לומדים בכיתה (ארכיון) (צילום: מנשה לוי, חדשות)
אילוסטרציה | צילום: מנשה לוי, חדשות

שנת הלימודים בתיכונים הסתיימה, והיום (שלישי) חושף משרד החינוך את נתוני "התמונה החינוכית" - של שנת הלימודים הקודמת, תשע"ו. מדובר במספר מדדים שעוסקים בתלמידי בתי הספר העל-יסודיים - ומשלבים בין הישגים, ערכים ותרומה לקהילה. מהנתונים עולה כי חל בין תשע"ה לתשע"ו שיפור משמעותי בהישגים ושיפור משמעותי בתרומה לקהילה - לצד ירידה בסקרנות ובעניין.

לקריאת המסמך המלא

מהנתונים עולה כי אין שינוי משמעותי בשיעור הזכאים לבגרות (עלייה של 0.1% ל-66.2%). מנגד, שיעור הזכאים לבגרות מצטיינת עלה מ-7.1% ל-7.5%. "אני מברך את המנהלים, המורים וכמובן התלמידים על הישגים יוצאים מן הכלל במצוינות ערכית ובמצוינות לימודית", אמר השר בנט.

בשיעור התלמידים עם תעודת בגרות 5 יחידות במתמטיקה, תכנית הדגל של שר החינוך בנט, נרשמה עלייה של אחוז - 11.4% לעומת 10.4%, לצד ירידה קלה בלימודי ארבע יחידות. העלייה הגדולה בעוד כ-6000 תלמידי 5 יחידות לימוד מתמטיקה מאז תחילת התכנית לא שינתה את הציון הממוצע בבגרויות במתמטיקה: ממוצע 5 יחידות היה 71 בשנה שקדמה לכך והשנה 70.7.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

"אוהבים אתכם כנפיים של קרמבו" (צילום: פלאש 90, יונתן סינדל, חדשות)
יכול להיות שמח מהנתונים? בנט | צילום: פלאש 90, יונתן סינדל, חדשות

גם במספר התלמידים עם בגרות באנגלית ברמת 5 יחידות נרשמה עלייה, אפילו חדה יותר - 33.1% לעומת 31.9%. בלימודי אנגלית ברמת ארבע יחידות לא חל שינוי. במקביל נרשמה עלייה לרעה בפגיעה בטוהר הבחירות – יותר מחברות בחינה פסולות (0.8% לעומת 0.6%).

במדדים הערכיים יותר, שאת חלקם הוביל שר החינוך הקודם שי פירון, נרשמה עלייה של אחוז בקידום סובלנות כלפי האחר (73%), אך גם עלייה קלה באלימות (8% בתשע"ו לעומת 7% בתשע"ה) לפי דיווחי התלמידים.

כמו כן חלה ירידה קלה בהתמדה בלימודים אך אין שינוי בנשירה. נתון מדאיג נוסף הוא ירידה חדה בניהול פיתוח הצוות החינוכי בבית הספר (מ-45% ל-38%), וגם ירידה של 2% בשביעות רצון מורים מבית הספר - 70% לעומת 72% בשנים הקודמות. כמו כן, בקרב התלמידים נרשמה ירידה במסוגלות, סקרנות ועניין בלמידה (51% לעומת 54%).

"אנחנו נחושים להתמיד בלמידה משמעותית: החזון של שי פירון צריך להמשיך", אמר היום שר החינוך נפתלי בנט. "אני בעד, חסיד גדול. לגבי היישום - צריך לזהות מה לא עובד מספיק טוב. זו בעיה קשה למרות המגמה. אם לא נטפל, בתי הספר יהיו פחות רלוונטיים".

"הזינוק החד בבוגרי 5 יח״ל במתמטיקה, פיזיקה, כימיה, בפרט בפריפריה, פשוט משנים את פני המדינה", סיכם השר. "אנו מובילים מהפכה חברתית-חינוכית דרמטית שיש לה השלכות מרחיקות לכת על החברה, הכלכלה ועל עתיד מדינת ישראל. נמשיך לבחון את הישגי בתי הספר באמצעות תמונה רחבה וכוללת - התמונה החינוכית, ונפעל לשפר ולייעל את המערכת בכל שנה ושנה".