צילום ארכיון (צילום: פוראת נסאר)
בית ספר מאר אליאס בחיפה, היום | צילום: פוראת נסאר

יותר מחצי מיליון תלמידים נשארו הבוקר (שני) בבית במסגרת השבתת מוסדות החינוך במגזר הערבי כולו. במגזר הצטרפו כאות סולידריות למחאת בתי הספר הכנסייתיים, שהשביתה בהם נכנסת היום ליומה השביעי. אתמול הפגינו אלפי בני אדם מול משרד ראש הממשלה בירושלים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

ביקורת חריפה נשמעה הבוקר על ההתעלמות של משרדי הממשלה מהדרישות של בתי הספר, וגם על אמצעי התקשורת. יו"ר מרכז מוסאווא ג'אפר פרח טען כי "אם היו 33 אלף תלמידים מהמגזר היהודי יושבים בבית, מזמן הייתה התייחסות". פרח אף מתח ביקורת על התנהלות משרד החינוך בעניין: "47 בתי ספר בהם לומדים נוצרים, מוסלמים ודרוזים כנראה לא מעניינים את ראש הממשלה, שר האוצר ושר החינוך".

השובתים דורשים להעביר 100 מיליון שקלים עבור החינוך הכנסייתי. זאת בהשוואה לחינוך החרדי שמקבל 200 מיליון שקלים. "אנחנו מוכנים להתפשר גם על 100 מיליון, אבל אין מי שישמע את הקול הזועק של ההורים, התלמידים והכנסיות", הוסיף פרח. "אלה בתי ספר ש-90% מאנשי ההייטק במגזר מגיעים מהם ואלה בתי הספר עם הישגי הבגרות הטובים במדינה וזו עוד סיבה עבור משרד החינוך לתמוך בהם".

ביקורת נמתחה גם על משרד החינוך בעניין בתי הספר הממלכתיים בישובים הערביים, בטענה שגם הם לא קיבלו תקציבים. יו"ר ועד הרשויות המקומיות וראש עיריית סכנין מאזן גנאיים אמר כי "המאבק הוא מוצדק, אנחנו נתמוך בבתי הספר האלה עד הסוף, עד שיקבלו את הדרישות שלהם".

נדחתה הצעת הפשרה, השביתה תימשך. ארכיון
הפגנת בתיה"ס הכנסיתיים, שלשום | צילום:

"אני ממליץ לשר החינוך ולראש הממשלה ולשר האוצר להציץ בסטטיסטיקה של ההצלחות וההישגים של בתי הספר האלה", אמר חבר הכנסת באסל גאטס מהרשימה המשותפת. "כך יבינו כמה התלמידים ובתי הספר האלה תורמים להתקדמות החינוך במדינה ולהעלאת מימד ההצלחה של ישראל בכל המדדים הבינלאומיים".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "בתי הספר הנוצריים מתוקצבים באופן שוויוני כמו כלל המוסדות המוכרים שאינם רשמיים במדינת ישראל. כמו כן, יודגש כי לא חל כל קיצוץ בשנת הלימודים האחרונה, תשע"ה, וכי לא יחול כל קיצוץ בשנת הלימודים הקרובה, תשע"ו. משרד החינוך מקיים עם נציגי המוסד החינוכי מפגשים משותפים וכל החלופות שהועלו במפגשים אלה נעשו בשיתוף וללא כל כפיה. משרד החינוך ימשיך לקיים דיאלוג משותף".