16,644 תלמידי כיתה י"ב ברחבי הארץ לומדים מתמטיקה ברמה של 5 יחידות לימוד בשנת הלימודים הנוכחית - עלייה של כ-4,000 תלמידים ממספרם בשנה שעברה - כך עולה מנתוני משרד החינוך שמתפרסמים הבוקר (רביעי). הנתונים מעידים על הצלחה לקמפיין של שר החינוך נפתלי בנט שקידם תכנית מיוחדת לחיזוק לימודי המתמטיקה.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו 

לפי הנתונים, משנת 2006 ועד 2012 חלה ירידה משמעותית של כ-30% במספר התלמידים שנבחנו בבגרות במתמטיקה ברמה של 5 יחידות. מאז נרשמה עלייה הדרגתית מדי שנה, אך הזינוק בין שנת הלימודים הקודמת לזו הנוכחית חסר תקדים. מספר התלמידים צפוי לגדול בשנים הבאות.

במשרד החינוך ציינו כי הגידול במספר התלמידים גבוה מהיעד שהציבו לשנה הנוכחית (2,500). עוד הוסיפו כי בתוך שנתיים (תשע"ו ותשע"ז) נפתחו כ-160 מגמות חדשות ל-5 יחידות במתמטיקה בבתי ספר שבהם לא לימדו את המקצוע ברמה כזו. מדובר בתיכונים הפועלים בעיקר ביישובי הפריפריה, בדגש על המגזרים הערבי, הבדואי והחרדי.

מספר ניגשים למתמטיקה 5 יח
צילום:

לפי מתווה הפעילות המיוחד להגדלת מספר התלמידים הלומדים מתמטיקה ברמה של 5 יחידות, קידם משרד החינוך שורה של צעדים לחיזוק המקצוע. בין היתר, עשרות בתי ספר, בעיקר בפריפריה, קיבלו תקציבים מיוחדים ללימוד בקבוצות קטנות והמשרד אף העניק תקציב מיוחד של כ-2,000 שעות לימוד לטובת תגבור בקבוצות קטנות.

עוד עולה כי המשרד קידם חונכות וירטואלית, העניק מלגות להוראה במדעים ומתכנן לקיים כ-600 סדנאות והרצאות של מהנדסים מהתעשייה וההיי-טק במטרה לעודד תלמידים נוספים ללמוד את המקצוע ברמה גבוהה.

בתי ספר שנפתחה בהם מגמה של 5 יח' לפי מדד טיפוח
צילום:

"הצלנו את הדור הבא של הרופאים, המהנדסים וההיי-טקסיטים", הצהיר הבוקר שר החינוך נפתלי בנט במסיבת עיתונאים בה נחשפו הנתונים. "לראשונה אנחנו נותנים הזדמנות אמיתית לתלמידים מאופקים, חצור ורהט".

"זה המהלך החברתי ביותר כיום במדינת ישראל", הוסיף השר. "אנחנו נותנים את הכלים האמיתיים, לא כמו רווחה. נותנים הזמנות לילד בפריפריה כמו ילד באזור המרכז. במרכז רבע מהילדים נבחנו ב-5 יחידות מתמטיקה, לעומת 2 אחוזים באופקים. הילדים בפריפריה מתחילים לקבל הזדמנות הוגנת ושווה".

אלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ מוסיף הבוקר כי תלמידי ישראל מוכיחים את עצמם שהם יכולים להצטיין, "אם רק מציבים בפניהם את האתגר ונותנים להם הזדמנות הם מוכחים את עצמם כל בוקר מחדש. בזכותם של תלמידים שמשקיעים ומורים מעולים שלא מוותרים, ההידרדרות בחמש היחידות נבלמה. אבל, המשימה טרם הושלמה וכעת כולנו חייבים לאפשר את מפתח המצוינות גם למי שאין לו מסלול עוקף בחיים. עכשיו עלינו לפתוח שערים לפריפריה כמו למרכז, לערבים כמו ליהודים, כי הרחבת המצוינות היא לא רק משימה חינוכית, אלא היא גם שליחות חברתית של שוויון הזדמנויות וצמצום פערים".