקון הכבישים האדומים ומוקדי הסיכון שבהם עשרות בני אדם מקפחים את חייהם בכל שנה", הפציר. "הכי קל תמיד להאשים את הנהגים אבל אלו אותם נהגים שבמשך עשור הצליחו לצמצם את מספר ההרוגים מתאונות דרכים, הם לא השתנו. הגיע הזמן שהשר ייקח אחריות ויוביל את המאבק בתאונות הדרכים, ירכז את כל המשרדים הנוגעים לנושא וכולם יחדיו ישלבו כוחות למנוע את ההרוג הבא".